کارتینگ

آشنایی با کارتینگ قسمت اول

همه چیز درباره تجربه هیجان با کارتینگ!

 

  • آشنایی با کارتینگ Kart racing  یا همان Karting

اگر جز دسته ای باشید که تفریحات مهیج برایتان از جذابیت بیشتری برخوردار اند، به شما پیشنهاد می شود حتما کارتینگ را امتحان کنید. تجربه ای از سرعت، قدرت و هیجان با راندن در با مسیر های پر پیچ و خم با ماشین هایی که بی شباهت به جِت ها نیستند!

راندن با سرعت و احساس سرخوشی ناشی از آن خصوصا برای جوان ها وسوسه ای جذاب است که نمیتوان از حداقل یک بار امتحان کردن آن چشم پوشید. اما اگر این تجربه در محیطی نا مناسب مثل کوچه و خیابان های سطح شهر باشد، و با استاندارد های مناسب و مخصوص خودش و رعایت نکات ایمنی همه جانبه همراه نباشد، قطعا خطراتی را بر خود و دیگران در پی خواهد داشت.

کارتینگ  kartingتمامی این جوانب را در نظر گرفته و با رعایت قوانین و اصول ایمنی و ایجاد پیست های مناسب این ورزش در شهر های متعددی در ایران، بستری امن را برای تجربه ای امن از چشیدن طعم شیرین سرعت و هیجان برایتان فراهم کرده. ورزش کارتینگ هم به صورت مسابقات حرفه ای و هم به صورت تفریحی و آزاد برگزار می شود. پس تصمیم با خودتان است که در کارتینگ حرفه شوید یا فقط هرزگاهی به صورت تفریح و سرگرمی از آن لذت ببرید.

 

  • سابقه ی کارتینگ در دنیا و ایران

 

  • اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به پیداش و سابقه ی کارتینگ در جهان داشته باشیم، میتوان گفت که با اختراع و ساخت اولین ماشین کارتینگ که از آنها در اصطلاح تنها با نام “کارت Kart” یاد می کنند، در آگوست 1956، در ایالت کالیفرنیای آمریکا، توسط “آرت انگلز” جرقه ی اتومبیلرانی با این ماشین های کوچک و پر قدرت زده شد. و درست یک سال پس از این ساخته ی پر سر و صدا، تولید و استقبال از آن همینطور بالا رفت، تا جایی که به تولید 500 عدد در ماه رسید.
  • از آن پس ورزش کارتینگ هم در سطح پیشرفته، حرفه ای و مسابقاتی، و هم به صورت ماشین های اجاره ای برای استفاده ی عموم در اختیار علاقه مندان قرار گرفته شد.
  • مسابقات کارتینگ برای نخستین بار بطور رسمی در آمریکای مرکزی، در کشور باهاما و شهر ناسایوی برگزار شد، و برنده ی آن “جِیک یامان” آمریکایی شد، و با بازتاب اخبار و منتشر شدن عکس هایش در مجلات آمریکایی در سراسر جهان، علاقه مندان بسیاری را ترغیب کرد تا یا به تماشای این مسابقات پر هیجان رفته و یا خود در آن شرکت نمایند.
  • سپس پس از گذشت 5 سال در سال 1964 اولین مسابقات رسمی قهرمانی جهان رقابت های کارتینگ برگزار شد، و اینبار یک ایتالیایی تبار به نام “سالا گایدوی” در شهر رُم عنوان قهرمانی جهان در مسابقات کارتینگ را از آن خود کرد.

از آن پس این مسابقات کم کم در گوشه های مختلف دنیا معروف و برگزار شد، و حتی به ایران هم رسید و طرفداران، شرکت کنندگان و تماشاگران بسیاری را همانند سایر ورزش ها به خودش اختصاص داد.