انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

معمولا در رشته های ورزشی کلاه را برای محافظت استفاده می کنند. این کلاه ها با کلاه هایی که جنبه ی زیبایی دارند کاملا متفاوت هستند. کلاه ها را می توان در اندازه ها و انواع مختلف تهیه کرد که هر کدام با هدف خاصی به بازار عرضه می شوند. برای تعیین اینکه کدام کلاه برای کدام رشته ی ورزشی مناسب است ابتدا می بایست با انواع کلاه و ویژگی های آن آشنا شد.

کلاه طوفان کوهنوردی

معمولا کلاه های طوفان در زمستان برای محافظت از سرما استفاده می شوند. این کلاه نرم و سبک بوده و می تواند بهترین محافظ برای کوهنوردان و کسانی که در سایر رشته های ورزشی زمستانی فعالیت می کنند، باشد. کلاه طوفان جلوی صورت را پوشانیده و گردن، سر و قسمتی از صورت را در برابر سرمای شدید زمستان حفظ می کند.

کلاه ایمنی دوچرخه سواری

معمولا کلاه ایمنی دوچرخه سواری برای محافظت از سر در مقابل صدمات مختلف استفاده می شود. این نوع کلاه به گونه ای طراحی شده است که جلوی دید دوچرخه سوار را نگیرد. از طرفی معمولا کلاه های ایمنی که برای دوچرخه سواری استفاده می شود می بایست مقاومت به ضربه ی بالایی داشته باشد تا فرد با ایمنی بیشتری این فعالیت ورزشی را انجام دهد.

کلاه تکواندو

در ورزش های رزمی همچون تکنواندو، فرد با ضربات مستقیم مورد حمله قرار می گیرد و در صورتی که نتواند از خود دفاع کند ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به وی وارد شود. از همین رو از کلاه تکواندو برای ایمنی بخش مهم بدن یعنی سر، صورت و گردن استفاده می شود. این کلاه قادر است تا ضربات فنی حریف را مهار کرده تا کمترین آسیب به فرد وارد شود.

یکی از بهترین کلاه هایی که از شدت ضربات می کاهد، کلاه تزریقی است. کلاه تکواندو تزریقی از جنس پلی اورتان ساخته شده و می تواند بهترین محافظ گردن و سر باشد. از طرفی در این نوع کلاه ها صفحه ای شفاف روی صورت قرار می گیرد که محافظت از چشم و بینی را ممکن خواهد ساخت. در ورزش های حرفه ای بهتر است، کلاه های با کیفیت بهتر مورد استفاده قرار گیرد تا حجم آسیب ها برای افراد کاهش یابد.

کلاه شنا

امروزه ورزش شنا به یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی تبدیل شده است و اغلب در استخر ها، آموزش های لازم به علاقه مندان داده می شود. در این فضا استفاده از کلاه شنا امری ضروری است. کلاه های شنا انواع مختلفی دارند که هر کدام از موهای افراد محافظت می کنند. از آنجا که در استخر مقدار زیادی کلر برای ضد عفونی استفاده می شود، کاربرد کلاه شنا لازم خواهد بود زیرا ممکن است این مواد به بافت مو آسیب برسانند.

جنس کلاه شنا از لاتکس و سیلیکون می باشد. به افرادی که نمی توانند از کلاه لاتکس استفاده کنند پیشنهاد می شود تا کلاه شنا ی ضد آب سیلیکون را امتحان نمایند.

همچنین افراد حرفه ای تر می توانند کلاه لیکرا را تهیه کنند ولی باید توجه داشت که این نوع کلاه خاصیت ضد آب ندارد و محافظت کمتری از بافت مو می کند.

برای انتخاب کلاه های مختلف عرضه شده ابتدا باید نوع رشته ورزشی و زمان انجام آن را مشخص کرد. سپس انتخاب انواع کلاه راحت تر خواهد بود که باز هم نیاز به نظر متخصصان در این باره وجود دارد.