غار نوردی

آشنایی با غارنوردی

غار نوردی

از جمله زیر شاخه های کوهنوردی که امروز طرفداران زیادی پیدا نموده است، رشته ورزشی غار نوردی می باشد. در این رشته ورزشی می بایست افراد به دورن دالان ها و دهلیز های تنگ و سخت غار رفته و در آن جا مهارت خود را بیازمایند. در غار نوردی آشنایی با مهارت های کوهنوردی و همچنین آشنایی با مسیر اهمیت زیادی دارد. شناخت مهارت های کوهنوردی و صخره نوردی در این رشته پایه و اساس مهمی می باشد که باید در ابتدا آموخته شود. در طبیعت ایران غار های مختلفی وجود دارد که می تواند مکانی برای انجام این ورزش سخت و البته هیجانی باشد. دالان های تنگ و تاریکی که بدون کسب مهارت امکان عبور از آن وجود ندارد.

با اینکه ایران یکی از بهترین غار های دنیا را در دل خود جای داده است اما هنوز هم غارنوردان ایرانی فاصله ی زیادی با غارنوردی جهانی و استاندارد های آن ها دارند. این نقص اگرچه در سایر رشته های کوهنوردی نیز مشاهده می شود اما جدید بودن رشته غارنوردی در ایران این معضل را دو چندان نموده است.

از سال 2008 رشته غارنوردی به شکل تخصصی و با هدف آموزش به علاقه مندان این رشته در ایران معرفی شد. فدراسیون کوهنوردی برای آشنایی و کشف افراد مستعد آموزش های مختلفی را در ایران راه اندازی نمود که نقطه ی عطفی در تاریخ غارنوردی ایران به شمار می رود.

یکی از بانوان ایرانی که غارنوردی را به صورت تخصصی انجام می دهد خانم سارا عدالتیان می باشد که پس از روی آوردن به این رشته متوجه نقص های زیاد و عدم مهارت خود در این رشته شد. خانم عدالتیان به همراه همسر خود زیر نظر اساتید معروفی از کشور های لبنان، فرانسه، سوئیس و بلژیک بسیاری از متد های روز دنیا را در این رشته آموخت. وی اکنون از جمله غار نوردان معروف و سرشناس ایرانی محسوب می شود.

از خطرناک ترین غار های جهان که در استان کرمانشاه واقع است، غار پراو می باشد که تا کنون بیش از چند نفر از ایرانیان را به کام مرگ کشانده است. این غار با دهانه ای در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا، بلند ترین دهانه ی ورودی را در میان غار های جهان دارد. جان میدلتون غار نورد معروف انگلیسی غار پراو را کشف کرد و در سفر های بعدی برای افزایش رکورد جهانی دیوید جادسون به درون این غار راه یافت.

لیلا اسفند یاری اولین زن ایرانی است که توانسته غار پراو را به طور کامل فتح کند و در لیست فاتحان این غار قرار گیرد.

اگرچه غار پراو در ایران از خطرناک ترین غار های جهان محسوب می شود اما می توان به سایر غار هایی که برترین غار های ایران به شمار می روند نیز سفر کرد. غار رود افشان، غار شاپور و غار خفاش از جمله غار های معروفی هستند که می توان آن ها را برای غارنوردی انتخاب نمود.

مسابقات غار نوردی ایران با هدف اجرای تکنیک ها و تاکتیک ها در داخل سالن برگزار می گردد. همچنین غار نوردی پیشرفته نیز جزو مسابقاتی است که در این رشته ورزشی درایران برگزار شده است.

با اینکه ایران در سال 2013 عضو اتحادیه جهانی غارنوردی شد اما هنوز حمایت چندانی از این رشته در ایران دیده نمی شود.

غارنوردان در این رشته با هزینه های سرسام آوری رو به رو هستند که نیاز به حمایت از آن ها ضروری می باشد. لذا انتظار می رود برای افزایش مهارت در این رشته و کسب مدال های جهانی، از رشته ی غارنوردی و غارنوردان مستعد ایرانی حمایت گردد.