درباره ی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان

درباره ی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان Roudkhan Castle

قلعه ی تاریخی بسیار زیبای قلعه رودخان یکی از جاذبه های توریستی و دیدنی استان گیلان می باشد، که هر ساله خصوصا در فصول بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خودش اختصاص می دهد. قلعه رودخانبا ترکیبی زیبا از بافتی پله کانی و کهن با ارزش باستانی و تاریخیبسیار زیاد، به همراه طبیعت بکر و سرسبز شمال، به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی استان گیلان و کشورمان در داخل و خارج از ایران شناخته شده است.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و تاریخی قلعه رودخان

قلعه رودخان واقع در روستای رودخان و در کنار رودخانه ای به نام رودخان، در استان گیلان و در بیست کیلومتری جنوب غرب شهر فومن قرار گرفته است.

مساحت این قلعه چیزی در حدود 2/6 هکتار  و طول آن برابر 1500 متر است. و دارای 65 برج و بارو می باشد.

ارتفای دیوار های این قلعه متغیر بوده و بین 3 تا 10 متر می باشد. و ارتفای آن از دریا میان 665 تا 715 متر است.

متخصصین باستان شناسی معتقدند این قلعه در دوره ی ساسانیان ساخته شده است و در دوره ی حکومت سلجوقیان نیز در آن تجدید نظر و بازسازی صورت گرفته است.

قلعه رودخان به عنوان یکی از دژ های نظامی مهم با موقعیت استراتژیکحایز اهمیت در استان گیلان محسوب میشده است. و سالیان بسیاری در گذشته محلی برای فرومانروایان در استان گیلان بوده است. و یکی از پر جذبه ترین و با شکوه ترین قلعه های نظامی و باستانی ایران به شمار می آید.

و از افتخارات و نقاط طلایی در تاریخ آن این است که روایت شده تا کنون هیچ دشمنی نتوانسته به این دژ نظامی وارد شود.

کشف قلعه رودخان توسط یک لهستانی

در حدود سال 1830 میلادی، برای اولین بار یک محقق لهستانی به نام اکساندر شودزکوخچکو وقتی برای کار تحقیقاتی خود به گیلان آمده بود متوجه ی این قلعه ی تاریخی شد و آنها را همراه با موقعیت های جغرافیایی و ظاهری اش در کار پژوهشی اش ثبت نمود.

بخش های تشکیل دهنده ی قلعه رودخان

این قلعه ی تاریخی از یک ارگ و یک قورخانه تشکیل شده است. که ارگ در بخش غربی قلعه واقع است و محل زندگی و حرمسرای حاکم آن بود، و قورخانه نیز در بخش شرقی قلعه قرار گرفته است و محل زندگی سربازان دژ و فعالیت های نظامی آنها بوده.

قسمت های غربی قلعه ی تاریخی قلعه رودخان، شامل دوازده ورودی، حوضچه ی آب انبار، چشمه، آبریزگاه شاه نشین، سرخانه و حمامو بناهای مسکونی می شود. و قسمت های شرقی نیز دارای دوازده ورودی و در های اضطراری و آبریزگاه و حمام و زندان بوده اند.

زبان اهالی روستای رودخان و وجه تسمیه ی قلعه رودخان

زبان روستای رودخان مانند اکثر بومیان آن منطقه ( منطقه ی توالش) تالشی ست.

طبق روایات در گذشته نام این قلعه ی تاریخی و نظامی “دژ روگان” بوده است. دژ روگان به معنی دژ یا قلعه ایست که در نزدیکی رودخانه ای واقع شده است. اما کم کم نامش به نام امروزی آن یعنی قلعه رودخان تغییر یافت. که در زبان تالشی و با گویش محلی به آن قلعه روخون می گویند. اما در تاریخ آن دیده شده که با نام های دیگری مانند قلعه ی هزار پله ، سکسار، سگسال و حسامی نیز آن را می شناختند.

فصول مناسب گردشگری در قلعه رودخان

قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبایی دارد که بدون شک دیدن آن در هر فصلی خالی از لطف نخواهد بود. اما با توجه به مسیر آن و آب و هوای منطقه، بهترین فصول برای رفتن به این قلعه ی تاریخی و جاذبه ی توریستی فصول بهار و تابستان می باشد.

زیرا در این فصول از زیبایی های طبیعت اطراف بیشتر لذت خواهید برد. نوری که از لا به لای درختان مملوی اطراف این قلعه در مسیر بالا رفتن از آن تابیده می شود مسیر را برایتان دلچسب تر خواهد کرد و تجربه ای به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد.