همدان

سوغات همدان قسمت دوم

همدان که به عنوان پایتخت سفال ایران نیز شناخته می‌شود در هر چهار فصل سال دارای جذابیت‌های بی‌شماری است. این جاذبه‌های تاریخی و سوغات همدان توریست‌های زیادی را راغب می‌کند که با تور همدان همسفر شده و سفری به این شهر داشته باشند. اگر شما نیز علاقه‌مند هستید برنامه‌ریزی برای سفر به همدان انجام دهید، با ما همراه شده و با سوغات همدان بیشتر آشنا شوید.

حلوا زرده یکی از سوغات مخصوص همدان

اگر در بازار همدان گشتی بزنید و به سراغ شیرینی فروشی‌های محلی این شهر بروید، حتماً حلوا زرده که یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین سوغات همدان است را مشاهده خواهید کرد. برای تهیه این دسر خوشمزه که رنگی زرد مایل به نارنجی دارد باید مواد اولیه آن را که شامل زرده تخم مرغ، شکر، گلاب، کره یا روغن و زعفران است آماده کنید.

برای تهیه حلوا زرده ابتدا باید زرده‌های تخم مرغ را با شکر مخلوط کره و به اندازه‌ای مواد را هم بزنید که رنگ آن روشن شود و تخم مرغ‌ها پف کنند. سپس باید کره یا روغن را درون یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید. پس از این که دمای روغن افزایش پیدا کرد، مواد را درون تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید.

در این مرحله باید صبر کنید تا حلوا خودش را بگیرد. سپس باید زعفران و گلاب را با هم ترکیب کرده و به مواد درون ماهیتابه اضافه کنید. حال باید مواد را هم بزنید تا ترکیب شوند و مجدداً ماهیتابه را روی حرارت بگذارید. پس از این که حلوا برای چند دقیقه جوشید می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید و پس از این که مقداری خنک شد حلوا را درون یخچال بگذارید تا برای سرو آماده شود. این دسر خوشمزه و مقوی را می‌توانید در وعده صبحانه یا عصرانه سرو کنید.

برساق همدان

یکی دیگر از سوغات همدان که گردشگران هنگام سفر به این شهر آن را خریداری می‌کنند نان محلی برساق است. این نان در دیگر شهرهایی که با استان همدان همسایه هستند نیز پخته می‌شود، اما همدانی‌ها برای تهیه برساق از دستور پخت خاصی استفاده می‌کنند. به همین دلیل نان برساق همدان نسبت به دیگر شهرها شهرت بیشتری دارد.

آرد، شکر، آب، روغن، تخم مرغ، بکینگ پودر و شیر مواد اولیه‌ای هستند که برای پخت برساق همدان به آن‌ها نیاز دارید.

برای تهیه این نان باید ابتدا آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و چند بار آرد را الک کنید. سپس روغن را به مواد اضافه کنید. در این مرحله باید تخم مرغ‌های زده شده و شکر را به خمیر اضافه کنید و آن را به اندازه‌ای ورز بدهید که خمیر به دست نچسبد. سپس باید خمیر را درون ظرف بسته قرار داده و به مدت 2 ساعت صبر کنید تا خمیر حجم بگیرد. در این مرحله باید تکه‌هایی از خمیر را جدا کرده و به شکل دلخواه در بیاورید. حال باید نان‌ها را درون روغن سرخ کنید.

از دیگر سوغات همدان که می‌توانید آن‌ها را هنگام سفر با تور همدان تهیه کنید می‌توان به انگشت پیچ، شیرینی نان چای، خشکبار، باسلوق، نان شیرمال، شیره انگور، شیرینی سنل، نان نارگیلی، چای بغدادی، عسل، نقل و حلوا ارده، گز و راحت الحلقوم اشاره کرد.