سوجوق

سوغات ارومیه قسمت دوم

در هر فصلی از سال می‌توانید سفر به ارومیه را برای تماشای جاذبه‌های متفاوت این شهر برنامه ریزی کنید. هر چند تماشای ارومیه در بهار و تابستان لطف دیگری دارد. اگر سفری به ارومیه در پیش رو دارید با ما همراه باشید و با معروف‌ترین سوغات این شهر بیشتر آشنا شوید.
مردمانی که در شهر ارومیه ساکن هستند دست ‌پختی خاص و بی‌نظیر دارند. به همین دلیل افرادی که به این شهر مراجعه می‌کنند بسیاری از غذاهای ارومیه را نوش جان کرده و بسیاری از سوغات ارومیه را با خود به همراه می‌برند. شیرینی‌های ارومیه از جمله سوغات سرشناس این شهر هستند که هر یک از آن‌ها از مواد بخصوصی تهیه می‌شوند و دستورالعمل مخصوص به خود را دارند. چند نمونه از سوغات ارومیه برای آشنایی بیشتر هنگام سفر به ارومیه در ادامه معرفی شده‌اند.
لوزانک یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ارومیه
لوزانک یکی از جذاب‌ترین سوغات ارومیه است که در زبان محلی به نام باستخ شناخته می‌شود. این شیرینی که ظاهری شبیه به مسقطی دارد از نشاسته، آب، شیره انگور و گردو تشکیل شده است. برای تهیه لوزانک باید ابتدا نشاسته را در آب سرد حل کرده و سپس آن را از صافی رد کنید. حال باید نشاسته و شیره را ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. در این مرحله باید ماده را به اندازه‌ای هم بزنید که خوب غلیظ شود و نشاسته به طور کامل بپزد سپس لوزانک را درون سینی بریزید و با گردو خرد شده تزیین نمایید. حال آن را درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود. سپس لوزانک را برش زده و نوش جان کنید.

سوجوق
سوجوق یکی دیگر از سوغات ارومیه است که طعمی به یاد ماندنی دارد. این شیرینی از گلاب، شیره انگور، نشاسته و گردو تشکیل شده است. ابتدا گلاب، شیره انگور و نشاسته را به خوبی با هم ترکیب می‌کنند و ورز می‌دهند و پس از این که ماده یکدست شد گردو را به آن اضافه کرده و به ورز دادن خمیر ادامه می‌دهند. سپس سوجوق را به صورت نوارهای بلند و باریک در می‌آورند و آن با گردو یا پودر نارگیل تزیین می‌کنند.

نان‌های محلی ارومیه
نان یکی از مواد غذایی پرمصرف است و به همراه بیشتر غذاها بر سر سفره دیده می‌شود. نان‌های محلی از خاص‌ترین سوغات ارومیه هستند. در این منطقه نان‌های محلی با دستورالعمل‌های متفاوتی پخته می‌شوند و بسیاری از توریست‌ها نان را به عنوان یکی از متفاوت‌ترین سوغات این شهر با خود به همراه می‌برند. تنور چره یکی از نان‌های محلی این شهر است که با استفاده از آب و آرد تهیه می‌شود. یخاچره نان محلی دیگری است که هنگام پخت روی آن را زرده تخم مرغ می‌مالند و طعمی ویژه دارد. تاواچره و… از دیگر نان‌های بومی و محلی ارومیه هستند و اغلب شیرینی فروشی‌های این شهر برخی از این نان‌ها را نیز ارائه می‌کنند.

تنور شیرینی سی
تنور شیرینی سی یکی دیگر از سوغات ارومیه است. برای تهیه تنور شیرینی سی ابتدا آرد سفید را با ماست مخلوط می‌کنند و سپس مقداری شکر روی آن می‌پاشند. سپس خمیر را شکل داده و روی آن مقداری زرده تخم مرغ می‌مالند و نان را داخل تنور می‌پزند.
هر یک از سوغات ارومیه را می‌توانید به راحتی از مغازه‌های سطح شهر خریداری نمایید؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در حال گشت زنی در ارومیه و تماشای جاذبه‌های این شهر هستید از خرید سوغات مشهور ارومیه غافل نشوید.