طناب کوهنوردی

طناب کوهنوردی و انواع آن

طناب کوهنوردی و انواع آن

با افزایش علاقه مردم به کوهنوردی به صورت تخصصی و سایر رشته های ورزشی، بسیاری از محصولات پر کاربرد در این رشته ها نیز متنوع تر تولید شده اند. طناب های کوهنوردی یکی از مهم ترین و شاید ابتدایی ترین ابزار ها برای صعود و یا فرود یک کوهنورد می باشند. جنس طناب های کوهنوردی می بایست به گونه ای باشد که ضربات حاصله را کاهش داده تا کمترین آسیب به کوهنورد وارد آید. همچنین این طناب ها می بایست وزن کوهنورد را تحمل کرده و در کنار سایر ابزار ها استحکام و دوام خوبی داشته باشند.

هسته ی طناب های کوهنوردی از جنس پرلون است که از کنار هم قرار گیری بیش از 50000 نخ باریک ساخته شده و مقاومت طناب نیز ناشی از تعداد زیاد این نخ ها و ساختار آن ها می باشد.

علاوه بر موادی که برای استحکام طناب ها به کار رفته است، پوششی روی طناب قرار گرفته که از صدمات به طناب در حین عملیات جلوگیری کرده و از جنس پلی آمید ساخته می شود. طناب ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع طناب از لحاظ ساختار

یکی از تقسیم بندی هایی که برای انواع طناب کوهنوردی استفاده می شود، تقسیم بر اساس ساختار و شکل تهیه شده ی طناب است. در این تقسیم بندی طناب ها به دو نوع داینامیک و استاتیک تقسیم می شوند.

در طناب های داینامیک رشته های ساخته شده ی طناب به صورت عرضی در کنار یکدیگر قرار گرفته و قابلیت طویل شدن را در حین انجام فعالیت دارند. بدین سبب این طناب ها می توانند در کوهنوردی هایی که احتمال سقوط کوهنوردان زیاد تر است، مورد استفاده قرار بگیرند.

در مقابل طناب های استاتیک قرار دارند که این طناب ها به صورت مارپیچی به دور هم پیچیده شده و قابلیت کششی چندانی نخواهند داشت.

بسته به اینکه کوهنوردان در کدام یک از فعالیت های سنگ نوردی، غار نوردی و یخ نوردی فعالیت می کنند استفاده از هر کدام این طناب ها متفاوت است.

انواع طناب از لحاظ کاربرد

در تقسیم بندی دیگری که برای طناب ها استفاده می گردد توجه به کار طناب ها می باشد. در این گروه بندی انواع طناب به تک طناب، طناب دوبله و طناب دوقلو تقسیم می شوند. طناب های تک که در سر طناب استفاده می شوند برای جلوگیری از سقوط مناسب هستند. اما طناب های دوبله می توانند با قرار گرفتن در دو کارابین به صورت مجزا به کوهنورد کمک کنند. در نهایت طناب های دو قلو می بایست در یک کارابین قرار گرفته و بنابراین نام دو قلو برای آن ها مرسوم گشته است.

لازم به ذکر است که قطر طناب های مختلف متفاوت است و اغلب میزان قطر طناب ها از 3 میلی متر شروع شده و تا 12 میلی متر ادامه دارد. بدیهی است که با ایجاد تفاوت در قطر، کاربری این طناب ها با یکدیگر اختلاف خواهد داشت و بهتر است از متخصصان و یا کوهنوردان با تجربه در این باره راهنمایی گرفت زیرا که یک صعود موفق به کیفیت و نوع طناب مورد استفاده بستگی دارد.