معرفی جاذبه های گردشگری کاشان

 

معرفی جاذبه های گردشگری کاشان

اگر ترکیب معماری و تاریخ برایتان ارزشمند است، گوشه گوشه ی کاشان برایتان جذاب و پر از جاذبه های کشف کردنی خواهد بود. از بازار سنتی تاریخی اش گرفته تا بناهای ارزشمند تاریخی و تا هر کوچه ای که پا در آن می گذارید برایتان پر از شگفتی ها و داستان های زیبا خواهد بود.

 

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و تاریخی کاشان

کاشان مساحتی در حدود 9647 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 335000 نفر را شامل می شود.

کاشان یکی از توابع استان اصفهان محسوب می شود و در منطقه ی مرکزی ایران قرار دارد. و جالب است بدانید که با توجه به جمعیتش، دومین شهرستان پر جمعیت استان اصفهان محسوب می شود.

کاشان در نقطه ای واقع شده است که از یک طرف به کوهستان و از طرف دیگر به دشت کویر می خورد.

ارتفاع کاشان از سطح دریا چیزی در حدود 945 متر می باشد.

کاشان در ابتدا یکی از استان های استان مرکزی محسوب می شد و سپس در سال 1355 به یکی از توابع استان اصفهان تغییر موقعیت داد.

کاشان شامل شهر مرکزی کاشان و شهرستان های دیگری به نام های قمصر، نیاسر، کامو، برزک، جوشقان می باشد.

ارزش و اهمیت تاریخی کاشان به قدری زیاد است که از گذشته تا کنون یکی از نخستین قطب های تمدن بوده است. و تمدنش به بیش از 5 الی 7 هزار سال پیش از میلاد باز میگردد.

زبان مردم کاشان

زبان اهالی کاشان فارسی ست اما دارای لهجه ی کاشانی ( کاشی یا کاشونی ) که یکی از اصیل ترین گویش های زبان فارسی و کلماتی از زبان فارسی دری می باشند.

آب و هوا و فصول مناسب برای سفر به کاشان

از آنجایی که کاشان میان سلسله ای از کوه ها و دشت های کویری قرار گرفته است، زمستان هایی بسیار سرد و سوزناک و تابستان هایی بسیار گرم و خشک دارد. اما شب هایش در حتی فصول گرم معمولا نسیم های خنکی با خود به همراه دارد.

اما بهترین فصل برای دیدار از کاشان و لذت بردن از آن فصل بهار است. همه چیز در بهار در این شهر چندین برابر زیباتر خواهد بود. مخصوصا مه عطر گل و بوی گلاب در هر گوشه ی شهر به مشامتان خواهد رسید.

 

جاذبه های گردشگری و دیدنی کاشان

می توان گفت کاشان از آن دسته از شهر هاییست که حتی کوچه هایش ارزش دیدن و تامل و عکاسی و لذت بردن دارد.

اما از جمله آثار تاریخی ارزشمند کاشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خانه باغ فین
2. حمام فین
3. تپه های سیلک
4. بازارچه تاریخی کاشان
5. مسجد جامع کاشان
6. مسجد و میدان میر عماد کاشان
7. چشمه ی سلیمانیه
8. مدرسه ی آقا بزرگ
9. مدرسه ی سلطانیه
10. خانه ی تاریخی بروجردی ها ( که سنبل معماری کاشان است )
11. خانه ی تاریخی عباسی ها
12. خانه ی تاریخی طباطبایی ها
13. خانه ی تاریخی تاج
14. خانه ی تاریخی عامری ها
15. خانه تاریخی آل یاسین

وجه تسمیه و نام گذاری کاشان

معنی کاشان در لغت معبد و جایگاه جشن و سرور است. اما به طور کلی روایات بسیاری در باب نام گذاری شهر تاریخی کاشان وجود دارد.برخی معتقدند که پس از اینکه باستان شناسان در پی پژوهش هایشان یافته بودند که در تپه ها سیلک قبایل “کاسو” یا “کاشو” زندگی می کردند که پس از گذشت سالها به کاشیان و سپس نیز به کاشان یعنی شکل فعلی اش تبدیل شده است.

برخی دیگر در باب وجه تسمیه ی کاشان اعتقاد دارند که چون ابتدا آبادانی کاشان به دلیل اقامت پادشاهان ایران در کنار چشمه ی فین این شهر بوده، نام آن ابتدا به “کی آشیان” به معنی منزلگاه پادشاهان شکل گرفته و سپس به کاشان تغییر یافته

.