khoshkar

سوغات رشت قسمت اول

سوغات رشت برای افرادی که برای سفر به این شهر زیبا برنامه ریزی کرده‌اند در ادامه معرفی شده است. رشت یکی از کلان شهرهای شمال کشور است که هر ساله توریست‌های زیادی از سر تا سر ایران به آن سفر می‌کنند. گوشه‌ای از این شهر به دریا ختم می‌شود و گوشه‌ای دیگر چشم اندازی رو به جنگل و کوهستان دارد.

به همین دلیل رشت بی‌شباهت به بهشت وعده داده شده در روی زمین نیست و افرادی که با تور رشت همسفر می‌شوند، به سختی می‌توانند از طبیعت و جاذبه‌های این شهر زیبا جدا شده و به شهر و زادگاه خود بازگردند.

در ادامه معروف‌ترین سوغات این شهر برای افرادی که سفر به رشت را در پیش رو دارند معرفی شده است.

چای و برنج اصیل ایرانی

از معروف‌ترین سوغات رشت می‌توان به برنج و چای این شهر اشاره کرد. چای اصیل لاهیجان را می‌توانید هنگام سفر به این شهر تهیه کنید. همچنین برای این که عطر مدهوش کننده برنج واقعی ایرانی را استشمام کنید، می‌توانید در فصل برداشت برنج به شالیزارهای رشت سر بزنید و مقداری برنج ایرانی اصیل را برای امتحان خریداری کرده و همراه ببرید. تماشای مزارع چای و شالیزارهای برنج سفرتان را لذت بخش تر خواهد کرد.

رشته ‌خشکار، خوشمزه‌ترین سوغات رشت

رشته خشکار یکی از شیرینی‌های اصیل و محلی رشت است که در بین ساکنین این شهر و مسافران از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد. این سوغات رشت در اغلب شیرینی فروشی‌های رشت دیده می‌شود و در هر کجای شهر که حضور داشته باشید می‌توانید طعم رشته خشکار رشت را امتحان کنید.

برای تهیه رشته خشکار به آب، مغز گردو چرخ شده، آرد برنج، هل ساییده شده، روغن مایع، دارچین و شکر نیاز دارید. برای درست کردن این شیرینی محلی در اولین قدم باید شربت آن را آماده کنید، آب و شکر را روی حرارت قرار دهید و به اندازه‌ای هم بزنید که شربت غلیظ شود، سپس شربت را از روی حرارت برداشته و دارچین را به آن اضافه کنید.

در مرحله بعد باید مغز گردو چرخ شده را با هل و شکر و دارچین ترکیب کنید و مواد را به اندازه‌ای هم بزنید که خوب مخلوط شوند. در این مرحله مواد میانی رشته آماده شده است.

حال باید آرد و آب را مخلوط کنید و خوب هم بزنید و 2 تا سه ساعت به آن استراحت دهید. پس از آن باید آب روی آرد حل شده را خالی کنید. حال باید آرد را در ظرف مخصوص شانه خوشکار بریزید. سپس ماده را به صورت خط‌های عمودی و افقی درون ماهی تابه چرب و داغ شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا رشته بپزد.

بعد از آن باید رشته را برگردانید تا روی دیگر آن نیز بپزد. پس از پختن رشته آن را درون یک ظرف قرار دهید و دو قاشق از مواد میانی رشته را درون آن قرار داده و رشته را با دست حالت دهید. سپس باید رشته را در روغن داغ سرخ کنید.

پس از سرخ شدن رشته خشکار باید آن را درون شربت غلیظی که آماده کرده‌اید بگذارید تا رشته طعم بگیرد. حال می‌توانید شیرینی را به همراه چای نوش جان کنید.

ماهی سفید گیلان

ماهی سفید گیلان از دیگر سوغات رشت است. محل زندگی این ماهی دریای خزر است، به همین دلیل هنگام سفر به گیلان به وفور ماهی سفید را در مغازه‌های سطح شهر خواهید دید. ماهی سفید تیغ‌های فراوانی دارد، اما طعم و مزه و خواص آن تمام گردشگران را وادار می‌کند که بارها و بارها طعم این نمونه از ماهی را امتحان کنند. ماهی سفید را می‌توانید به صورت سرخ شده آماده کرده و کنار برنج سرو کنید یا این که ماهی سفید را به صورت شکم پر تهیه کنید.

در مقاله دوم دیگر سوغات رشت معرفی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با خوراکی‌های این منطقه به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم را نیز مطالعه کنید.