اریس

سوغات تبریز قسمت دوم

تبریزی‌ها مردمانی اصیل هستند و در مهمان نوازی مشهور می‌باشند. توریست‌هایی که به سوی این شهر سفر می‌کنند علاوه بر تماشای آثار تاریخی منحصر به فرد تبریز سری به بازارهای آن می‌زنند و نسبت به خرید سوغات تبریز اقدام می‌کنند.
توریست‌هایی که عازم شهرهای شمال غربی ایران می‌باشند علاقه‌مند هستند که معروف‌ترین سوغات تبریز را بشناسند ؛ زیرا تمام لذت سفرهای تفریحی به تماشای جاذبه‌های گردشگری یک منطقه و خرید سوغات منحصر به فرد آن باز می‌گردد و بدون گشت زنی در بازار عملاً حس می‌کنید بخشی از سفرتان ناقص مانده است. برای تکمیل پازل سفر به تبریز معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر برای آشنایی بیشتر توریست‌ها معرفی شده‌اند. با ما همراه باشید و مشهورترین سوغات تبریز را بیشتر بشناسید.

باقلوای تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز
باقلوای تبریزی بی‌شک یکی از بهترین سوغات تبریز است که طعم و عطری به یاد ماندنی دارد. تبریزی‌ها برای تهیه این شیرینی از سبک شیرینی‌پزی کشور ترکیه استفاده می‌کنند، به همین دلیل باقلوای تبریزی به نام باقلوای استانبولی نیز شناخته می‌شود. برای تهیه این باقلوا می‌توانید با استفاده از آرد، نمک، مایه خمیر، روغن و زرده تخم مرغ یک خمیر مناسب آماده کنید و سپس آن را به لایه‌های نازک در بیاورید یا این که از خمیر یوفکا یا فیلو که در بازار به صورت آماده وجود دارد استفاده کنید. دارچین، پودر پسته، پودر گردو، شکر، هل، کره، عسل و آب از دیگر مواد اولیه تشکیل دهنده این شیرینی هستند. برای تهیه این شیرینی باید خمیر را کف قالب چرب شده پهن کنید سپس لایه‌ای از پودر بادام، پودر پسته و دارچین را روی آن بریزید. سپس لایه دیگر خمیر را روی مواد قرار دهید و این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شود. در این مرحله پس از برش زدن باقلوا باید آن را درون فری که با دمای 170 درجه گرم شده به مدت 45 دقیقه بپزید حال باید شهد که با استفاده از آب و عسل و شکر آماده شده و به قوام رسیده را روی باقلوا بریزید.

شیرینی اریس تبریز
شیرینی اریس از دیگر سوغات مشهور تبریز است که توریست‌هایی که به این خطه سفر می‌کنند آن را به همراه می‌برند. شیر، شکر، وانیل، کره، پسته و کاکائو از مواد تشکیل دهنده این شیرینی هستند. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید ابتدا تمام مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس باید مایع را روی حرارت ملایم بگذارید و شیرینی را به حدی هم بزنید که به قوام برسد. سپس باید ماده را درون سینی چرب شده ریخته و روی آن را با پسته تزیین کنید. حال باید شیرینی را به مدت 5 ساعت در دمای محیط قرار دهید. پس از 5 ساعت می‌توانید اریس را برش زده و استفاده کنید. این شیرینی را می‌توانید از تمام شیرینی فروشی‌های سطح شهر که سوغات تبریز را ارائه می‌کنند دریافت نمایید.

راحت الحلقوم، شیرینی لطیفه، شیرینی کنجدی، حلوا برزک، نان زنجبیلی، چوروتمه، لوز تبریز، مربای گل سرخ تبریز، رشته‌ ختایی، آجیل و خشکبار، پنیر لیقوان، شکلات تسبیحی، عسل سهند و شیرینی پیچ انگشتی از دیگر سوغات تبریز هستند که توریست‌ها هنگام سفر به این منطقه آن‌ها را به همراه می‌برند. تنوع بالایی که سوغات تبریز دارند دست توریست‌ها را برای انتخاب خوراکی‌های فوق العاده و متنوع باز می‌گذارد. به همین دلیل هیچ یک از مسافران این شهر دست خالی به خانه خود باز نمی‌گردند.