خرما

سوغات بوشهر قسمت اول

سوغات بوشهر را افرادی که با تور بوشهر همسفر شده و به این شهر جنوبی و گرمسیری سفر می‌کنند با خود همراه می‌برند. بوشهر شهری در جنوب غربی ایران است که نام‌گذاری و قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد. افراد زیادی برای تماشای جاذبه‌های این شهر تاریخی، سفر به بوشهر را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. با توجه به آب و هوای گرم بوشهر، بهترین فصل سفر به این شهر اواخر پاییز تا اوایل بهار است. اگر علاقه‌مند هستید که به بوشهر سفر کنید، با ما همراه شده و سوغات بوشهر را بیشتر بشناسید.

خرما معروف‌ترین سوغات بوشهر

افرادی که به بوشهر سفر می‌کنند در گوشه و کنار این شهر نخل‌های خرمای زیادی را خواهند دید. به واسطه این نخل‌ها که از روزگاران گذشته در این شهر وجود دارد، خرما یکی از معروف‌ترین سوغات بوشهر به حساب می‌آید؛ بنابراین اگر می‌خواهید هنگام سفر به بوشهر یک سوغاتی اصیل و به یاد ماندنی را همراه ببرید، خرمای بوشهر بهترین گزینه پیش روی شما است. خارک یا خرمای نارس، شیره خرما، خرما خشک و… از دیگر فرآورده‌های خرما هستند و به عنوان سوغاتی این شهر می‌توانید این گزینه‌ها را نیز مد نظر داشته باشید.

پنیر نخل

شنیدن واژه پنیر نخل در میان سوغات بوشهر در ابتدا شاید تعجب آور باشد؛ اما این ماده غذایی مفید و با ارزش که قیمتی نسبتاً بالا دارد با پنیرهای معمولی متفاوت است. پنیر نخل در حقیقت ماده میانی درخت خرما است که طعمی شیرین و دل‌چسب دارد. برای تهیه پنیر نخل سر درخت خرما را قطع می‌کنند و پس از کندن برگ‌ها و تراشیدن بدنه آن، به این ماده سفید که به دلیل رنگش نام پنیر نخل برای آن انتخاب شده می‌رسند. پنیر نخل در بوشهر به نام “غاپ” معروف است و برای خرید این سوغاتی باید از این نام استفاده کنید.

ارده بوشهر

ارده که یکی از فرآورده‌های کنجد است در بیشتر شهرهای ایران تهیه می‌شود، اما با این وجود ارده بوشهر طعم بی­نظیری دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. اغلب افرادی که با تور بوشهر همسفر می‌شوند، حتماً ارده را به عنوان یکی از شناخته شده ترین سوغات بوشهر تهیه کرده و همراه می‌برند. ارده سرشار از مواد مغذی و کلسیم است؛ بنابراین با انتخاب این سوغاتی می‌توانید سلامتی را برای دوستان یا خانواده خود به ارمغان ببرید.

خارک پخته، شیرینی سنتی بوشهر

بوشهری‌ها برای تهیه خارک پخته که یک نوع شیرینی محلی است ابتدا هسته‌های خارک را جدا می‌کنند. سپس خارک‌ها را به همراه مقداری شکر در آب می‌ریزند و پس از این که خارک‌ها پخته شدند و شکر به خورد آنها رفت، خارک‌های نرم شده را هم می‌زنند تا حالتی شبیه به خمیر پیدا کند. سپس مواد را روی یک حصیر پهن می‌کنند تا خشک شود. این نمونه از سوغات بوشهر را که بسیار خاص و منحصر به فرد است نیز می‌توانید هنگام سفر به این شهر تهیه کرده و همراه ببرید.

در مقاله دوم دیگر سوغات این شهر معرفی شده‌اند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با دیگر سوغات بوشهر مقاله دوم را نیز مطالعه کنید.