حلوا

سوغات بوشهر قسمت دوم

تنها جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد بوشهر نیست که توریست‌ها را به سوی این منطقه می‌کشاند، بلکه این فرهنگ و آداب و رسوم بوشهری‌ها است که طبیعت گردان را شیفته خود کرده است. سوغات بوشهر ره آوردی از این خطه گرمسیری هستند و افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، این خوراکی‌های خوشمزه را تهیه کرده و همراه می‌برند. در مقاله اول برخی از سوغات این شهر زیبا برای افرادی که با تور بوشهر همسفر هستند معرفی شدند. با ما همراه باشید و با دیگر سوغات بوشهر آشنا شوید.

حلوا سنگک یکی از متفاوت‌ترین سوغات بوشهر

یکی از خوراکی‌ها و دسرهای محبوبی که ایرانی‌ها آن را برای مراسم‌های مختلف تهیه می‌کنند، حلوا است. حلوا در نمونه‌های مختلف تهیه و سرو می‌شود. بوشهری‌ها برای پخت حلوا دستورات ویژه‌ای دارند و در بین سوغات بوشهر یک نمونه حلوا مخصوص دیده می‌شود که به نام حلوا سنگک مشهور است. برای تهیه این حلوا هیچ آرد و شکری نیاز نخواهید داشت.

حلوا سنگک را از شیره خرما تهیه می‌کنند. برای درست کردن حلوا سنگک باید شیره خرما را روی حرارت کم قرار دهید و به اندازه‌ای شیره را هم بزنید که سفید و غلیظ شود. سپس شیره غلیظ شده را درون ظرف قرار دهید و پس از خنک شدن سرو نمایید. این حلوای خوشمزه بسیار مقوی و سالم است و یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای افرادی است که سفر به بوشهر را در پیش رو دارند.

حلوا پسکی

حلوا پسکی یکی دیگر از سوغات بوشهر است که از خرما برای تهیه آن استفاده می‌شود. بوشهری‌های برای تهیه این حلوای خوشمزه ابتدا هسته خرمای رسیده را جدا می‌کنند. سپس خرما را درون روغن تفت می‌دهند تا نرم شود. در این مرحله از تهیه حلوا پسکی مقداری آرد به آن اضافه می‌کنند و مقداری دیگر حلوا را تفت می‌دهند. سپس مقداری ماست سفت به حلوا اضافه می‌کنند و آن را ورز می‌دهند تا حلوا کاملاً یکدست شود. این حلوای خوشمزه نیز هیچ شکری ندارد و همه می‌توانند آن را نوش جان کنند.

مسقطی بوشهر

مسقطی یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شهرهای مختلف ایران است. در بین سوغات بوشهر نام مسقطی نیز به عنوان یک خوراکی متفاوت به چشم می‌خورد. این خوراکی اصالتی عمانی دارد و نامش را از روی پایتخت این کشور انتخاب کرده‌اند. برای تهیه مسقطی بوشهری به نشاسته، گلاب، زعفران، شکر، کره و مغز پسته نیاز دارید.

در اولین مرحله از پخت مسقطی بوشهری باید نشاسته را در آب حل کرده و سپس زعفران، گلاب و شکر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. زمان پخت این دسر طولانی‌تر از سایر دسرهای ایرانی مانند حلوا است؛ بنابراین هنگام تهیه مسقطی باید صبوری بیشتری به خرج بدهید تا دسر آماده سرو شود.

مسقطی را باید به آرامی هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. پس از آماده شدن مسقطی باید مغز پسته را به آن اضافه کنید و مسقطی را درون یک سینی پهن کنید و اجازه بدهید تا خنک شود.

از دیگر سوغات بوشهر که توریست‌ها می‌توانند هنگام سفر به این خطه آن‌ها را تهیه کرده و همراه ببرند می‌توان به میگو و ماهی بوشهر، ترشی بوشهر و نان محلی بوشهر اشاره کرد.