کلوچه

سوغات رشت قسمت دوم

تماشای منظره دریا و جنگل در یک قاب برای توریست‌ها لطف دیگری دارد. چه بسا که هنگام تماشای این منظره بوی خاک باران خورده نیز در فضا پیچیده باشد و چند نمونه از سوغات رشت نیز در کنارتان قرار داشته باشد.

اگر به طبیعت گردی علاقه زیادی دارید و می‌خواهید به منطقه‌ای سفر کنید که آسمان سقف بالای سرتان باشد و منظره دریا چشم اندازی نقطه مقابلتان، بی‌شک سفر به رشت بهترین گزینه پیش روی شما است.

با وجود این همه زیبایی اگر تصمیم دارید با تور رشت همسفر شوید و جلوه‌ای ویژه از جاذبه‌های ایران را تماشا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شده و با سوغات رشت بیشتر آشنا شوید.

کلوچه فومن یکی از خاص‌ترین سوغات رشت

کلوچه فومن یک کلوچه مغز دار محلی است که با وجود طعم و عطر منحصر به فردی که دارد توانسته عنوان خاص‌ترین سوغات رشت را از آن خود کند. این کلوچه خوشمزه را می‌توانید به همراه چای نوش جان کنید. فومنی‌ها دستور پخت خاصی را برای پخت این کلوچه به کار می‌گیرند.

این دستور پخت به وسیله توریست‌هایی که به این شهر قدم گذاشته‌اند تا دیگر شهرهای کشور رسیده است و امروزه کلوچه فومن را در نقاطی از کشور که فاصله چندانی با رشت ندارند نیز می‌توانید مشاهده کنید.

برای پخت این کلوچه خوشمزه به آب، روغن حیوانی، روغن مایع، شکر دانه درشت، هل، وانیل، آرد، جوش شیرین، بکینگ پودر، روغن صاف قنادی، روغن جامد و زعفران آب کرده نیاز دارید.

برای تهیه این کلوچه مغزدار باید ابتدا روغن مایع، روغن صاف و روغن حیوانی را به همراه شکر در مخلوط کن ریخته و با دور کند با هم مخلوط نمایید. این مواد باید به اندازه‌ای هم زده شوند که شکر حل نشود.

در این مرحله از پخت کلوچه دارچین، هل و وانیل را به مواد اضافه کنید و مجدداً هم زدن را شروع نمایید. سپس آرد را به مواد اضافه کرده و مجدداً آن­ها را با هم ترکیب کنید. این مواد برای وسط کلوچه فومن استفاده می‌شوند.

در این مرحله باید خمیر کلوچه را آماده کنید. ابتدا باید روغن مایع، روغن جامد و روغن حیوانی را ترکیب کنید. سپس باید روغن‌ها را به ترکیب آرد، جوش شیرین و بکینگ پودر اضافه کرده و هم بزنید.

حال باید زعفران و آب را اضافه کنید و خمیر را به اندازه‌ای ورز دهید که به دست نچسبد. سپس باید آن را به مدت نیم ساعت در ظرف در بسته در دمای محیط قرار دهید تا خمیر آماده شود.

پس از آماده شدن خمیر باید به اندازه یک گردی کوچک از آن بردارید و از مواد میانی کلوچه درون آن قرار دهید. سپس باید کلوچه را حالت داده و با کمک مهر مخصوص روی آن طرح بیندازید.

پس از آماده شدن کلوچه‌ها باید مقداری تخم مرغ و زعفران روی آن‌ها بمالید و کلوچه فومن را درون فری که با دمای 260 درجه گرم شده است به مدت نیم ساعت بپزید.

 

زیتون و روغن زیتون رشت

اگر به فراورده‌های زیتون مانند روغن زیتون، زیتون پرورده و … علاقه‌مند باشید، بی‌شک این گزینه را در بین سوغات رشت انتخاب خواهید کرد. انواع فرآورده‌های زیتون را می‌توانید از مغازه‌هایی که در رودبار و منجیل قرار دارند هنگام سفر به رشت تهیه نمایید.

از دیگر سوغات رشت که هنگام سفر می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید می‌توان به کوکی‌های خوشمزه، مربای بهارنارنج، رب انار، نان برنجی رشت، پنیر سیاهمزگی و مربای بالنگ اشاره کرد.