کارتینگ

آشنایی با کارتینگ قسمت سوم

  • پیست های ویژه کارتینگ SPEEDWAY

 

بدیهی ست که تجربه ی این سطح از سرعت و هیجان در رانندگی، در اماکن عمومی و پر تردد اتومبیل ها در سطح شهر و معابر بسیار پر خطر برای خود شخص راننده و عابرین و رانندگان دیگر خواهد بود، و حوادث جبران ناپذیری را برایشان در بر خواهد داشت. از این جهت در سراسر دنیا برای علاقه مندان به ورزش کارتینگ، برای اینکه با خیال راحت پایشان را روی گاز بگذارند و در مسیر های پُر پیچ و خم برانند، و برای اینکه امن تر این ورزش را به صورت حرفه ای یا تفریحی تجربه کنند، پیست هایی تدارک دیده شده که از لحاظ ایمنی و داشتن شرایط مناسب برای رانندگی با ماشین های کارت، استاندارد های لازم را داشته باشد. تا هم برای راننده، و هم برای ماشین مشکلی پیش نیاید. می توان گفت پیست های کارتینگ در حقیقت نمونه ی کوچک و شبیه سازی شده ی پیست های عظیم رقابت های اتومبیلرانی هستند..

  • اولین پیست های کارتینگ در آمریکا ساخته شد. که در واقع شکل تغییر یافته ی یک پارکینگ بوده. سپس ازسال 1963 به بعد، پیست های کارتینگ در اروپا هم کم کم ساخته و رفته رفته تکمیل شدند. طول این پیست ها در ابتدا با 400 متر شروع شد و رفته رفته با جا افتادن این ورزش هیجان انگیز میان مردم، و افزایش علاقه مندانش، طول پیست ها نیز افزایش یافت. به طوری که از سال 2008 دیگر پیست های مجهز و مدرنی با طول بیش از 1200 متر در اختیار این ورزش قرار گرفت.
  • در ایران فدراسیون اتومبیلرانی یکی از بستر های رشد و پیشرفت کارتینگ در کشور ما بوده است، که با در اختیار گذاشتن امکانات و وسایل مورد نیاز و با آموزش به علاقه مندان و ایجاد پیست ها و مکان های مناسب برای تمرین و رانندگی با ماشین های کارت، گامی رو به جلو در ورزش کارتینگ محسوب می شود .

 

  • پیست های ویژه کارتینگ در واقع دو نوع هستند:

– پیست های کارتینگ سر باز یا Outdoor

– پیست های کارتینگ سر پوشیده یا Indoor

منظور از پیست های سر باز، پیست هایی است که در محیط هایی بدون سقف و خارج از فضای ساختمانی هستند، برای مثال از پیست های سر باز می توان به پیست های کارتینگ ساحلی یا جنگلی،… اشاره کرد.

 

 

و منظور از پیست های سر پوشیده، آن دسته از پیست هایی است که در داخل فضای ساختمان ها، بت شبیه سازی نسبی از پیس های اصلی کارتینگ احداث شده اند و سر تا سر پیست به صورت مسقف طراحی و ساخته شده است.

 

معمولا پیست های ویژه کارتینگ بر اساس نوع کاربری شان نیز تفکیک  می شوند:

1) پیست های کارتینگ ویژه افراد حرفه ای، که به منظور اجرای مسابقات اتومبیلرانی و کارتینگ و جام های بین المللی ساخته میشوند و دارای ضوابط و مقررات سختگیرانه ای نیز می باشند. این پیست ها برای استفاده افرادی است که کارتینگ را به عنوان یک رشته ی ورزشی به صورت حرفه ای و مداوم دنبال می کنند.

2) پیست های اجاره ای یا رِنتال که موارد مصرف آنها کاملا تفریحی و تفننی بوده و با کاربری تجاری و تفریحی احداث شده اند. و مخصوص افرادیست که دلشان میخواد هر از چند گاهی کارتینگ و هیجانش را تجربه کنند. این پیست ها نیز دارای حداقل قوانین خاص خودشان، نظیر طول و عرض مناسب و کافی مسیر های حرکت کارت ها، داشتن ایستگاه های سوخت گیری و تعویض سرنشین و مانند اینها هستند. پیست های اجاره ای برای عموم مردم آزاد می باشد و معمولا بالا ترین سطح مسابقاتی که در آن مجاز به برگزاری اند، مسابقات استانی هستند.