گردو

سوغات اراک قسمت دوم

هر گردشگری به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کند، بی‌شک در طول سفر سری به بازارها و فروشگاه‌های شهر مورد نظر می‌رسند و از سوغات و صنایع دستی آن بازدید به عمل می‌آورد. در اینجا سوغات اراک برای افرادی که به این شهر سفر می‌کنند معرفی شده است.
علاوه بر سوغات اراک که در نظر توریستها بسیار خاص هستند، هر گوشه از این شهر جاذبه‌های بخصوصی دارد که می‌تواند توریست‌هایی که سفر به اراک را در پیش رو دارند مسحور خویش کند. تالاب میقان، حمام چهار فصل، روستای هزاوه، مدرسه سپهدار و بازار اراک از جمله جاذبه‌های توریستی این شهر هستند که از دوران حکومت پادشاهان قاجار در ایران به یادگار مانده‌اند و گردشگران هنگام سفر با تور اراک از آن‌ها بازدید به عمل می‌آورند.
در این مقاله لیست سوغاتی‌های این شهر ارائه شده است تا در طول سفر با تور اراک و پس از گشت زدن در شهر به راحتی بتوانید به بازار اراک مراجعه کرده و سوغاتی‌های دلخواه خود را تهیه کنید.
شیرینی گوش‌ فیل یکی از خوشمزه‌ترین سوغات اراک
شیرینی گوش‌ فیل یکی از خوشمزه‌ترین سوغات اراک است که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن را تهیه کنید. این شیرینی سنتی که طعمی خاص و هیجان انگیز دارد را می‌توانید هنگام صبح یا عصر به همراه چای نوش جان کنید و یاد و خاطره سفر را برای همیشه در ذهن و قلب خود جاودانه نگه دارید.
برای تهیه این شیرینی به زرده تخم مرغ، بكينگ پودر، آرد، شیر، بادام پودر شده، هل، پودر قند و روغن نیاز دارید. برای پخت شیرینی گوش‌ فیل باید ابتدا روغن و زرده تخم مرغ و شیر را ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید. سپس آرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله باید بكينگ پودر و هل و پودر قند را به خمیر اضافه کرده و مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست حاصل شود.
سپس حدود دو ساعت روی خمیر را کشیده و به آن استراحت ‌دهید تا آماده استفاده شود. سپس خمیر را روی یک سطح مسطح پهن کرده و آن را با قالب برش داده و خمیر را به شکل دلخواه حالت دهید و درون روغن سرخ کنید. سپس باید شکر، آبلیمو، زعفران و آب را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا شهد غلیظ شود. سپس باید گوش فیل‌ها را درون شهد خنک شده قرار دهید تا شیرینی طعم بگیرد. پس از این که شهد اضافه شیرینی گرفته شد می‌توانید روی آن بادام یا پسته پودر شده بریزید و شیرینی را استفاده کنید.

کشمش اراک
در بین نام سوغات اراک نام کشمش این شهر نیز به چشم می‌خورد. در اطراف این شهر تاکستان‌های بسیاری وجود دارند و مرغوب‌ترین انگور و فرآورده‌های آن را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. اگر می‌خواهید یک سوغاتی سالم و مفید برای دوستان و آشنایان خود همراه ببرید به شما پیشنهاد می‌کنیم از بازار اراک کشمش این شهر را خریداری کرده و همراه ببرید.

گردو اراک
گردو یکی از خشکبار مشهور است که در بین انواع آجیل و تنقلاتی که در فروشگاه‌های مختلف اراک عرضه می‌شوند دیده می‌شود. همچنین گردو یکی از معروف‌ترین سوغات اراک نیز به شمار می‌آید. به دلیل آب و هوای مطلوب و خاک مناسبی که این منطقه دارد گردوهای اراک طعم و مزه‌ای خاص و متفاوت دارند. به همین دلیل هر فردی که یکبار طعم این خشکبار را امتحان کند هر گز نمی‌تواند آن را از یاد ببرد.

باسلوق و جوز قندی از دیگر سوغات اراک هستند که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید.