جی پی اس

آشنایی با جی پی اس

همه چیز در مورد جی پی اس

جی پی اس یک موقعیت یاب مکانی است که با نام ردیاب نیز خوانده می شود. همه ی افراد با دور شدن از خانه خود سعی می کنند تا از GPS استفاده کنند. این وسیله ابتدا برای کار های نظامی توسط وزارت دفاع امریکا استفاده می شد و اکنون در همه جای دنیا به صورت اختصاصی و عمومی از آن بهره گرفته می شود. سیستم های جی پی اس اغلب با استفاده از امکانات ماهواره هایی که به دور زمین می چرخند اطلاعاتی را دریافت کرده و سپس با فرمول های مختلف و پیچیده موقعیت را تعیین می کنند.

برای تعیین مکان دقیق یک نقطه می بایست ابتدا جی پی اس فعال باشد. برای مثال وقتی شما در یک سفر جی پی اس تلفن همراهتان را روشن می کنید، سایرین می توانند موقعیت مکانی دقیق شما را پیدا کنند. این در حالیست که وقتی این گزینه غیر فعال باشد نمی توان آمار دقیقی از افراد پیدا نمود.

جی پی اس چگونه کار می کند؟

این سوال گاها برای برخی از استفاده کنندگان جی پی اس پیش می آید که جی پی اس چگونه کار می کند؟ ماهواره در هر روز دو بار به دور کره زمین می چرخند و فرکانس ها و دیتا های ارائه شده از جی پی اس را دریافت کرده و موقعیت مکانی از این طریق روی آن مشخص می گردد. امروزه تلفن های همراهی که با ویژگی اندروید به بازار عرضه شده، موقعیت یاب مکانی یا جی پی اس دارند و کار را برای استفاده از جی پی اس راحت تر کرده اند. نرم افزار هایی که در این گوشی های همراه استفاده می شوند اغلب به صورت آفلاین اجرا گردیده و اطلاعات دقیقی را از مسیر و یا یک موقعیت مشخص ارائه می دهند.

کاربرد جی پی اس

در همه ی مکان ها از جی پی اس استفاده می کنند و چون این امکان به صورت رایگان در اختیار همه ی افراد قرار گرفته ، کاربرد آن روز به روز توسعه بیشتری می یابد.

از جی پی اس در هنگام گم شدن افراد از طریق رد یابی موبایل آن ها استفاده می کنند. همچنین امروزه از این امکان در ماشین های سواری همچون تاکسی، اتوبوس و حتی هواپیما بهره برده تا موقعیت دقیق مکانی آن ها روی نقشه نشان داده شود.

اما عام ترین کاربرد جی پی اس مربوط به افرادی است که می خواهند به مناطق ناشناخته سفر کنند. آن ها می توانند برای تعیین موقعیت مکانی اقدام کرده و از طرفی مسیر های منتهی به آن را از روی جی پی اس و نقشه هایی که با این امکان کار می کنند، مشخص نمایند. در واقع بسیاری از مردم سعی می کنند تا برای شناخت مسیر از جی پی اس استفاده کنند و این ویژگی به بسیاری از آن ها در این راه کمک شایانی خواهد نمود.

کاربرد جی پی اس متعدد است که معمول ترین آن در بالا بیان شد. آنچه در جی پی اس یا موقعیت مکانی اهمیت دارد، وجود موانعی است که مانع عبور فرکانس های متعدد به ماهواره ها می گردد و ممکن است دقت آن را به نسبت پایین بیاورد. در هر صورت استفاده از یک نرم افزار جی پی اس در تلفن همراه در دنیای امروز برای همه ی مردم الزامی به نظر می رسد.