انواع گره طناب

انواع گره طناب

انواع گره طناب و کاربرد آنها

اغلب کوهنوردان از انواع گره برای صعود خود استفاده کرده و می توانند با ایجاد گره های مشخص در طناب ایمنی خود را بالا ببرند. در واقع این گره ها هستند که طناب را بین کوهنورد و دیواره ی کوه متصل و مانع از سقوط آن ها می گردند. نکته ای که در گره های کوهنوردی باید رعایت شود شناخت انواع گره و کاربرد آن هاست. زیرا که اغلب گره ها می بایست در جای مناسبی استفاده شوند تا از استحکام طناب کم نشود و مقاومت آن نسبت به ضربه کاهش نیابد. در ذیل به معرفی چند گره پر اهمیت در کوهنوردی خواهیم پرداخت.

گره هشت

در این گره که برای متصل شدن طناب به کارابین یا کوهنورد استفاده می شود گره به صورت هشت زده خواهد شد. گره هشت یک لا به روش زیر زده می شود.

نوع دیگری از گره های هشت، گره هشت تعقیب است که برای اتصال طناب به صندلی استفاده شده و به گونه ای ایجاد می شود که گره به یک حلقه بسته متصل شده و باید به خوبی به صندلی کوهنورد متصل گردد. گره های هشت معمولا جزو کاربردی ترین گره ها در کوهنوردی به حساب می آیند.

گره هشت خرگوش نیز یکی از مهمترین گره های گروه هشت می باشد که معمولا با ایجاد نیروی نامتقارن به سطح کارابین، کارایی کمتری در کوهنوردی دارد و اغلب از سایر گره های جایگزین آن استفاده می شود. در این نوع گره معمولا طناب به صورت دو لا شده و گره ایجاد می شود.

گره حلقه ساز

گره های حلقه ساز جزو اساسی ترین گره هایی بوده که در کوهنوردی برای صعود مورد استفاده قرار می گیرند. گره های حلقه ساز با ایجاد حلقه می توانند شرایط را برای صعود فراهم کنند. روش ایجاد گره های حلقه ساز معمولا متفاوت و می بایست حلقه بتواند روی اتصالی محکم قرار گیرد. حلقه ی به وجود آمده روی این گره ثابت و بدون حرکت خواهد بود.

گره های حلقه ساز انواع مختلفی دارند و کوهنوردان اغلب آن ها را قبل از شروع یاد گرفته و تمرین می کنند زیرا در هنگام صعود ایجاد این گره ها در طناب ضروری خواهد بود.

گره دو سر طناب

برای اتصال دو سر طناب به یکدیگر دو نوع گره می توان زد. گره دو سر طناب یک لا اولین گرهی است که برای متصل کردن دو طناب به یکدیگر به کار می رود. این نوع گره عمومیت کمتری دارد زیرا اتصال آن مستحکم نیست.

نوع دیگری از گره های دو سر طناب هستند که به صورت دو لا بوده و می توان برای طناب های با قطر ناهمگون استفاده شوند. استحکام این نوع گره بیشتر بوده و قابلیت اطمینان بهتری دارند.

گره حمایت

نوع دیگری از گره ها، گره های حمایت هستند که هر کدام می توانند برای اتصال به کارابین استفاده شوند. در واقع این گره ها برای افزایش ضریب اطمینان روی کارابین زده می شوند.

گره پروسیک نیز از انواع گره می باشد که برای حمایت در فرود و صعود افراد موثر است.

گره بولین هم جزو گره های مرسوم است که روی سینه ی کوهنورد نصب شده و سریع باز می شود.

در شرایطی همچون صعود، یک کوهنورد ابتدا می بایست زدن گره های مختلف را تمرین کرده تا در حین صعود خطرات کمتری متوجه فرد شود. همچنین امکان باز کردن سریع گره نیز فراهم شود زیرا در شرایط سخت، ثانیه ها و لحظه ها برای نجات فرد صعود کننده اهمیت خواهند داشت.