یخ نوردی

آشنایی با یخ نوردی

یخ نوردی

آبشار های یخی، صخره ها و سنگ هایی که از یخ پر شده اند مکان مناسبی برای یخ نوردی می باشند. کوهنوردان می بایست قبل از صعود از کوه های با ارتفاع زیاد و دارای یخ، توانایی یخ نوردی را نیز کسب نمایند. در واقع یخ نوردی می تواند صعود از یک کوه را راحت تر کند. همچنین یخ نوردی یک رشته مجزا نیز به حساب می آید و زیر شاخه ای از رشته ی کوهنوردی محسوب می گردد.

در انتخاب تجهیزات یخ نوردی، کوهنورد به شیب و بافت یخ توجه می کند. به عنوان مثال در یخ مسطح، کفش خوب پیاده روی و یا کوهنوردی معمولی کافی است. اما برای یخ کوهنوردی از دو نوع چکمه کوهنوردی پلاستیکی یا معادل چرمی آن استفاده می شود که باید اندازه مناسبی داشته تا مچ پای کوهنورد را نیز بپوشاند.

در دامنه های کوتاه با زاویه و شیب کم می توان از یک تبر برای رد کردن یخ استفاده نمود اما برای تردد طولانی تر و در یخ های با شیب بیشتر استفاده از تجهیزات پیشرفته تر برای صعود امن ضروری است. در یخ نوردی عمودی تکنیک ها و ابزار های بیشتری استفاده می شوند و اغلب کوهنوردان، یخ نوردی عمودی را به عنوان آخرین سناریو خود قرار می دهند.

ابزار ها و تجهیزاتی که برای یک یخ نورد می تواند مفید باشد به قرار ذیل است:

طناب

طناب هایی که اغلب افراد در یخ نوردی استفاده می کنند یک یا دو قلو هستند. طناب های دو قلو بیشتر برای یخ های کوهنوردی بکار می روند زیرا یخ دارای لبه های تیز است و ایمنی با دو طناب بیشتر خواهد شد.

چکمه و لباس

در یخ نوردی آنچه اهمیت دارد پوشش مناسب است به طوریکه افراد بتوانند از بدن خود در برابر سرما محافظت کرده و از طرفی کمترین وزن را داشته باشند. لباس های پنبه ای برای فعالیت های شدید در فضای باز مناسب نخواهند بود که این شامل شلوار جین و تی شرت نیز می باشد. لباس های مخصوص و مدرن برای یخ نوردی مناسب تر خواهد بود و به طرز چشمگیری یک تجربه ی خوب را رقم خواهد زد.

معمولا کفش هایی که در یخ نوردی استفاده می شوند شکل خاصی دارند که کیفیت آن در صعود به یک کوهنورد کمک می کند.

تبر یخ نوردی

تبر های یخ نوردی انواع مختلفی دارند و صعود را تسهیل می کنند. در تهیه ی انواع تبر یخ نوردی بهتر است به عدم کشیدگی دست در هنگام استفاده ی آن توجه نمود. همچنین تبر های یخ نوردی در انواع مختلف تیشه ای و چکشی در بازار ارائه می شود که موارد مصرف متعددی دارد.

علاوه بر این، تسمه تبر برای اتصال سریع، گلنگ و بیل در یخ نوردی کمک زیادی کرده و تنوع زیادی دارند. لازم به ذکر است سایر تجهیزاتی که در کوهنوردی استفاده می شود نیز برای یخ نوردی لازم بوده و می بایست از قبل تهیه گردند.

قبل از انتخاب و تهیه ی تجهیزات یخ نوردی بهتر است ابتدا مسیر کوهنوردی را مشخص نمود. با انتخاب مسیر و شناخت آن می توان نیاز های سفر را نیز مهیا و سپس تجهیزات یخ نوردی لازم را به راحتی تهیه کرد.