ماسال

بهشت گیلان ماسال

  • بهشت گیلان ماسال

ماسال را می توان یکی از دنج ترین و بکر ترین جاذبه های طبیعی گیلان دانست. طبیعت باشکوه و پر عظمت ماسال آنچنان سبز و آنچنان آرام است که دیدنش برای چند ساعت، و یا اقامت در خانه های روستایی و چوبی آن در دل دشت های سبز یا در هتل هایی که پنجره شان رو به مناظر دلچسب ماسال باز می شود، شما را از دغدغه ها و استرس های زندگی روزمره کاملا جدا خواهد کرد. نفس کشیدن در هوای مه آلود و پاک ماسال در منظره ای رو به کوه های مملو از درخت و دشت های سبز مانند شروعی دوباره بوده و براستی مانند تجربه ی بهشت است. طبیعت های گیلان معمولا دیگر توسط گردشگران و مسافران کاملا کشف شده اند، اما به جرات می توان گفت یکی از نقاطی که هنوز طبیعتش بکر مانده است ماسال می باشد که عنوان دومین شهر مرتفع در استان گیلان را به آن داده اند.

 

 

 

  • موقعیت جغرافیایی ماسال

ماسال در قسمت شمال غربی استان گیلان و در قسمت شمال شرقی شهرستان تالش واقع شده است.

از طرفی دیگر ماسال در قسمت شمال غربی رشت و در فاصله ی 50 کیلومتری از آن واقع شده است. و نیز در سمت غربی شهرستان های فومن و صومعه سرا و در فاصله ی 20 کیلومتری از آنها قرار دارد.

طبیعت زیبای ماسال را از یک جهت کوهستان های تالش و از جهتی دیگر دریای خزر در بر گرفته است. که این عوامل را نمی توان در آب و هوای بسیار مطبوع ماسال دخیل ندانست.

موقعیت جغرافیایی ماسال به طور کلی از 3 بخش کوهستانی، جلگه ای و کوهپایه ای تشکیل می شود. و از مهم ترین کوه های اطراف آن می توان به ارتفاعات زیر اشاره داشت:

  1. توروشوم
  2. ریسبند
  3. شاه معلم

 

  • بهترین فصول برای سفر به ماسال

نمی توان گفت فصلی وجود دارد که در آن از زیبایی های ماسال کاسته شود. اما عموما گردشگران فصول بهار و تابستان را برای سفر به ماسال انتخاب می کنند. زیرا در این دو فصل جاده ی مسیر ماسال وضعیت مناسب تری نسبت به فصول پاییز و زمستان دارد. اما باید بدانید که هر فصل تاثیر و زیبایی های خاص خودش را بر طبیعت ماسال می گذارد و آنجا را به یکی از دیدنی ترین طبیعت های استان گیلان تبدیل می کند.

 

  • جاذبه های طبیعی و گردشگری ماسال

ماسال به راستی بهشت گمشده ی گیلان روی زمین است. طبیعت سبز ماسال همچون نگینی سبز بر طبیعت استان گیلان می باشد. و آنقدر زیبایی های مسخ کننده ی طبیعی دارد که هر چقدر از جاذبه های طبیعی اش بگوییم کم گفته ایم.

  • روستای ییلاقی اولاس بلانکا: یکی از معروف ترین مناطق گردشگری شهرستان ماسال، روستای ییلاقی “اولاس بلانکا” می باشد. که به شما پیشنهاد می شود اگر گذرتان به ماسال خورد حتما و حتما به سمت این روستای بی نظیر رفته و تا با بخشی از شگفتی های ماسال رو به رو شوید.
  • بام سبز ماسال: با گذر از جاده های پیچ در پیچ در مسیر روستای اولاس بلانکا که درختان در دو طرف جاده سقفی شده اند بر سر ماشین های در گذر به بام سبز ماسال خواهید رسید و از خیره و مبهوت زیبایی هایش خواهید شد. تصور کنید روی دشت هایی وسبع و مرتفع ایستاده اید که تمام شهرستان ماسال و مناطق اطرافش را به آسانی خواهید دید.
  • غارهای ماسال: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ماسال وجود 17 غار در آن است. مهم ترین و معروف ترین غار ماسال، غار آویشو می باشد، اما غار های دیگری نظیر غار کلچال، غار خندیله پشت و غار چسلی نیز در ماسال به عنوان جاذبه های طبیعی اش به جای مانده اند.

علاوه بر این موارد نام برده شده، شما به هر طرفی از ماسال که نگاه کنید بدون شک با جاذبه های دیگری رو به رو خواهید شد. مانند رودخانه ها، آبشار ها، کوه هایی که بستر های مناسبی برای کوهنوردان اند. و همچنین دیوار هایی برای سنگ نوردی، همه و همه از جاذبه های دیگر ماسال محسوب خواهند شد.