منقا

سوغات یزد قسمت دوم

) اگر همیشه به شهرهای سرسبز و رویایی شمال کشور سفر کرده‌اید و تماشای طبیعت و دریا دیگر نمی‌تواند شما را هیجان زده کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم سفری به سرزمین افسانه‌های کهن شهر یزد داشته باشید. در این شهر خبری از مدرنیته و آسمان خراش‌های بلند نیست و هنوز همه چیز بافت سنتی خود را حفظ کرده است. فراموش نکنید که سوغات یزد را نیز برای شیرین‌تر شدن سفرتان با خود به همراه ببرید.
سوغات یزد همانند آثار تاریخی و باستانی این شهر کهن ریشه در خاک و آب این سرزمین دارند و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که سفری به یزد داشته باشد اما بدون این که طعم سوغات این شهر را امتحان کند رخت بسته و به سوی شهر و دیار خود رهسپار شده باشد. شهر سرزمین آثار تاریخی بی‌نظیر و آثار باستانی بی‌همتا است که گذر تاریخ و وقوع حوادث مختلف نتوانسته هیچ تاثیری روی ظاهر سنتی آن‌ داشته باشد. به گونه‌ای که هنگام سفر به یزد تصور می‌کنید در طول تاریخ سفر کرده‌اید و هم اکنون در ایران قدیم حضور دارید. اگر با تور یزد همسفر هستید باید با خاص‌ترین سوغات این شهر آشنایی داشته باشید. در ادامه برخی از مشهورترین سوغات یزد برای آشنایی بیشتر معرفی شده‌اند.
پشمک یکی از معروف‌ترین سوغات یزد
پشمک یکی از خوشمزه‌ترین سوغات یزد است که بافتی سبک و طعمی دلنشین دارد. به محض این که پشمک را درون دهانتان می‌گذارید آب می‌شود، به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌توانند تنها مقداری از این خوراکی را امتحان کنند و از چشیدن طعم آن سیر نمی‌شوند. اهالی این منطقه برای تهیه پشمک از روغن جامد، سرکه، آب و شکر استفاده می‌کنند.

شیرینی حاجی بادام یزد
نام شیرینی حاجی بادام نیز در بین سوغات یزد به چشم می‌خورد. این شیرینی هیچ شباهتی به دانه‌های بادام ندارد و تنها دلیل انتخاب نام آن به خاطر استفاده از بادام برای تهیه این شیرینی می‌باشد. اهالی یزد برای پخت این شیرینی از پودر قند، هل، بادام، زعفران، گلاب و زرده تخم مرغ استفاده می‌کنند. برای تهیه این شیرینی ابتدا قند را با بادام‌ها چرخ می‌کنند تا روغن بادام از درون آن خارج شده و با قندها ترکیب شود. سپس، زعفران، گلاب و زرده تخم مرغ و هل را به مواد اولیه اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنند. در این مرحله باید خمیر را به شکل استوانه بلند و باریک در بیاورید و آن را به اندازه‌های مناسب برش دهید. سپس باید شیرینی را درون فر قرار دهید تا آماده شود. شیرینی حاجی بادام یزد یک شیرینی مقوی است و بسیاری از توریست‌ها آن را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند.

لوز یزدی
لوز یزدی نیز یکی از خاص‌ترین سوغات یزد است که از دیرباز توسط اهالی این منطقه تهیه می‌شود. اهالی یزد برای تهیه این شیرینی خوشمزه از آب، گلاب، پودر پسته یا پودر بادام، هل و شکر استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه در انواع مختلفی تهیه می‌شود که می‌توان از میان آن‌ها به لوز بادامی، لوز بیدمشک و لوز نارگیلی اشاره کرد.
برای تهیه لوز ابتدا پسته یا بادام را آسیاب میکنند. سپس آب و شکر و گلاب را مخلوط می‌کنند و به حدی مخلوط را به همی می‌زنند تا شکر به قوام بیاید. سپس مقداری از پودر پسته یا بادام را به آن اضافه می‌کنند و مجدداً مخلوط را حرارت می‌دهند تا شبیه به ژله شود. سپس ماده را درون سینی مخصوص که کاغذ روغنی درون آن قرار دارد پهن کرده و با پودر پسته یا بادام یا نارگیل آغشته می‌کنند. در این مرحله ماده را به شکل لوزی برش می‌دهند.

این شیرینی خوشمزه را می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف شهر پیدا کنید، از جمله معروف‌ترین شیرینی فروشی‌هایی که لوز یزدی را ارائه می‌کند، شیرینی فروشی حاج خلیفه علی رهبر می‌باشد.
از دیگر سوغات یزد که در طول سفر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید می‌توان به انواع نقل، نان کنجدی یزد، نان برنجی یزد، سوهان آردی یزد، نان نارگیلی یزد، نان سوروک یزد و شیرینی منقا (پنجره‌ای) اشاره کرد.