ترخینه

سوغات خرم آباد قسمت دوم

سفر به شهرهای غربی ایران حال و هوای دیگری دارد. این مناطق به واسطه بارش برف و باران  و حضور رشته کوه‌های زاگرس دارای مراتع سرسبزی هستند. سوغات خرم آباد مانند مراتع آن زیبا و شگفت انگیز هستند. اگر با تور خرم آباد همسفر شوید می‌توانید خوراکی‌های خاص این منطقه را امتحان کنید و جاذبه‌های طبیعی این شهر را از نزدیک تماشا کنید. در ادامه برخی از معروف‌ترین سوغات خرم آباد جهت آشنایی معرفی شده‌اند. با ما همراه شده و این خوراکی‌ها را بیشتر بشناسید.

کلوچه بروجردی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات خرم آباد کلوچه بروجردی است. این کلوچه محلی طعمی شیرین دارد و یک گزینه مناسب برای صبحانه یا عصرانه است. برای پخت این کلوچه خوشمزه به آرد، روغن حیوانی، شکر، گلاب، هل و وانیل نیاز دارید.

بروجردی‌ها برای تهیه این شیرینی ابتدا آرد را چند با الک می‌کنند. سپس آرد را درون یک ظرف می‌ریزند و با روغن مخلوط می‌کنند و خوب ورز می‌دهند. سپس  شکر، گلاب، هل و وانیل را به مواد اضافه کرده و به اندازه‌ای خمیر را ورز می‌دهند که به دست نچسبد.

در این مرحله از پخت کلوچه بروجردی باید خمیر را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید تا استراحت کند، سپس خمیر را از یخچال خارج کرده و مجدداً آن را ورز دهید.

حال باید خمیر را به اندازه گردو بردارید و پس از شکل دادن کلوچه‌ها را درون سینی بچینید. سپس باید روی کلوچه‌ها را مهر بزنید و آن‌ها را درون فری که با دمای 160 درجه گرم شده است قرار دهید و 30 دقیقه صبح کنید تا کلوچه‌ها بپزند.

عسل خرم آباد

هر جایی که مراتع سرسبز وجود داشته باشد و طبیعت بکر را بتوان در آن منطقه دید، بی‌شک یکی از بهترین نواحی برای برداشت عسل محسوب می‌شود. خرم آباد نیز به واسطه مراتع سبز و دست نخورده‌ای که دارد، محل زندگی زنبور عسل‌های بسیاری است و به واسطه حضور این زنبورها در منطقه، عسل خرم آباد یکی از بهترین عسل‌های موجود در کشور شناخته شده است. اگر برای انتخاب از بین سوغات خرم آباد تردید دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یک شیشه عسل خالص خرم آباد را تهیه کنید.

ترخینه خرم آباد

طعم آش ترخینه خاص و فراموش نشدنی است. اگر علاقه‌مند هستید که این آش را در تمام روزهای سال پخته و در کنار خانواده امتحان کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم از بین سوغات خرم آباد ترخینه را مد نظر داشته باشید.

برای تهیه ترخینه بلغور گندم یا جو را به مدت 10 روز در دوغ ترش خیس می‌دهند یا بلغور را در دوغ می‌پزند. سپس ترخینه را با پونه و … ترکیب کرده و آن را در برابرآفتاب خشک می‌کنند. طرز تهیه آش ترخینه ساده است و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند آن را آماده کنند.

برای تهیه این آش به نخود، لوبیا، عدس، ترخینه، پیاز و سبزی آش، نعنا، نمک، فلفل و زردچوبه نیاز دارید. برای پخت این آش باید ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس دهید و آن‌ها را بپزید. سپس پیاز داغ را آماده کنید و حبوبات را به آن اضافه کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و حدود 6 لیوان آب به آش اضافه کنید. حال ترخینه و سبزی را به آش اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا آش جا بیفتد. در آخرین مرحله نعنا داغ را آماده کرده و آن را روی آش بریزید و سرو کنید.

هنگام سفر به خرم آباد می‌توانید دیگر سوغات این شهر را مانند نان ساجی، برساق و حلوا ارده را تهیه کنید.