کلمپه

سوغات کرمان قسمت دوم

کرمان که به دیار کریمان نیز مشهور است شهری در جنوب غربی ایران میباشد. این شهر کویری زیبا توریست‌های زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و آثار تاریخی بی‌شماری دارد. در ادامه خوراکی‌ها و سوغات این شهر برای آشنایی بیشتر معرفی شده‌اند.
اگر سفر به کرمان را در پیش رو دارید و می‌خواهید از این شهر تحفه‌ای را برای دوستان و آشنایان خود ببرید، باید با معروف‌ترین سوغات کرمان آشنا باشید. سوغاتی‌های این شهر کویری زیبا همانند آثار تاریخی منحصر به فرد آن بی‌نظیر هستند. هر یک از این سوغاتی‌های طعم و عطری هیجان انگیز دارند و هر فردی که فقط یکبار آن‌ها را امتحان کرده باشد می‌تواند با ذائقه مردمانی که در این شهر سکونت دارند بیشتر آشنا شود. کرمانی‌ها مردمانی خونگرم و مهمان نواز هستند و با آغوش باز به استقبال توریست‌ها و گردشگران می‌روند. همین امر سبب شده که شمار افرادی که با تور کرمان همسفر می‌شوند روز به روز بیشتر شود.
کماچ سهن یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان
کماچ سهن یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کرمان است که بسیاری از افرادی که به این شهر سفر می‌کنند آن را با خود به همراه می‌برند. مواد اولیه کماچ سهن شامل آرد جوانه گندم یا آرد سمنو، آرد گندم، آرد سفید، روغن جامد یا کره آب کرده، مایه خمیر، ادویه کماچ سهن، گردو خرد شده، خرما و آب می‌باشد. برای تهیه این شیرینی باید ابتدا مایه خمیر را آماده کنید، سپس آن را به آردها اضافه نمایید و روغن را نیز به مواد اضافه کرده و مخلوط نمایید. حال مواد را با هم ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. پس از این که خمیر عمل آمد یک لایه از آن را درون سینی چرب شده پهن کنید، سپس خرمای له شده و گردو پودر شده و ادویه کماچ سهن را مخلوط کنید و پس از این که مقداری مواد را تفت دادید آن‌ها را در لایه میانی شیرینی قرار دهید. سپس لایه دیگر خمیر را پس از پهن کردن روی مواد میانی شیرینی قرار دهید. حال گوشههای خمیر را به هم بچسبانید. سپس کماچ سهن را به شکل لوزی برش زده و مقداری کره روی آن بمالید و درون فری که با دمای 180 درجه گرم شده است به مدت نیم ساعت قرار دهید تا به خوبی پخته شود.

کلمپه کرمان
کلمپه یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات کرمان است. کلمپه با تمام شیرینی‌ها و کلوچه‌هایی که خورده‌اید متفاوت است. برای تهیه این کلوچه از مواد طبیعی استفاده می‌شود و نام قند و شکر در بین ترکیبات آن به چشم نمیخورد. روغن جامد، آرد، ماست، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، زعفران، خرما، هل، دارچین و گردوی پودر شده مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این شیرینی هستند.
برای پخت این شیرینی در قدم اول باید آرد و روغن را درون ظرفی مخلوط کنید تا خمیر تشکیل شود. سپس باید ماست، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ و زعفران را مخلوط کرده و خوب هم بزنید و پس از آن مواد را به خمیر اضافه کنید. سپس از این که مواد خوب مخلوط شدند و خمیر یکدست شد باید آن را به مدت 2 ساعت درون یخچال استراحت دهید. سپس خمیر را به قطر نیم سانتی‌متر پهن کنید و با قالب دایره‌ای شکل آن را به شکل گرد برش بزنید. سپس خرما، هل، دارچین و گردوی پودر شده را خوب مخلوط کرده و روی خمیر بریزید و فشار دهید تا مسطح شوند. سپس یک دایره خمیری دیگر روی مواد قرار دهید و گوشه‌های خمیر را به هم بچسبانید. سپس با مهر روی شیرینی‌ها را طرح بیندازید و آن‌ها را به مدت 20 دقیقه درون فری که با دمای 160 درجه گرم شده است بپزید.

از دیگر سوغات کرمان که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید می‌توان به قطاب، عرقیات کرمان، مسقطی سیرجان، سوهان زرند، حلوا پسته و خرما بریز اشاره کرد.