zaferon

سوغات مشهد قسمت دوم

بسیاری از شیعیان در روزهای مختلف سال عازم شهر مقدس مشهد می‌شوند. این شهر میزبان امام هشتم (ع) است، به همین دلیل ارج و قربی که مشهد نزد ایرانیان دارد بسیار بالا می‌باشد. اگر شما نیز عازم مشهد مقدس هستید، فراموش نکنید که مشهد به عنوان یک شهر سیاحتی نیز شناخته می‌شود و سوغات مشهد بسیار منحصر به فرد هستند.
مشهد میزبان زائران زیادی است که در فصل‌های مختلف سال به این شهر سفر می‌کنند. به همین دلیل سوغات مشهد نسبت به دیگر شهرهای ایران شناخته شده تر است. تمام زائرانی که با تور مشهد همسفر شده و به این شهر سفر می‌کنند بی‌شک در طول سفر به بازارهای متنوع این شهر نیز سر می‌زنند؛ بنابراین سفر به مشهد نه تنها یک سفر زیارتی محسوب می‌شد بلکه می‌توان آن را به عنوان یک سفر تفریحی هیجان انگیز نیز به حساب آورد. تعدادی از معروف‌ترین سوغات مشهد در مقاله اول معرفی شدند و در اینجا دیگر سوغات مشهور این شهر ارائه شده‌اند. با ما همراه باشید با این سوغاتی‌های خوشمزه بیشتر آشنا شوید.
نقل و نبات مشهد
نقل و نبات را می‌توان از مشهورترین سوغات مشهد به حساب آورد. بیشتر مغازه‌هایی که در این شهر وجود دارند این سوغات را به توریست‌ها عرضه می‌کنند. نبات که حاصل قوام آمدن شکر اشباع شده در آب است در طرح و مزه‌های مختلف مانند نبات زعفرانی، نبات دارچینی و… عرضه می‌شود. نقل نیز یک شیرینی متفاوت و خوشمزه است که از شکر و آب و افزودنی‌هایی مانند مغزها، هل، بیدمشک و… تهیه می‌شود. این شیرینی اغلب به همراه چای خورده میشود و طعم و عطری فراموش نشدنی دارد.

جیلی بیلی جذاب‌ترین سوغات مشهد
جیلی بیلی جذاب‌ترین سوغات مشهد است و در میان شیرینی‌های مختلفی که در فروشگاه‌های سطح شهر دیده می‌شود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. این آب نبات‌های خوشمزه شبیه به لوبیا هستند و درون آن‌ها همانند پاستیل نرم و ژله‌ای است. روی آب نباتها نیز روکش‌های رنگارنگ کشیده شده، به همین خاطر جیلی بیلی ظاهری وسوسه انگیز دارد و اغلب توریست‌هایی که با تور مشهد همسفر هستند این سوغات مخصوص را با خود به همراه می‌برند.

شکلات زنجبیلی مشهد
شکلات زنجبیلی یکی دیگر از سوغات مشهد میباشد که تنها مختص این خطه از کشور است و در هر کجا آن را ببینید بی‌شک نام این شهر به ذهن شما خطور می‌کند. زنجبیل گیاهی با طبع گرم و تند است که خواص درمانی بسیاری دارد و به عنوان یک گیاه شفابخش شناخته می‌شود.
شکلات زنجبیلی که به صورت پیچ پیچی است از ترکیب شکر، زنجبیل و… به دست می‌آید. برای تهیه این شکلات ابتدا شکر و آب را ترکیب کرده و به اندازه‌ای می‌جوشانند که به شکل شهد در بیاید. سپس آن را روی یک سینی چرب شده می‌ریزند تا مقداری خنک شود. در مرحله بعد مقداری از شهر را با پودر کاکائو ترکیب می‌کنند و مقداری را نیز به وسیله دستگاه سفید کن به رنگ سفید و روشن در می‌آورند. پس از سفید شدن شهد به آن پودر زنجبیل اضافه می‌کنند. سپس نوارهایی از شهد که با پودر کاکائو مخلوط شده روی شهد سفید شده قرار می‌دهند و شهد را که روی یک صفحه‌ای گرم است به شکل نوارهای باریک در می‌آورند. پس از حدود 10 تا 15 دقیقه شکلات زنجبیلی آماده استفاده خواهد بود. این شکلات را که طعم بهشتی دارد می‌توانید به همراه یک چای عصرگاهی نوش جان کنید.

انواع خشکبار مشهد
انواع خشکبار مشهد نیز در رده معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر قرار می‌گیرد. مردمان ایران زمین علاقه زیادی به آجیل و خشکبار دارند و کمتر کسی را می‌توان دید که هنگام سفر به مشهد سری به فروشگاه‌های معروف خشکبار فروشی این شهر نزده باشد. خشکبار مشهد شامل انواع مغزها و میوه‌های خشک شده مانند قیصی و آلو است. گردشگرانی که می‌خواهند از بین سوغات مشهد یک گزینه ویژه را انتخاب کنند، انواع خشکبار این شهر را خریداری می‌کنند.

از دیگر سوغات مشهد که هنگام سفر می‌توانید آن را تهیه کنید می‌توان به سوهان این شهر اشاره کرد.