کارتینگ

آشنایی با کارتینگ قسمت دوم

  • سابقه ی کارتینگ در ایران

 

  • کارتینگ در ایران پس از گذشت 45 سال از شروع آن در آمریکا راه پیدا کرد، و توسط دو ایرانی برای نخستین بار ماشین های کارت وارد کشور شد.

مسابقات داخلی کارتینگ شامل ده مرحله ی رقابتی ست که هر سال در کشور برگزار می شوند، و شرکت کنندگانی که موفق به کسب بیشترین امتیازات شوند، موفق می شوند به عرصه ی رقابت های جهانی راه پیدا کنند. که از سال 2006 تا کنون شرکت کنندگان ایرانی 3 بار موفق به شرکت در این مسابقات جهانی شده اند.

همچنین در سال 84 در کارتینگ ایران پیشرفت چشمگیری ملاحظه شد، و آن راه اندازی مکانی با هدف آموزش درست و اصولی کارتینگ به علاقه مندان این رشته ی ورزشی و پر هیجان، تحت عنوان “مدرسه کارتینگ” بود. آموزش بینندگان در این مدرسه تحت آموزش و نظارت پیشکسوتان و قهرمانان در شاخه های اتومبیلرانی که عناوین قهرمانی بسیاری در کارتینگ و سایر رشته های اتومبیلرانی کسب کرده اند قرار می گیرند، و کارتینگ را به شیوه ای اصولی و صحیح در کنار مبانی و تکنیک های ابتدایی تا پیشرفته ی تئوری و عملی رانندگی یاد میگیرند.

و شرکت کنندگان با گذراندن دوره های آموزشی و پس از کسب مهارت ها و توانایی های لازم، می توانند وارد مسابقات کشوری کارتینگ شده و اگر موفق شدند رتبه ی قابل توجهی کسب کنند میتوانند به عنوان اعضای تیم ملی اتومبیلرانی ایران وارد عرصه مسابقات جهانی شوند.

 

  • ماشین های ویژه کارتینگ

 

 

ماشین های کارت Kart یا همان اتومبیل های ویژه کارتینگ نوعی از ماشین ها، در ابعاد کوچکتر و با ارتفاعی که بسیار ناچیز و بسیار نزدیک به سطح زمین است، با چهار چرخ هستند که اصطلاحا به آنها Open-wheel motorsport یا اتومبیل های چرخ باز می گویند.

به وسیله ی ماشین های مینیاتوری و ابعاد کوچک و مطمئن تر کارت، هیجانی که در مسابقات اتومبیلرانی وجود دارد را در محیطی امن تر تجربه کنید. ماشین های کارت انواع مختلفی دارند که می توانید بسته به مهارت و توانمندی، و نیاز خود یکی از آنها را برای خود انتخاب کنید.

این کارت ها شامل، کارهای ویژه ی افراد آماتور، کارت های اتوماتیک، و کارت هایی مناسب برای تجربه ی حرفه ای های کارتینگ.

ماشین های کارت معمولا ماشین های پُر هزینه ای هستند و مراقبت از آنها هم کمی دشوار و هم کمی پر خرج به نظر می آید. البته گفتنی ست کارتینگ در کل ورزش پر هزینه ای ست و به دلیل اینکه معمولا در ایران کمتر از پیست های استاندارد استفاده میشود، لاستیک های ماشین های کارت در مدت کوتاهی آسیب میبینند و مستهلک می شوند، و نیاز به تعویض پیدا میکنند.

 

  • اگر بخواهیم مروری کلی بر برند های معروف و نام آشنای ماشین های کارت داشته باشیم، بی شک اگر از طرفداران ورزش کارتینگ باشیم، دو نام درخشان و پر آوازه در این میان حتما به گوشمان خورده اند.

یکی از قدیمی ترین و خوش نام ترین برندها در ورزش کارتینگ با سابقه ای درخشان برند Tony Kartتونی کارت” می باشد.

و برند دیگر، برند مشهور “سی آر جی” CRG می باشد که از برترین های تولید ماشین های کارت است. و در ابتدا با نام  ” Kali Kartsکالی کارتز فعالیت خود را آغاز کرده بود.