حلوای اماج گرگان

سوغات گرگان قسمت دوم

در مقاله پیشین برخی از سوغات گرگان معرفی شدند. در اینجا دیگر سوغات این شهر به همراه دستور پخت آن‌ها برای آشنایی بیشتر افرادی که سفر با تور گرگان را در پیش دارند، ارائه شده است.

نان خرمایی گرگان

خرما یکی از خشکبار مشهور ایران است. نان خرمایی از جمله سوغات گرگان است که از زمان‌های دور در این شهر پخته می‌شده است و قدمتی چندین و چند ساله دارد.

برای تهیه نان خرمایی به مغز گردو، آرد گندم، کره، ماست، گلاب، بکینگ پودر، خرما و زرده تخم مرغ نیاز دارید.

برای پخت نان خرمایی باید ابتدا کره را در دمای محیط قرار دهید تا آب شود. سپس ماست و بکینگ پودر را ترکیب کرده و پس از این که خوب این مواد را با هم مخلوط کردید، آن‌ها را به کره بیفزایید و با یکدیگر ترکیب نمایید.

سپس باید آرد را به تدریج به مواد بیفزایید و به اندازه‌ای مواد را با هم ترکیب کنید که یک خمیر مناسب به دست بیاید. حال باید خمیر را درون ظرفی قرار داده و روی آن را بپوشانید و به مدت دو ساعت به خمیر زمان دهید تا آماده شود.

در این مرحله باید خرماها را شسته و خوب له کنید. سپس پودر پسته را با خرماها ترکیب نمایید. حال باید از خمیر به اندازه مناسب بردارید و ترکیب خرما و گردو را در میان آن قرار داده و اطراف نان را ببندید. سپس باید نان را درون سینی فر قرار داده و روی آن را زرده تخم مرغ زده شده بمالید.

در این مرحله باید نان خرمایی آماده شده را درون سینی فر قرار داده و درون فری که با دمای 180 درجه گرم شده است به مدت 15 دقیقه تا 20 دقیقه بپزید.

حلوای اماج گرگان

حلوای اماج از دیگر سوغات گرگان است که توسط اهالی این خطه از دیرباز تهیه می‌شود. بانوان گرگانی این حلوا را برای پذیرایی از مهمان‌ها در ایام عید نوروز آماده می‌کنند. همچنین با توجه به این که حلوای اماج یک دسر شیرین و مقوی است، حضور پررنگ این خوراکی را بر سر سفره‌های افطار در شهر گرگان می‌توان مشاهده کرد.

برای تهیه حلوای اماج به آرد گندم، شکر، آب، روغن، شیر، هل ساییده شده، زعفران دم کرده، گلاب و کره نیاز دارید.

برای تهیه حلوای اماج باید آرد را چند بار الک کرده و آن را درون یک ظرف بزرگ بریزید. سپس چند قاشق روغن را به آرد اضافه کنید و در نهایت شیر را به تدریج به مواد بیفزایید و خوب آن‌ها را با هم مخلوط کنید. حال باید به اندازه‌ای مواد را هم بزنید که آرد به حالت گوله گوله در بیاید.

در این مرحله باید آرد گوله شده را یا درون میکسر بریزید و خوب هم بزنید یا از الک رد کنید یا یکدست شود. سپس باید حدود یک تا یک و نیم لیوان روغن را به نسبت آردی که دارید درون قابلمه ریخته و پس از داغ شدن روغن، آرد را به آن اضافه کنید.

در این مرحله باید آرد و روغن را خوب تفت دهید و سپس کره را اضافه کرده و به تفت دادن مواد ادامه دهید.

سپس  باید شکر و آب را مخلوط کرده وحرارت دهید و پس از 10 تا 15 دقیقه که مخلوط به غلظت رسید، آن را به حلوا اضافه کنید و مدام آن را هم بزنید. سپس باید زعفران دم کرده، گلاب و هل را به حلوا بیفزایید و به هم زدن حلوا اماج ادامه دهید. پس از ده دقیقه حلوا به روغن میفتد و آماده سرو است.

این سوغات گرگان را می­توانید از شیرینی فروشی های سطح شهر نیز خریداری کنید.