نان آردی

سوغات خرم آباد قسمت اول

استان لرستان یکی دیگر از استان‌های زیبای کشورمان ایران است. این ناحیه از کشور به واسطه آبشارهای خروشان و سرسبزی بی‌حد و اندازه‌ای که دارد به شهرت رسیده است. سفر به دل طبیعت همیشه لذت بخش است. در لرستان می‌توانید کوهنوردی و قدم زدن در دل طبیعت را تجربه کنید و با جاذبه‌های خارق العاده این خطه بیشتر آشنا شوید. اگر با تور خرم آباد همسفر هستید و می‌خواهید با سوغات خرم آباد آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شیرینی آردی (نان آردی) یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد

نان آردی یا شیرینی آردی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد است که اکثر توریست‌ها هنگام سفر به این شهر آن را خریداری می‌کنند. این شیرینی ماندگاری خوبی دارد و برای سوغات یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد.

برای تهیه این شیرینی به آرد سفید، آرد ذرت، شکر، روغن جامد، کره، بکینگ پودر، وانیل و هل نیاز دارید.

در اولین مرحله از تهیه شیرینی آردی باید آرد سفید، آرد ذرت و بکینگ پودر را ترکیب کرده و چند بار الک کنید. سپس باید کره و روغن را درون یک ظرف ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا رنگ ماده در نهایت سفید شود. حال باید شکر را به مواد اضافه کنید و چند دقیقه دیگر هم بزنید و در نهایت وانیل و هل پودر شده را بیفزایید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

حال باید ترکیب آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. پس از یک دست شدن خمیر باید روی آن را بپوشانید و 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. حال باید خمیر را بیرون آورده و درون یک سینی پهن کنید و قالب بزنید.

در این مرحله باید شیرینی آردی را درون فر که با دمای 170 درجه گرم شده است قرار دهید و 30 دقیقه به آن زمان بدهید تا بپزد. سپس می‌توانید این شیرینی خوشمزه را به همراه چای امتحان کنید.

روغن حیوانی خرم آباد

روغن حیوانی طعمی لذیذ دارد و برخلاف روغن‌های صنعتی دارای خواص بی‌شماری است. به همین دلیل افراد زیادی از بین سوغات خرم آباد این گزینه را انتخاب می‌کنند. خرم آباد مراتع سرسبزی دارد و دامداری یکی از امور متداول این منطقه است. به همین دلیل روغن حیوانی را می‌توانید به وفور در مغازه‌های این شهر مشاهده کنید.

برای خرید روغن حیوانی باید به یکرنگ و یکدست بودن آن توجه داشته باشید؛ زیرا برخی از فروشنده‌ها این روغن را با روغن جامد ترکیب می‌کنند تا حجم آن بیشتر شود و سود بیشتری به دست بیاورند.

شیرینی کاک

شیرینی کاک از دیگر سوغات خرم آباد و شهرهای همسایه آن است. این شیرینی سبک و خوشمزه گزینه مناسبی برای خرید در سفر به خرم آباد است؛ زیرا به راحتی می‌توانید چند بسته از آن را درون ساک خود قرار داده و حمل کنید. خرم آبادی‌ها برای تهیه کاک از آرد، آب، تخم مرغ، روغن حیوانی، پودر قند یا شکر و هل استفاده می‌کنند.

برای تهیه کاک باید ابتدا آرد را با آب، تخم مرغ، روغن حیوانی و پودر هل ترکیب کنید. مواد باید به اندازه‌ای با هم ترکیب شوند که خمیر به دست نچسبد. پس از این مرحله باید یک ساعت خمیر را در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند. سپس باید تکه‌ای از خمیر را برداشته و آن را مانند نان گرد باز کنید و درون یک ماهی تابه بپزید.

حال باید کاک بر برگردانید تا سمت دیگر آن نیز بپزد. سپس باید شیرینی را روی سینی قرار داده و برش‌های نازک بزنید و لای آن را پودر قند بپاشید و کاک را به شکل مناسب در بیاورید. پس از خنک شدن شیرینی می‌توانید آن را نوش جان کنید.

در مقاله دوم دیگر سوغات خرم آباد معرفی شده است. برای آشنایی با خوراکی‌های خوش طعم این منطقه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه کنید.