کمپر

آشنایی با کمپر

کمپر

امروزه با وجود دغدغه ها و مشکلات سرسام آوری که در شهرهای بزرگ برای مردم پدید آمده است بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند تا در روز های آخر هفته خود را به دامان طبیعت بسپارند و از این طریق تجدید روحیه کنند. آنچه که در ایران شاهد هستیم تعداد کمی از اقامتگاه های تفریحی در طبیعت است و به همین دلیل خانواده ها با مشکل مکان برای استراحت در شب مواجه هستند. کشور های اروپایی از این نقص استفاده کرده و ماشین هایی با امکان استراحت تولید نموده اند. Camper نامیست که به این ماشین ها اطلاق می شود و به معنای خانه ی در حال حرکت می باشد. در اغلب کمپر ها تجهیزات و امکانات برای یک سفر تفریحی فراهم آمده و آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و مکانی برای استراحت تعبیه شده است. در این نوع ماشین ها اگرچه امکانات در سطح محدودی وجود دارد اما می تواند بهترین حالت یک مسافرت ایده آل به جنگل و طبیعت باشد.

کمپر ها در دو نوع به بازار عرضه می شوند: در نوع اول آن به شکل ون، به یک ماشین متصل شده و ماشین آن را می کشد. در این حالت بهتر است علائم اخطار و سایر علائم روی ون نصب شده باشد تا امنیت آن در حین رانندگی فراهم شود.

نوع دوم کمپر ها ماشین های دو کابینه ای بوده که قسمت عقبی آن ها پوشیده شده و درون آن تجهیزات لازم اضافه شده است. نوع دوم کمپر ها در سال های اخیر بیشتر از نوع اول مورد استقبال قرار گرفته است.

ایران نیز تولید کننده ی بسیاری از ماشین های باری دو کابینه است که در نوع خود بی نظیرند و می توانند به بهترین نحو به کمپر تبدیل گردند.

واردات کمپر در ایران در سال های اخیر بسیار کم و شاید به همین خاطر است که اغلب استفاده از این ماشین های پر کابرد در میان ایرانیان مرسوم نبوده و گاه کمبود آن در کشور به فراموشی سپرده شده است.

این در حالیست که در سایر کشور ها تولید کمپر با اشکال متنوع و کاربری های متفاوت روز به روز گسترش می یابد و اغلب نیز با استقبال مواجه خواهد شد. انواعی از بهترین کمپر های تولیدی در دنیا با نام های گوناگون به شرح ذیل تولید و به بازار عرضه شده است:

  • The Opera
  • Volkner Mobil Performance
  • Sealander
  • Al Houdaj
  • eleMMent Palazzo
  • و….

در هر کدام از این کمپر ها به ویژگی خاصی توجه شده و آن ها را از یکدیگر متمایز نموده است. برخی از کمپر ها علاوه بر تجهیزاتی که در آن ایجاد شده است، امکانی فراهم کرده تا یک خودروی شخصی نیز همراه آن حمل شود. اگرچه کمپر های با این ویژگی اندازه ای بزرگتر از کمپر های معمولی دارند اما تجهیزات درون آن بیشتر بوده و می توان با آن سفر های طولانی تری را انجام داد.

خودرو های کاروانی کمپر نیز ابعادی بزرگ دارند و ظرفیت تعداد نفرات آن ها به همین اندازه بستگی دارد. برخی عقیده دارند که استفاده از کمپر ها در ایران با مشکلات قانونی زیادی مواجه است که البته به دلیل وجود تعداد کمی از کمپر در کشور این خلا های قانونی بدیهی است.

کمپر ها می توانند بهترین وسیله استراحتی به جای یک هتل لوکس در قلب جنگل باشند و بهتر است برای ورود این محصولات به ایران و یا تولید داخلی چاره ای اندیشیده شود.