اریس

سوغات تبریز قسمت اول

تبریز یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین شهرهای کشورمان ایران است. این شهر دوران مختلفی را در طول تاریخ به خود دیده و حوادث زیادی را پشت سر گذاشته تا به شکل امروزی در آمده است. توریست‌های زیادی به این شهر زیبا و تاریخی سفر می‌کنند و به عنوان ره‌آورد سفرشان سوغات تبریز را همراه می‌برند.
تبریز یک کلان شهر در شمال غربی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی می‌باشد. از دیرباز مرسوم است که توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند هنگام بازگشت سوغات تبریز را با خود همراه می‌برند تا یاد و خاطره سفر را همیشه در خاطر خود حک کنند. تبریز بزرگ‌ترین شهر آذری نشین و قطب اقتصادی این منطقه است که جاذبه‌های تاریخی فراوانی را درون قلب خود دارد. این شهر زیبا حوادث تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است و در طول حکومت پادشاهان گذشته مدت زمان طولانی پایتخت ایران زمین بوده است. در ادامه معروف‌ترین سوغات تبریز معرفی شده‌اند تا هنگام سفر با تور تبریز آن‌ها را تهیه کنید.
نوقا، یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز
یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز که توانسته رتبه نخست را در بین خوراکی‌های معروف این شهر به دست بیاورد نوقا است. این شیرینی شبیه به گز است و طعمی منحصر به فرد دارد.
شکر، گلوکز مایع، نان میکادو، شیره یا عسل، سفیده تخم مرغ، وانیل، کره و مغزهایی مانند فندق و گردو مواد تشکیل دهنده این خوراکی خوشمزه هستند. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید ابتدا کف قالب را چرب کرده و سپس یک لایه از نان میکادو را کف قالب بگذارید. سپس شکر، گلوکز مایع و عسل یا شیره را درون ظرفی قرار داده و حرارت دهید تا شکر آب شود.
این محلول باید به اندازه‌ای جوش بخورد که دمای آن به حدود 130 درجه سانتیگراد برسد. در این مرحله باید سفیده تخم مرغ را به اندازه‌ای هم بزنید که به حالت کف سفید رنگ در بیاید. حال باید شیره را به آرامی به سفیده اضافه کنید و هم بزنید. پس از این که شیره جذب سفیده شد و مواد حالت گرفتند باید مواد را لایه لایه درون قالب بریزید و در بین لایه‌ها مغزهای مورد نظر را قرار دهید. حال باید یک ورق دیگر از خمیر میکادو را روی مواد قرار دهید و مواد را فشار دهید تا خوب به هم بچسبند. پس از سرد شدن نوقا می‌توانید آن را با یک چاقوی چرب شده تیز برش بزنید و استفاده کنید.
قرابیه تبریز، یک شیرینی مخصوص و منحصر به فرد
قرابیه یکی دیگر از سوغات تبریز است که از شیرینی‌های منحصر به فرد این شهر به حساب می‌آید. قرابیه یک شیرینی گران قیمت و با ارزش است و تبریزی‌ها از آن برای پذیرایی در مهمانی‌های خاص و ویژه استفاده می‌کنند.
مواد اولیه این شیرینی از شکر، سفیده تخم مرغ، وانیل، بادام خام پوست کنده و مخلوطی از مغزها مانند پسته و گردو تشکیل شده است. برای تهیه این شیرینی ابتدا باید بادام را چرخ کنید تا به شکل پودر در آید. سپس باید پودر بادام را با سفیده تخم مرغ زده شده و شکر و وانیل مخلوط نمایید. در این مرحله خمیر صاف و یکدستی خواهید داشت که باید آن را درون ماسوره ریخته و سپس با فشار ماسوره هر بار مقداری از آن را درون سینی فر چرب شده بریزید. حال باید مغزها را روی شیرینی‌ها ریخته و دمای فر را روی 200 درجه تنظیم کنید. بعد از حدود 20 دقیقه شیرینی‌ها آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را به همراه چای نوش جان نمایید.با توجه به این که این شهر سوغات بسیار زیادی دارد، در مقاله دوم دیگر سوغات تبریز معرفی شده‌اند و به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله بعدی را نیز مطالعه نمایید.