توربو شارژر

همه چیز درباره توربو شارژر ها

  • همه چیز درباره توربو شارژر ها

اگر شما هم جز طرفداران و علاقه مندان به دنیای ماشین ها باشید، قطعا نام توربوشارژر ها یا سیستم های پر خوران خودروها را هم شنیده اید. توربوشارژر ها یکی از فناوری های نوین و پیشرفته ی پیشرانه های بنزینی محسوب می شوند. با توربوشارژر ها می توانید سیستم های پیشرانه ی بنزینی سبک تر و کوچکتر و در عین حال کم مصرف تر در خودروی خود داشته باشید.

اولین طراحی و تولید توربوشارژر ها مربوط به تقریبا اواخر قرن نوزدهم می شود، که ایده ی آن توسط یک مهندس آلمانی به نام گوتلیب دایملر ارایه شده بود. اما توربوشارژ های امروزی با نوع اولیه آنها تفاوت های چشمگیری دارند. پس از اعمال تغییرات بسیار روی این فناوری جدید، شکل نهایی توربوشارژرها به شکلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم، توسط آلفرد بوشی سوییسی صورت گرفت. اولین بار توربوشارژ ها در پیشرانه های 12 سیلندری تانک ها و هواپیما های جنگی در جنگ جهانی اول نصب شده بود.

  • عملکرد توربوشارژر ها

توربوشارژر ها به عنوان یک توربین کامل عمل کرده و پس از فشرده کردن هوا آن را به درون محفظه ی احتراق هدایت می کنند. در واقع توربوشارژر ها و سوپر توربو ها عملکرد تقریبا یکسانی دارند، اما از یک نظر دارای تفاوت اند که این تفاوت در چگونگی تامین نیروی مورد نیازشان می باشد. بدین صورت که سوپرشارژر ها نیروی مورد نیازشان را مستقیما توسط بخش میل لنگ خودرو ها تامین و دریافت می کنند. و توربوشارژر ها این نیروی مورد نیاز را از طریق دود های خارج شده از لوله ی اگزوز خودرو دریافت می کنند.

خاصیت توربوشارژر ها در خودروها این است که در حین مکش هوا، یک نیروی مضاعف همراه با هوای ورودی به محفظه ی احتراق می فرستند و با این کار موجب می شود اکسیژن بیشتری وارد سیلندر خودرو ها شود و در نتیجه ی این اکسیژن مضاعف، احتراقی که اتفاق می افتد نیز کامل تر و صحیح تر و قوی تر خواهد بود. و از همین جهت نیز پیشرانه های بنزینی که دارای توربوشارژر هستند، قدرتمند تر عمل کنند.

  • ساختار توربوشارژر ها

توربوشارژر ها دارای دو بخش اساسی در ساختار خود هستند. این دو بخش اصلی شامل توربین و کمپرسور می باشد. توربین درون خودرو ها به وسیله ی برخورد دودهای خارج شده از لوله های اگزوز به چرخش در می آیند، در نتیجه ی چرخش توربین ها کمپرسور ها نیز به چرخش در می آیند و کم کم با قدرت هوا را به درون سیلندر ها هدایت می کنند. قدرت توربوشارژر ها ناشی از دور موتور بالای آنها ست. سرعت چرخش آنها چیزی در حدود 200 هزار دور موتور در دقیقه است. فاکتور مهمی که در کارایی توربوشارژر ها اهمیت زیادی دارد، اندازه و ابعاد آنهاست. هرچه این توربوشارژر ها اندازه ی بزرگ تری داشته باشند، قادر خواهند بود فشار بیشتری را تولید و به سیلندر وارد کنند. اما در میزان دور موتور عملکرد ضعیف تری نسبت به توربوشارژر های کوچکتر خواهند داشت.

در نتیجه توصیه می شود با توجه به نیاز و ساختار و اندازه ی پیشرانه های بنزینی خودرو، توربین ها را انتخاب کنید.