گز

سوغات اصفهان قسمت اول

 

اصفهان که با نام نصف جهان نیز شناخته می‌شود یکی از شهرهای تاریخی ایران می‌باشد که در قلب خود جاذبه‌های بی‌نظیری را پنهان کرده است. بسیاری از توریست‌ها هر سال با تور اصفهان همسفر شده و قدم به این خطه می‌گذارند و پس از اتمام سفرشان با تماشای مشهورترین سوغات اصفهان خاطرات شیرینی که در طول سفر داشته‌اند را زنده نگه میدارند.
سوغات اصفهان همانند جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر خاص و بی‌نظیر هستند. توریست‌هایی که قدم به خاک این شهر پهناور می‌گذارند در همان نگاه اول محو جاذبه‌های بی‌نظیری که در این خطه وجود دارند می‌شوند؛ اما گردشگران نمی‌توانند هیچ یک از این جاذبه‌ها را جز به روایت تصویر و در عکس‌هایی که در طول سفر ثبت شده‌اند، با خود به شهر و دیاری که دارند به یادگار ببرند. تنها گزینه‌ای که می‌تواند دوستان و خانواده شما را نیز در این سفر هیجان انگیز سهیم کند، انتخاب و خرید بهترین و خاص‌ترین سوغات اصفهان است. با ما همراه باشید و با معروف‌ترین سوغات این شهر بیشتر آشنا شوید.

گز اصفهان
گز یکی از مشهورترین سوغات اصفهان است که توریست‌هایی علاقه زیادی به خرید آن دارند. این خوراکی خوشمزه سفید رنگ بسیار نرم و لذیذ است و در اصفهان نمونه‌های متنوعی از آن مانند گز لقمه‌ای، گز آردی و… را می‌توانید مشاهده کنید. در اغلب گزها از پسته و مغزها استفاده می‌شود و قیمت این خوراکی نیز با توجه به بیشتر یا کمتر بودن مغزهای درون آن تعیین می‌شود. قدمت تهیه این خوراکی به دوران حکومت صفویه در اصفهان باز می‌گردد و همین امر سبب شده که گز اصفهان با وجود تاریخچه طولانی، در کل کشور و جهان یک محصول شناخته شده باشد.
اصفهانی‌ها برای تهیه گز از شکر، گلاب، انواع مغزها، سفیده تخم مرغ و گزانگبین که نوعی ماده خوراکی شبیه به عسل است استفاده می‌کنند.

پولکی و نبات اصفهان
پولکی و نبات از دیگر سوغات اصفهان است. نبات را می‌توانید برای شیرین کردن چای در یک صبح دل انگیز بهاری و تابستانی یا عصر خنک پاییزی و زمستانی استفاده کنید. برای تهیه نبات از شکر و آب جوش استفاده می‌شود. ابتدا شکر را در آب جوش حل کرده و آنقدر هم می‌زنند تا حالت اشباع پیدا کند. سپس سیخ‌های چوبی یا نخ‌هایی که برای تهیه نبات مناسب هستند را درون ظرف قرار می‌دهند و صبر می‌کنند تا بلورهای نبات شکل بگیرد. امروزه نبات در نمونه‌های مختلف مانند نبات زعفرانی، نبات دارچینی و… تولید می‌شود.
پس از تشکیل بلورهای درخشان و شفاف نبات مقداری شیره در ته ظرف باقی می‌ماند. از این شیره برای تهیه پولکی که از خانواده آب نبات‌ها به حساب می‌آید استفاده می‌کنند. پولکی نسبت به دیگر آب نبات‌ها نازک‌تر است و در طعم‌های مختلفی ارائه می‌شود. برای سوغات مد نظر خود می‌توانید یک بسته پولکی که دارای چندین طعم‌ مختلف است را انتخاب کنید.

جوز قندی اصفهان
جوز قندی که در دسته شیرینی‌های محلی قرار دارد نیز از معروف‌ترین سوغات اصفهان است. جوز قندی اصفهان با شیرینی‌های دیگر که از آرد و شکر و… تهیه می‌شوند تفاوت دارد. برای تهیه این شیرینی از یک نوع هلو به نام الگ استفاده می‌شود. این میوه مزه‌ای ‌ترش و شیرین دارد و برای تهیه جوز قندی ابتدا آن را به مدت چهار روز در برابر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. سپس داخل میوه را با استفاده از شکر، بادام و هل پر می‌کنند. جوز قندی اصفهان گران‌ترین شیرینی شناخته شده است و یک سوغات ویژه برای افراد خاص محسوب می‌شود.

میناکاری خاص‌ترین سوغات اصفهان
زادگاه هنر میناکاری شهر زیبای اصفهان است. این هنر قدمتی 5000 ساله دارد و هم اکنون به عنوان یکی از جذاب‌ترین سوغات اصفهان شناخته می‌شود. در مینا کاری روی ظروف چینی، ظروف برنجی، ظروف نقره، ظروف مسی و… نقش و نگارهای بخصوصی ایجاد می‌کنند. رنگ زمینه ظروف میناکاری شده اغلب آبی است و هنگام تماشای این آثار هنری تصور می‌کنید که نظاره گر آسمان لاجوردی هستید. به همین دلیل نام مینا کاری برای این اثر هنری انتخاب شده است.

قلم زنی اصفهان
قلم زنی اصفهان همانند دیگر آثار هنری این ناحیه به شهرت جهانی دست پیدا کرده است و در بسیاری از کشورها می‌توان نمونه‌هایی از این هنر اصیل را مشاهده کرد. در قلم زنی با استفاده از قلم و چکش مخصوص نقش و نگارهایی روی ظروف فلزی که اغلب از جنس نقره، مس، برنج و طلا هستند ایجاد می‌شود. ظروف قلم زنی شده نیز در رده بهترین سوغات اصفهان قرار دارند و اگر هزینه معقولی برای تهیه یک سوغات ویژه در نظر گرفته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این ظروف را انتخاب کنید.