سوپرشارژر ها

همه چیز درباره سوپرشارژر ها

  • همه چیز درباره سوپرشارژر ها

اگر علاقه مند به دنیای خودرو ها باشید حتما می دانید که سوپرشارژر ها در صنعت خودرو سازی گامی رو به جلو محسوب می شوند. سوپرشارژر ها کمپرسور های قدرتمندی هستند که به موجب آنها فشار هوای بیشتری با قدرت بیشتر، به هنگام مکش هوا وارد موتور خودرو می شود. در واقع سوپرشارژر ها باعث می شوند فشار هوای ورودی به موتور افزایش پیدا کند و در نتیجه قدرت خروجی و عملکرد موتور نیز به همان نسبت بالا رود. اما به طور خلاصه وظیفه ی اصلی سوپرشارژر ها افزایش فشار هوای مکشی و توان موتور است.

عملکرد سوپرشارژر ها بدین صورت است که نیروی مصرفی مورد نیاز خود را توسط یک تسمه یا زنجیر به شکل کاملا مکانیکی از میل لنگ خودرو دریافت و تامین می کنند. حرکت سوپرشارژر ها عموما به کمک یک تسمه  که به دور یک قرقره که به یک چرخ دنده وصل است پیچیده می شود، که با به حرکت در آمدن این چرخ دنده ی محرک، چرخ دنده ی کمپرسور یا همان سوپرشارژر ها نیز به حرکت در می آیند.

  • سوپر شارژر ها انواع گوناگونی دارند که 3 نمونه از آنها شامل موارد زیر می شود:
  • سوپرشارژر روتز Roots
  • سوپر شارژر دو پیچی Twin Screw
  • سوپر شارژر مرکز گریز

یکی از قدیمی ترین انواع سوپرشارژر ها مدل روتز Roots است.  در سوپرشارژر های روتز از لب های گیرانداز استفاده می شود. که با چرخیدن این لب های گیرانداز هوایی که میان آنها مبحوس شده به حرکت در آمده و به سمت خروجی پیش می رود. سپس این حجم از هوا درون سوپاپ جمع شده و ایجاد فشار مثبت می کند و در نتیجه توان خروجی موتور را افزایش می دهند.

مدل روتز سوپرشارژر های بزرگی دارد که در قسمت بالای موتور نصب می شوند و کاربری آنها بیشتر در ماشین های پر قدرت مسابقه ای و شکاری است.

سوپرشارژر های دو پیچی Twin Screw شاید یکی از گران ترین انواع این کمپرسور ها محسوب می شوند. اما عملکردی مشابه عملکرد توع روتز دارند. دوپیچی ها نیز دارای لب های گیرانداز هوا هستند و به کمک همین لب های گیرانداز دقیقا مانند سوپرشارژر های روتز هوا را در سوپاپ زخیره می کنند و سپس فرآیند مکش هوا را با قدرت بیشتری انجام می دهند.

سوپرشارژر های نوع سوم یا مرکز گریز دارای پروانه هایی هستند که به کمک این سوپرشارژر ها در سرعت های بالا توان موتور را افزایش داده و باعث می شوند هوای بیشتری وارد کمپرسور شود. و هوا به سمت مرکز این پروانه ها کشیده شود و بعد به کمک نیروی گریز از مرکز همان هوا به صورت شعاعی به خارج از پروانه پراکنده و پخش شود. به علت اینکه هوا از مرکز پروانه با شدت و قدرت بیشتری خارج می شود، در نتیجه فشار هوا در آنجا کم خواهد شد، که مشکل و ضعف فشار هوا به سادگی توسط یک دیفیوزر یا پخش کننده هوا از بین خواهد رفت، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.  سوپرشارژ های مرکز گریز عموما پر کاربرد ترین و معروف ترین نوع میان سوپرشارژر ها محسوب می شوند زیرا که تقریبا کوچکتر بوده و در مقایسه با سایر مدل ها وزن کمتری نیز دارند. اما نمی توان گفت که تولید صدای آنها نسبت به انواع دیگر کمتر است.