کایت سواری

معرفی ورزش های هوایی قسمت سوم

  • کایت سواری Hang Gliding !

 

یکی دیگر از زیر شاخه های ورزش های هوایی، فعالیت تفریحی – ورزشی هیجان انگیز کایت سواری ( Hang Gliding ) است.

شروع طراحی و ساخت کایت ها به حدودا اواخر قرن 6 میلادی بر میگردد. زمانی که برای اولین بار چینی ها شروع به ساخت شبه کایت هایی کردند که قادر به تحمل  یک انسان با وزن متوسط بودند. اما کایت های ابتدایی از ایمنی کافی برخوردار نبودند، بنابراین در آزمایش های اولیه با شکست مواجه شدند. بعد ها نخستین پله های پیشرفت در زمینه ی کایت سازی، در سال 1880 توسط یک مهندس آلمانی صورت گرفت که اولین فردی بود که توانست با یک وسیله ی بدون موتور پرواز را تجربه کند. از آن پس طراحی و ساخت کایت ها روند پیشرفت صعودی در پیش گرفتند تا به کایت های مدرن امروزی رسیدیم.

کایت KITE  یک بال بزرگ است با چهارچوبی ساده ولی مقاوم و مستحکم. جنس بال کایت ها همانند گلایدر ها از نوعی پارچه با وزن سبک و کیفیتی با دوام است. در واقع کایت برای خلبانش حکم بال پرندگان را دارد. و خلبان به صورت آویزان در زیر بال کایت قرار گرفته و میبایست با حرکت بدن خود کایت را کنترل کند و در مواقع لازم آن را تغییر جهت دهد. برای شروع به حرکت با کایت، خلبانش باید در جهت باد در سطحی که دارای سراشیبی ست حرکت کرده و با کایت بر جریان باد سوار شود.

شما در زیر کایت میله ای مثلثی شکل خواهید دید که نامش میله ی کنترل است. که خلبان با در دست گرفتن آن و حاکم شدن بر آن نی تواند تسلط بیشتری روی حرکات کایت داشته باشد. قبل از سوار شدن به کایت خلبان باید خود را به لباس مخصوص پرواز، کلاه ایمنی، پوتین و دستکش مخصوص مجهز کرده باشد تا مسایل ایمنی و امنیتی برایش حفظ شود. حتی داشتن چتر نجات نیز گزینه ایست که بسیار توصیه می شود.

 

  • پرواز با بالن Hot Air Balloon !

یکی دیگر از نمونه های ورزش های هوایی و هواگرد ها بالون است. که امروزه اسم آن را میان ورزش های مهیج، تحت عنوان پرواز با بالون می بینید. بالون به دلیل حالت شناوری اش در هوا معلق می ماند و به کمک نیروی باد در هوا جا به جا شده و به حرکت در می آید. بالون ها از 4 قسمت تشکیل می شوند: محفظه، گردنه، سبد و مشعل گازی. اولین بالون های هوای گرم را برادران مون گلفیه در سال 1783 ساختند که تنها ظرفیت حمل یک نفر را داشتند. در ابتدا بالون ها کاربرد نظامی داشتند و به شکلی که امروزه در دنیای ورزش و تفریحات هیجان انگیز از آنها استفاده می شوند نبودند.

جنس بالون ها از پارچه های مقاوم و ضد آب است. حمل و جا به جایی آن برایتان بسیار آسان خواهد بود، زیرا که درون محفظه ی کوچکی تا شده و به راحتی در صندوق ماشینتان جا خواهد شد.کنترل حرکت بالون با جهت باد تنظیم می شود و تنها کنترل خلبان روی آن این است که با تغییر ارتفاع بالون، بیشترین استفاده را از باد در جهت حرکت بالون کند. در پاره ای از مواقع از بالون برای فیلم برداری های هوایی و بررسی های هواشناسی نیز استفاده می شود. اما امروزه بیشترین کاربرد بالون ها در راستای فعالیت های تفریحی یا ورزشی است. و حتی در بسیاری از مناطق نیز جاذبه های توریستی ایجاد کرده است. و از سراسر دنیا در برخی از کشورها علاقه مندان در جشنواره های بالون برای رقابت با هم، گرد هم می آیند و با قوانین و آیین خاص خودشان مسابقاتشان را برگزار می کنند.