halva-siah

سوغات اردبیل سوغات اول

سوغات اردبیل مختص این شهر هستند. اردبیل شهری در شمال غربی ایران است که به دلیل مناظر سرسبزی که در پی یک زمستان سخت و سوزناک بهار با خود به ارمغان می‌آورد به شهرت رسیده است. این شهر زیبا دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مخصوص به خود است و افراد زیادی برای تماشای این جاذبه‌ها و لذت بردن از طبیعت اردبیل با تور اردبیل همسفر شده و عازم این شهر می‌شوند. اگر شما نیز می‌خواهید سفری به این شهر داشته باشید با ما همراه شده و سوغات اردبیل را بیشتر بشناسید.

حلوا سیاه یا قره حالوا مشهورترین سوغات اردبیل

حلوا سیاه که به دلیل رنگی که دارد به این نام شهرت پیدا کرده است، یکی از مشهورترین سوغات اردبیل است که توریست‌ها هنگام سفر به اردبیل آن را خریداری کرده و همراه می‌برند. این حلوا طبعی گرم دارد و یک خوراکی پرطرفدار برای روزهای سرد و زمستانی اردبیل به حساب می‌آید. در گذشته این حلوا تنها به صورت سنتی در خانه‌ها تهیه می‌شد، اما این روزها در تمام مغازه‌ها و شیرینی فروشی‌های سطح شهر می‌توانید حلوا سیاه را پیدا کنید.

این حلوا قدمتی بیش از 90 سال دارد و برای تهیه آن باید آرد سبوس، مغز گردو پودر شده، دوشاب (شیره انگور یا شیره خرما)، ادویه‌های مخصوص (فلفل سیاه، هل، دارچین، زردچوبه، میخك، زنجبیل و زیره) و روغن محلی یا کره را تهیه نمایید.

برای تهیه این حلوا باید ابتدا آرد را الک کنید. سپس باید آن را درون ظرفی قرار داده و روی حرارت تفت دهید. در این مرحله باید روغن محلی یا کره را به آرد اضافه کرده و تفت دادن آن را ادامه دهید. سپس شیره انگور و ادویه‌ها را اضافه کرده و مواد را به اندازه‌ای هم بزنید که خوب مخلوط شوند.

در این مرحله باید آردی که روی حرارت قرار دارد را مرتب هم بزنید تا به شکل گوله گوله در نیاید. سپس باید گردو را به حلوا اضافه کنید و آن را هم بزنید. پس از این که حلوا سرد شد می‌توانید آن را به همراه چای یا به تنهایی نوش جان کنید.

فطیر اردبیل

فطیر اردبیل یک نان محلی شیرین و سنتی است که توسط بانوان این شهر از گذشته پخته می‌شود. عطر و طعم این نام محلی هوش از سر همه می‌رباید و توریست‌ها همیشه این نان محلی را برای دوستان و اقوام خود به عنوان ره آورد سفر همراه می‌برند. این نان که یکی از معروف­ترین سوغات اردبیل است در زبان ترکی به نام شیرین چورک یا نان شیرین شناخته می‌شود.

اگر می‌خواهید فطیر را در خانه تهیه نمایید باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. مواد لازم برای پخت این نام محلی شامل کره، آرد، شیر، مایه خمیر، زرده تخم مرغ، روغن مایع، شکر و زردچوبه است.

در اولین مرحله از پخت فطیر اردبیل باید مایه خمیر و آب ولرم را ترکیب کنید و به آن فرصت دهید تا آماده شود. سپس شیر ولرم را با کره مخلوط کرده و مایه خمیر را به آن اضافه نمایید. حال باید آرد را به مواد اضافه کرده و خمیر را خوب ورز دهید. پس از آن باید روی خمیر را برای یک ساعت بپوشانید تا آماده شود.

برای آماده کردن مواد میانی خمیر باید مقداری آرد را تفت داده و به آن زرد چوبه و هل و شکر اضافه کنید.

پس از آماده شدن خمیر و مواد میانی آن باید به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید و از مواد آماده شدن برای میانه فطیر در داخل خمیر قرار دهید. سپس فطیر را روی سینی آرد پاشیده شده به شکل دلخواه در بیاورید و روی آن را طرح بیندازید. حال باید مقداری شکر و زرده تخم مرغ روی فطیرها بمالید و به مدت چهل دقیقه آن‌ها را درون فری که با دمای 180 درجه گرم شده است بپزید.

اگر علاقه‌مند هستید دیگر سوغات اردبیل را نیز بشناسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم که در این رابطه نوشته شده را مطالعه کنید.