شله کینه

سوغات ایلام قسمت دوم

تورهای داخل ایران نسبت به تورهای خارجی طرفداران بیشتری دارند؛ زیرا برای سفر با تورهای داخلی می‌توانید هزینه معقول را برای تفریحی هیجان انگیز بپردازید. سوغات ایلام خوراکی‌های متعلق به این منطقه از کشورمان هستند که هنگام سفر با تور ایلام می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

این سوغاتی‌ها را می‌توانید برای افرادی که تاکنون به ایلام سفر نکرده‌اند به ارمغان ببرید تا با آداب و رسوم ساکنین این منطقه بیشتر آشنا شوند. در مقاله اول برخی از سوغات این شهر کوهستانی معرفی شدند، در این مقاله دیگر سوغات ایلام برای آشنایی بیشتر افرادی که سفر به ایلام را در پیش ر و دارند ارائه شده است.

 

 

شله کینه یکی از خاص‌ترین سوغات ایلام

یکی از مشهورترین سوغاتی که در اغلب شهرهای ایرانی وجود دارد و متعلق به آن خطه خاص است، نان‌های محلی می‌باشد. شله کینه یکی از خاص‌ترین سوغات ایلام است. برای تهیه این نان محلی به آرد، آب، رازیانه، نمک، زیره، روغن محلی و زعفران نیاز خواهید داشت.

با استفاده این مواد باید خمیر این نان را آماده کنید. سپس خمیر را در محلی قرار دهید تا چند ساعت استراحت کند. پس از آن باید نان را طبق دستور العمل پخت شله کینه پهن کرده و آن را روی ساج بپزید.

بنه ایلام

یکی دیگر از خاص‌ترین سوغات ایلام، بنه است. بنه یک نمونه پسته وحشی است که در ارتفاعات این شهر رشد می‌کند. بنه که به نام پسته کوهی نیز شناخته می‌شود، دارای مغزی است که از مغز پسته معمولی کوچک‌تر است.

علاوه بر میوه درخت بنه از شیره‌ای که از آن ترشح می‌شود نیز برای تهیه سقز استفاده می‌کنند. بنه یا سقزی که از صمغ درخت آن به وجود می‌آید را می‌توانید به عنوان سوغات شهر ایلام تهیه کرده و همراه ببرید.

 

 

 

روغن محلی و عسل ایلام

در بین سوغات ایلام نام روغن محلی و عسل طبیعی نیز به چشم می‌خورد. آب و هوای مناسب و طبیعت بکر ایلام محیط مناسبی برای رشد گیاهان وحشی محسوب می‌شود. با این وجود زنبور عسل‌های زیادی در این منطقه وجود دارند و عسل ایلام در رده یکی از معروف‌ترین عسل‌های کشور قرار می‌گیرد.

همچنین با وجود مراتع سرسبز ایلام، دامپروری در دشت‌های این منطقه بسیار رواج دارد و روغن حیوانی یا روغن محلی را نیز می‌توانید به عنوان سوغات شناخته شده این منطقه خریداری کرده و همراه ببرید.

نان ساجی ایلام

یکی دیگر از نان‌های محلی ایلام که جز سوغات ایلام نیز محسوب می‌شود، نان ساجی است. مواد اولیه‌ای که برای تهیه نان ساجی نیاز دارید شبیه نان معمولی است. این نان از آب، آرد، مایه خمیر و نمک تشکیل شده است.

این مواد را با هم ترکیب کرده و خمیر نان را تهیه کنید. سپس به مدت دو ساعت روی خمیر را بپوشانید و آن را در دمای محیط قرار دهید تا آماده شود. پس از آن به اندازه یک مشت از خمیر برداشته و آن را چانه کنید و به کمک وردنه خمیر را پهن کنید. سپس نان را روی ساج یا درون ماهی تابه قرار دهید و پس از پخته شدن نان ساجی را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز بپزد.

این نان از نان‌های معمولی نازک‌تر و سبک‌تر است و عطر و طعمی مطبوع دارد.

از دیگر سوغات ایلام می‌توان به نان پیگ، نان گرده و ترخینه اشاره کرد که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.