کماج

سوغات همدان قسمت اول

همدان یکی از شهرهای غربی ایران است که روی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان است و لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران را یدک می‌کشد. سوغات همدان ریشه در خاک این سرزمین دارند و از دیرباز توریست‌هایی که با تور همدان به این شهر سفر کرده‌اند، این سوغات را تهیه کرده و با خود به همراه برده‌اند. اگر شما نیز قصد دارید فارغ از هیاهوی جهان سفری تفریحی را برنامه ریزی کنید و قدم به خاک این شهر بگذارید، با ما همراه شده و سوغات همدان را که هنگام سفر به شهر همدان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید بیشتر بشناسید.

نان کماج یکی از اصیل‌ترین سوغات همدان

همیشه توریست‌ها از خوراکی‌های سنتی هر شهر که نمونه‌اش را در دیگر نقاط کشور نمی‌توان پیدا کرد بهتر استقبال می‌کنند. نان کماج از جمله اصیل‌ترین ترین سوغات همدان است که از گذشته‌های دور توسط اهالی این سرزمین آماده می‌شود. عطر و طعم این نان محلی بسیار وسوسه انگیز است و کمتر کسی می‌تواند بدون این که طعم کماج را امتحان کند، سفر به همدان را به پایان برساند.

برای تهیه این نان سنتی به آرد، آب، تخم مرغ، روغن مایع، مایه خمیر، مقدار کمی نمک، شکر، گردوی خرد شده، دارچین و کره نیاز دارید. در اولین مرحله از تهیه این نان باید مایه خمیر را با مقداری شکر و آب ولرم ترکیب کرده و کنار بگذارید. سپس باید آرد را الک کرده و روغن مایع و تخم مرغ و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

تا اندازه‌ای مواد را ورز دهید که خمیر به دست نچسبد. پس از این که خمیر آماده شده روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت تا دو ساعت به آن زمان بدهید تا خمیر حجم بگیرد.

در این مرحله باید گردوی خرد شده و کره و دارچین و شکر را ترکیب کنید. سپس خمیر را به اندازه یک گردو برداشته و در میان آن از مواد ترکیب شده قرار دهید. حال نان کماج را شکل داده و درون سینی فر قرار دهید. در این مرحله باز هم نیم ساعت به خمیر زمان دهید تا آماده شود.

حال باید تخم مرغ و شیر را ترکیب کرده و روی نان بمالید و روی کماج‌ها را کنجد بپاشید.

در این مرحله باید نان‌های آماده شده را درون فر که با دمای 160 درجه گرم شده قرار دهید. پس از گذشت زمانی در حدود 25 دقیقه تا نیم ساعت نان شما آماده است و می‌توانید آن را به تنهایی یا به همراه چای امتحان کنید.

آب ‌نبات‌ قیچی همدان

آب ‌نبات‌ قیچی یک خوراکی خاص و پرطرفدار است و با وجود این که ملیت خاصی ندارد آن را می‌توانید در اغلب شهرهای ایران مشاهده کنید. آب ‌نبات‌ قیچی سوغات همدان نسبت به دیگر شهرهای ایران معروف‌تر است. این آب ‌نبات‌ را می‌توانید در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف هنگام سفر به همدان مشاهده کرده و خریداری نمایید.

در مقاله دوم دیگر سوغات همدان معرفی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با خوراکی‌های این خطه به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله دوم را نیز مطالعه کنید.