گردو

سوغات اراک قسمت اول

افرادی که به گردشگری علاقه‌مند هستند و از دیدن جاذبه‌های مختلف در شهرها و کشورهای گوناگون لذت می‌برند، در فصل‌هایی از سال نیز با تور اراک همسفر می‌شوند و قدم به این شهر رویایی می‌گذارند. اگر با تور اراک همسفر هستید با ما همراه شده و سوغات این شهر را بیشتر بشناسید.
اراک شهری در غرب ایران و پایتخت استان مرکزی است. اراک نه تنها یکی از کلان شهرهای کشور است که توانسته در زمینه صنعت به خوبی بدرخشد، بلکه سوغات اراک نیز در به شهرت رسیدن نام این شهر زیبا بی‌تاثیر نبوده‌اند. هر توریستی که به قصد تماشای زیبایی‌های این خطه و آشنایی با فرهنگ و آداب و روسوم مردم به اراک قدم می‌گذارد، در برنامه‌هایش این گزینه را نیز قرار داده که سری به بازار اراک بزند و از بین معروف‌ترین سوغات اراک یادگارهایی را انتخاب کرده و با خود به همراه ببرد. برای آشنایی بیشتر با سوغاتی‌ها و خوراکیهای این شهر زیبا با ما همراه باشید.
انار ساوه معروف‌ترین سوغات اراک
انار یکی از معروف‌ترین سوغات اراک است. این میوه بهشتی در پاییز عطر بهار را به خانه‌ها می‌آورد و یکی از اصلی‌ترین ارکان سفره شب یلدا است، زادگاه انار به شهر ساوه بر می‌گردد. بهترین نمونه از این میوه سرخ رنگ خوشمزه را می‌توانید در این شهر پیدا کنید و تعدادی از آن را به عنوان تحفه‌ای از سفر به اراک به یادگار ببرید. برداشت اراک در فصل پاییز انجام می‌شود و هم‌زمان با برداشت این میوه جشنواره انار نیز در شهر ساوه برگزار می‌شود. به همین دلیل افراد زیادی برای تماشای این جشنواره در این فصل سال با تور اراک همسفر می‌شوند.

نان فطیر اراک
نان فطیر یکی دیگر از سوغات اراک است که توریست‌ها هنگام سفر به این شهر آن را تهیه می‌کنند. نان فطیر که طعمی فراموش نشدنی دارد از گذشته‌های دور توسط مردم این شهر تهیه می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در سفره‌ای که اراکی‌ها به مناسبت نوروز پهن می‌کنند دارد. برای تهیه این نان به آرد، پودر قند یا شکر، شیر، زرده تخم مرغ، کره یا روغن مایع و کنجد خام نیاز دارید. برای پخت نان فطیر اراک باید ابتدا کره یا روغن را با شکر یا پودر قند مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه هم بزنید. سپس نیمی از آرد الک شده را به مواد اضافه کرده و مجدداً مواد فطیر را مخلوط کنید. در این مرحله باید مایه خمیر آماده شده را که در شیر حل شده است به مواد اضافه کرده و خوب با آن‌ها مخلوط نمایید. حال بقیه آرد را اضافه کرده و خمیر را به اندازه‌ای که به دست نچسبد ورز دهید. سپس روی خمیر را پوشانده و اجازه بدهید به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت کند.
حال از خمیر به اندازه یک توپ کوچک برداشته و آن را پهن کنید. سپس روی خمیر پهن شده زرده تخم مرغ مالیده و کنجد بپاشید و آن را درون سینی فر چرب شده و آرد پاشی شده قرار دهید. حال فطیر را درون فری که با دمای 180 درجه گرم شده است قرار دهید و 30 دقیقه به آن زمان بدهید تا بپزد و آماده استفاده شود. نان فطیر را می‌توانید از شیرین فروشی‌های سطح شهر تهیه کنید.

دیگر سوغات اراک در مقاله دوم معرفی شده‌اند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با خوراکی‌های این شهر زیبا مقاله دوم را نیز مطالعه نمایید.