سنگ نوردی

آشنایی با سنگ نوردی

سنگ نوردی

سنگ نوردی جزو رشته های جدید در زیر شاخه ی کوه نوردی می باشد که افراد می بایست قبل از هر چیز اصول اصلی کوه نوردی را یاد گرفته باشند. سنگ نوردی فعالیتی است که افراد باید از دست ها، پاها یا هر قسمت دیگر بدن استفاده کرده تا از یک جسم شیب دار بالا روند. سنگ نوردی اغلب به صورت تفریحی، رقابتی، عملیات اضطراری و عملیات نظامی استفاده می شود. اغلب سنگ نوردان در ابتدا از ساختار های مصنوعی برای آموزش استفاده کرده و بعد در حالت طبیعی خود را در معرض آزمایش قرار می دهند.

سنگ نوردی رقابتی در دیوار های مصنوعی شبیه سازی شده انجام می شود اما این رشته ورزشی را می توان در بسیاری از صعود ها نیز به کار گرفت. در سنگ نوردی، کوهنورد می بایست از تجهیزات کوهنوردی همچون طناب و دیگر وسایل حفاظتی مخصوص این کار استفاده کند. اما این وسایل تنها برای محافظت در برابر صدمات و در هنگام سقوط استفاده می شوند و دانش و تجربه، صعود سنگ نورد را نهایی خواهد نمود.

سنگ نوردی یا صخره نوردی جزو محبوب ترین رشته های ورزشی در سال های اخیر به شمار می رود زیرا محدودیت سنی خاصی ندارد و تنها به توانایی افراد در بالا رفتن از یک صخره بستگی دارد و اغلب عضلات در آن درگیر می شوند. مربیان کار آزموده می توانند آموزش های اولیه آشنایی با سنگ نوردی را برای علاقه مندان ایجاد نمایند که در ابتدا می بایست با لوازم سنگ نوردی ایشان را آشنا کنند.

لوازم مورد نیاز برای سنگ نوردی

طناب صخره نوردی

طناب سنگ نوردی از جمله ضروری ترین ابزار ها برای صعود از یک صخره می باشد. طناب ها از سقوط سنگ نورد جلوگیری کرده و با اتصال آن ها در مکان های مناسب، صخره نورد از جان خود محافظت خواهد کرد. قطر طناب و کشش آن مختلف بوده و بسته به نوع صخره متفاوت خواهد بود.

صندلی صعود یا Harness

یکی از ایمن ترین ابزار هایی که یک سنگ نورد می بایست با خود به همراه داشته باشد صندلی صعود می باشد. صندلی صعود به این افراد کمک می کند تا در فرود و صعود به صورت ایمن تری حرکت کنند و با استفاده از آن وسایل مختلف صخره نورد حمل می شوند. صندلی صعود انواع مختلفی دارد که هارنس رگلاژ دار و ساده از آن جمله اند.

Rock shoe

کفش سنگ نوردی نیز از مهمترین وسایل مورد نیاز یک سنگ نورد است و وی را در صعود یاری خواهد داد. کفش های صخره نوردی اغلب دارای سطحی صاف بوده و انعطاف پذیری بالایی دارند. لازم به ذکر است که برای خرید کفش های سنگ نوردی بهتر است از متخصصان مختلف مشاوره دریافت نمود.

کارابین، هشت فرود، کلاه ایمنی، نوار تسمه، اسلینگ، میخ و چکش از جمله ابزار های دیگری هستند که یک سنگ نورد می بایست در هنگام صعود از سنگ یا صخره از آن استفاده نماید.

توجه به کیفیت هر یک از وسایل مورد نیاز برای صعود یک سنگ نورد کمک می کند تا ایمنی در این ورزش بیشتر حفظ شده و خطرات احتمالی این رشته ی ورزشی پر طرفدار کاهش یابد.