سوغات مازندران

سوغات مازندران قسمت اول

استان مازندران که حاشیه جنوبی دریای خزر را در بر گرفته، استانی سرسبز و خوش آب و هوا است. اغلب افرادی که به شمال کشور سفر می‌کنند با تور مازندران همسفر هستند. گردشگران می‌خواهند سوغات مازندران را بشناسند و جاذبه‌های این منطقه از نزدیک تماشا کنند. دشت، دریا، کوه و جنگ دست به دست هم داده‌اند تا مازندران به بهشت ایران زمین تبدیل شود و رتبه اول گردشگری را از آن خود کند. در هر شهر از این استان می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه‌ای را ببینید و آن­ها را برای دوستان و آشنایان خود به ارمغان ببرید. با ما همراه شده و سوغات مازندران را بیشتر بشناسید.

ازگیل سرشناس‌ترین سوغات مازندران

افرادی که سفر به مازندران را در پیش رو دارند، به خوبی می‌دانند که سرشناس‌ترین سوغات این خطه میوه ازگیل است. ازگیل میوه‌ای از خانواده سیب و گلابی است و اندازه‌ای بزرگ‌تر از فندق دارد. این میوه طعمی گس و شیرین دارد و در جنگل‌های مازندران به وفور یافت می‌شود. مردم این منطقه ازگیل را به صورت تازه مصرف می‌کنند یا آن را به صورت ‌ترشی در می­آورند، تا در فصل‌های دیگر نیز بتوانند این میوه خوشمزه را مصرف کنند.

مرکبات مازندران و انواع مربا

به دلیل بارش‌های فراوانی که در این منطقه وجود دارد، مرکبات ساری از بهترین سوغات مازندران به حساب می‌آیند. اگر گشتی در بازارهای این منطقه بزنید میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتقال، نارنج و… را مشاهده خواهید کرد. به دلیل فراوانی مرکبات تازه در این ناحیه، ساکنین مازندران مرباهای متنوعی را نیز به عنوان سوغات عرضه می‌کنند. از جمله این سوغات می‌توان به مربای بهارنارنج و مربای پوست پرتقال اشاره کرد که عطری سرمست کننده دارند.

ترشیجات مازندران

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به طعم ترش علاقه نداشته باشد. ترشیجات پایه ثابت سفره ایرانی‌ها هستند و در کنار بیشتر غذاها ترشی‌های متنوع سرو می‌شوند. با وجود این که‌ترشی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد، اما ترشی‌های مازندران طعم دیگری دارند. این ترشی‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات مازندران همراه ببرید.

از معروف‌ترین ترشیجات این منطقه می‌توان به ترشی انار اشاره کرد که طعمی فراموش نشدنی دارد. انار میوه‌ای بهشتی و پرخاصیت است که طرفداران زیادی دارد. ترشی انار تمام خواص این میوه را دارد و توریست‌هایی که با تور مازندران همسفر می‌شوند علاقه زیادی به خرید آن دارند.

ترشی سیر مازندران نیز معروف است و در کنار اغلب غذاهای محلی این شهر ترشی سیر نیز سرو می‌شود. سیر دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. راز جوانی همیشگی در خوردن‌ ترشی چند ساله سیر نهفته است. در مازندران برخی اوقات ترشی سیر 20 ساله را می‌توانید پیدا کنید و به عنوان سوغات مخصوص بخرید.

لواشک مازندران

آلوچه ترش مازندران نیز معروف است. به همین دلیل در بین سوغات مازندران نام لواشک نیز به چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید یک سوغاتی متفاوت و خاص را برای خانواده یا دوستانتان تهیه کنید، لواشک تازه و خوش طعم مازندران بهترین گزینه پیش روی شما است.

اگر علاقه‌مند هستید دیگر سوغات مازندران را بشناسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله دوم که در این زمینه نوشته شده است را نیز مطالعه بفرمایید.