بژی برساق

سوغات ایلام قسمت اول

اگر سفر به ایلام را در پیش رو دارید، باید سوغات ایلام را بشناسید تا بتوانید هنگام مراجعه به بازار خوراکی اصیل این شهر را خریداری کرده و به عنوان تحفه سفر همراه ببرید. ایلام شهری واقع در غرب ایران است. این شهر که آب و هوایی کوهستانی دارد، یکی از شهرهای مرزی کشور محسوب می‌شود و طولانی‌ترین مرز ایران و عراق از آن این استان می‌باشد. این شهر پیشینه تاریخی طولانی دارد و آثار تاریخی که از گذشته در این شهر به یادگار مانده‌اند، بسیاری از توریست‌ها را با تور ایلام همسفر می‌کنند. در این مقاله سوغات این شهر اصیل و تاریخی معرفی شده است. با ما همراه شده و سوغات ایلام را بشناسید.

 

 

بژی برساق یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ایلام

بژی برساق یکی از شیرینی‌های خوشمزه محلی است که مردم ایلام آن را برای ایام عید و مراسم‌های سنتی مختلف تهیه می‌کنند. این شیرینی اصیل و منحصر به فرد یکی از خوشمزه‌ترین سوغات ایلام است و هنگام سفر به ایلام می‌توانید آن را خریداری کنید.

برای تهیه بژی برساق به آرد، شکر، شیر، روغن، زیره، تخم مرغ، رازیانه و روغن نیاز خواهید داشت. در اولین مرحله از پخت این شیرینی باید آرد، شکر، زیره و رازیانه را ترکیب کنید. سپس تخم مرغ را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید. پس از آن باید شیر را به مواد اضافه کنید.

حال باید مواد اولیه را به خوبی با هم ترکیب کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر را به مدت یک تا دو ساعت درون یک ظرف در بسته قرار دهید تا آماده شود. سپس از خمیر به اندازه یک گردو جدا کرده و درون یک سینی که آرد پاشی شده است آن را پهن کرده و شکل دهید. پس از آن شیرینی را درون روغن داغ سرخ کنید.

بژی برساق را می‌توانید به همراه چای نوش جان کنید و سفرتان را رنگی دیگر ببخشید.

 

 

کله کنجی ایلام

کله کنجی یکی دیگر از سوغات ایلام است که مختص این خطه از کشور می‌باشد. ایلامی‌ها این شیرینی را در روزهای سرد زمستان و شب چله می‌خورند، زیرا کله کنجی به واسطه حضور خرما در میان مواد اولیه آن طبعی گرم دارد.

ایلامی‌ها برای تهیه این شیرینی خوشمزه ابتدا هسته‌های خرما را جدا می‌کنند. سپس خرما را درون هاون قرار می‌دهند و روی آن کنجد می‌ریزند. به اندازه‌ای باید خرما و کنجد با هم مخلوط شوند و کله کنجی را بکوبید که روغن کنجد روی خرماها قابل مشاهده باشد. پس از این که خرما و کنجد به خورد هم رفتند و ترکیب شدند، این شیرینی خوشمزه و هیجان انگیز آماده استفاده است.

حلوای بگل ایلام

در بین سوغات ایلام یک سوغاتی متفاوت به نام حلوای بگل به چشم می‌خورد. این حلوا با دیگر حلواهایی که در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود متفاوت است. کشک پودر شده یا بگل، کنجد سفید، روغن محلی و خرما مواد اولیه‌ای هستند که برای این حلوا استفاده می‌شوند. این حلوای خوشمزه از جمله شیرینی‌های مناسب فصل سرما است و مردم ایلام در روزهای سرد و برفی زمستان این حلوا را برای گرم نگه داشتن بدن خود نوش جان می‌کنند.

در مقاله دوم دیگر سوغات ایلام معرفی شده‌اند. برای آشنایی با دیگر خوراکی‌های معروف این شهر کوهستانی مرزی به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه نمایید.