حلوا زنجبیل

سوغات اردبیل قسمت دوم

تماشای جنگل فندقلو، دریاچه شورابیل و لذت بردن از آبگرم معدنی سرعین، افرادی زیادی را همه ساله با تور اردبیل همسفر می‌کند. گردشگران هنگام سفر به این شهر سوغات اردبیل را نیز خریداری مکنند تا تحفه‌ای نیز از این شهر کوهستانی به همراه برده باشند. این شهر با کشور آذربایجان مرز مشترک زمینی دارد و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد؛ بنابراین اگر برای سفر به اردبیل برنامه ریزی می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم ماه‌های اردیبهشت تا مرداد را که به نسبت هوای این شهر در وضعیت مناسبی قرار دارد مد نظر داشته باشید.

در مقاله اول برخی از مشهورترین سوغات اردبیل معرفی شدند. با ما همراه شده و دیگر سوغات این شهر را نیز بشناسید.

حلوای زنجبیل یکی از خاص‌ترین سوغات اردبیل

حلوای زنجبیل به واسطه طعم گرمی که دارد در اردبیل طبخ می‌شود و در اکثر شیرینی فروشی‌های این شهر به چشم می‌خورد. برای پخت این حلوای مقوی و خوشمزه، اردبیلی‌ها دستور پخت مخصوص به خود را دارند.

برای تهیه حلوای زنجبیل اردبیل که سوغات اردبیل است به آرد، پودر قند، کره، زنجبیل پودر شده و زعفران نیاز دارید. برای پخت این حلوا، ابتدا باید آرد را چند بار الک کنید. سپس باید آرد را روی حرارت قرار داده و به اندازه­ای آن را تفت دهید که طلایی شود.

در این مرحله باید کره، پودر قند، زنجبیل پودر شده و زعفران را به آرد اضافه کنید و مواد را به اندازه‌ای هم بزنید که حلوا صاف و یک دست شود. حال باید یک سینی بزرگ انتخاب کرده و کف آن را نایلون پهن کنید. سپس باید حلوا را کف سینی پهن کرده و آن را خوب فشار دهید تا ظاهر آن صاف و یکدست شود.

در این مرحله باید حلوا را به مدت دو ساعت درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرید و سفت شود. سپس باید حلوای زنجبیل را برش زده و به دلخواه با پودر بسته و پودر بادام تزیین کنید.

شکلات رسته

در بین سوغات اردبیل گزینه‌ای وجود دارد که علاقه‌مندان به شکلات و شیرینی را شیفته خود می‌کند. نام این سوغاتی شکلات رسته است. این شکلات که قدمتی صد ساله دارد با تمام شکلات‌هایی که تاکنون امتحان کرده‌اید متفاوت است.

شکلات رسته را می‌توانید در شیرینی فروشی‌های سنتی اردبیل یا در بازارهای سنتی این شهر پیدا کنید. شیر، شکر، خامه مخصوص، سرشیر، گلوکز، کره طبیعی، مغز گردو و کاکائو خالص سوئیسی از جمله مواد اولیه‌ای هستند که برای تهیه این شکلات استفاده می‌شوند.

به دلیل این که در ترکیبات شکلات رسته هیچ گونه آردی وجود ندارد، هنگام امتحان کردن آن طعم واقعی کاکائو را احساس می‌کنید که لذتی وصف ناشدنی دارد.

عسل سبلان

بی‌شک نام عسل سبلان ا به عنوان یکی از مرغوب‌ترین عسل‌ها شنیده‌اید. این عسل از منطقه سبلان که در اردبیل قرار دارد به دست می‌آید و طعم‌های متنوعی دارد. با وجود کیفیت بالای این عسل، افراد زیادی در بین سوغات اردبیل این گزینه را نیز برای خرید قرار دهند.

شیرینی قرابیه، بالاتماز، قچکورگی، باقلوا، آغ حلوا، تخمه آفتابگردان و سرشیر و کره از دیگر سوغات اردبیل هستند که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن­ها را تهیه کنید.