گز

سوغات اصفهان قسمت دوم

سفر به نصف جهان با وجود این که این خطه از کشور جاذبه‌های بسیاری دارد بسیار لذت بخش است. اگر با تور اصفهان همسفر شده‌اید و سفری به این شهر زیبا و رویایی در پیش رو دارید، باید با سوغات اصفهان نیز آشنا شوید تا بتوانید برای افرادی که در سفر همراه شما نبوده‌اند نیز یک سوغات مخصوص از این شهر را به ارمغان بیاورید.
در مقاله قبل برخی از سوغات اصفهان جهت آشنایی بیشتر توریست‌ها و گردشگرانی که عازم این خطه هستند معرفی شدند. در اینجا دیگر خوراکی‌های ویژه اصفهان ارائه شده‌اند تا اگر با تور اصفهان همسفر هستید و می‌خواهید ره آوردی با خود همراه ببرید از بین این سوغاتی‌ها یک گزینه را انتخاب کنید.
سوهان عسلی خوشمزه، یکی از معروف‌ترین سوغات اصفهان
بی‌شک تمام افرادی که سفری به خطه نصف جهان داشته‌اند، برای یکبار هم که شده طعم سوهان عسلی را به همراه چای امتحان کرده‌اند. این شیرینی خوشمزه یکی از خاص‌ترین سوغات اصفهان است که برای تهیه آن از بادام، شکر، زعفران، روغن و عسل و مغزها استفاده می‌کنند. روی سوهان عسلی را نیز معمولاً با استفاده از مغزهایی مانند مغز بادام، پسته و بادام هندی تزیین می‌کنند.
مراحل آماده کردن سوهان عسلی به این صورت است که ابتدا عسل، شکر و گلاب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهند و به اندازه‌ی هم می‌زنند که مواد خوب غلیظ شوند، سپس کره و زعفران را به درون قابلمه اضافه کرده و پس از آن بادام‌ها را می‌افزایند و به آرامی هم می‌زنند تا مواد با هم مخلوط شوند. پس از این که ماده به غلظت مناسبی رسید، ورق روغنی را درون یک سینی پهن کرده و مواد را قاشق قاشق روی آن میریزند و روی آن‌ها را با پودر پسته تزیین میکنند. بعد از حدود 3 تا 5 ساعت سوهان عسلی آماده استفاده است.

برشتوک اصفهان
اهالی اصفهان در طبخ انواع شیرینی‌های مختلف تخصص ویژه‌ای دارند، به همین دلیل در بین سوغات اصفهان نام شیرینی برشتوک نیز به چشم می‌خورد. در این خطه برای طبخ برشتوک از آرد گندم و آرد نخودچی، روغن جامد، پودر قند، سفیده تخم مرغ، پودر هل و خلال پسته بهره می‌گیرند. برش‌های این شیرینی معمولاً به شکل لوزی است. علاوه بر توریست‌های ایرانی گردشگران خارجی نیز علاقه زیادی به خرید شیرینی برشتوک اصفهان نشان می‌دهند.

شیرینی کرکی اصفهان
اصفهان نه تنها به دلیل بناهای تاریخی منحصر به فردی که دارد در کل جهان شناخته می‌شود، بلکه شیرینی‌های خوشمزه‌ای که به دست ساکنین این منطقه تهیه می‌شوند نیز نام سوغات اصفهان را در کل جهان بلند آوازه کرده‌اند. شیرینی کرکی که با نام شیرینی بهشتی نیز شناخته می‌شود یکی از خوشمزه ترین خوراکی‌هایی است که توریست‌ها می‌توانند هنگام سفر به اصفهان آن را به عنوان یک سوغات متفاوت تهیه کنند.
برای تهیه این شیرینی از پودر قند، روغن جامد و مایع، آرد سفید، پودر پسته، زعفران، پودر کاکائو و پودر هل استفاده می‌کنند. نان بهشتی به محض این که آن را در دهان خود می‌گذارید آب می‌شود و نوشیدن چای به همراه آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

شیرینی برنجی اصفهان
شیرینی برنجی از جمله شیرینی‌های محلی است که در شهرهای مختلف ایران مانند کرمانشاه، قزوین و اصفهان تهیه می‌شود. مردمان هر شهر برای تهیه شیرینی برنجی دستورالعمل ویژه‌ای را استفاده می‌کنند و اصفهانی‌ها نیز طرز تهیه نان برنجی مخصوص به خود را دارند. برای تهیه این شیرینی از آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، گلاب و شکر استفاده می‌شود و روی شیرینی برنجی اصفهان دانه‌های سیاه دانه که برای تزیین استفاده شده‌اند به چشم می‌خورند.

از دیگر سوغات اصفهان می‌توان به عسل فریدون شهر که یکی از مرغوب‌ترین عسل‌ها در کل کشور است و شیرینی چای قنادی که در دسته شکلات‌ها و آب‌ نباتهای خوشمزه قرار می‌گیرد اشاره کرد.