سرغربیلی گرگان

سوغات گرگان قسمت اول

سوغات گرگان از زمان‌های دور به یادگار مانده‌اند. گرگان شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان گلستان است که قدمت پیدایش آن به 6 هزار سال پیش باز می‌گردد. طبیعت زیبا و چشم نواز گرگان افرادی زیادی را همه ساله با تور گرگان همسفر می‌کند و گردشگران زیادی تاکنون از این شهر بازدید کرده‌اند.

اگر علاقه‌مند هستید که از یک شهر تاریخی زیبا بازدید به عمل بیاورید و خوراکی‌های اصیل میل کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سفر به گرگان را و خرید سوغات گرگان را در برنامه‌های خود داشته باشید.

نان زنجبیلی یکی از دل‌چسب‌ترین سوغات گرگان

زنجبیل گیاهی خوشبو است که طبعی گرم دارد و از آن برای طبخ غذاهای مختلف استفاده می‌شود. نان زنجبیلی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات گرگان است که هنگام سفر به این شهر می‌توانید آن را تهیه نمایید.

برای پخت این نان به شکر، روغن، تخم مرغ، بکینگ پودر، زنجبیل، آرد، زرده تخم مرغ و پودر پسته یا کنجد نیاز خواهید داشت.

برای تهیه نان زنجبیلی گرگان باید شکر و روغن را ترکیب کرده و به اندازه‌ای مخلوط را هم بزنید که سفید رنگ شود. سپس باید تخم مرغ و بکینگ پودر را به مواد اضافه کنید و پس از ترکیب این مواد با هم، به تدریج آرد الک شده را اضافه کرده و مخلوط را به هم بزنید.

در این مرحله خمیر آماده شده و باید آن را به اندازه‌ای ورز بدهید که به دست نچسبد. سپس روی خمیر را به مدت نیم تا یک ساعت بپوشانید و خمیر را در یخچال قرار دهید.

سپس خمیر را از درون یخچال خارج کنید و آن به قطر نیم سانتی‌متر روی سطح آرد پاشیده شده باز کنید. پس از قالب زدن نان‌ها روی آن‌ها را زرده تخم مرغ زده شده بمالید و سپس روی نان‌ها را کنجد پاشیده و آن‌ها را درون فر از قبل گرم شده بپزید.

این نان خوشمزه به دلیل این که زنجبیل در ترکیبات آن استفاده شده دارای خواص درمانی فراوانی است و افرادی که می‌خواهند یک خوراکی سالم و مفید را از گرگان همراه ببرند، نان زنجبیلی را انتخاب می‌کنند.

 

سرغربیلی گرگان

در بین سوغات گرگان نام سرغربیلی که یکی از خوراکی‌های مخصوص این شهر است نیز به چشم می‌خورد. مواد اولیه‌ای که برای این شیرینی نیاز دارید شامل آرد، روغن جامد، خمیر مایه، پودر قند، هل ساییده شده، روغن مایه و آب می‌باشد.

برای تهیه سرغربیلی گرگان باید ابتدا خمیر مایه را آماده کنید. سپس آرد را الک کرده و خمیرمایه و روغن جامد آب کرده را مخلوط می‌کنیم. این مواد را خوب ورز می‌دهیم تا خمیر یکدستی حاصل شود. سپس خمیر را در ظرف در بسته قرار داده و یک ساعت به آن زمان می­دهیم تا آماده شود.

در این مرحله باید روغن مایع را درون تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس به اندازه یک فندق از خمیر برداشته و شکل دهید و درون روغن بیندازید تا سرخ شود. پس از سرخ شدن شیرینی‌ها باید آن‌ها را درون پودر قند و هل ترکیب شده بغلتانید و سپس شیرینی را سرو کنید.

در این مقاله برخی از مشهورترین سوغات گرگان برای آشنایی بیشتر افرادی که سفر به این شهر را در پیش رو دارند معرفی شدند. اگر علاقه‌مند هستید که دیگر خوراکی‌ها و سوغاتی‌های این شهر تاریخی و اصیل را بشناسید، به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله دوم را که درباره سوغاتی‌های گرگان نوشته شده است را نیز مطالعه نمایید.