تنگه واشی قسمت اول

تنگه واشی، تنگه ی رودخانه های خروشان

اگر بخواهیم تنگه واشی را برایتان شرح دهیم، باید تصور کنید در میان دیواره های سنگی و بلند صخره ای قدم می زنید و زیر پای تان آب های خروشانی که از آبشار های میان سنگ ها به زیر پای تان می ریزند قدم می زنید. و هیچ صدایی به جز صدای ریزش آب از روی سنگ ها به بستر این تنگه را نمی شوید و آسمان با آبی ترین حالتش بالای سر تان قرار گرفته است.

سفر به تنگه واشی ماجراجویی و عشق به طبیعت خاصی را در شما به وجود خواهد آورد، زیرا در وهله ی اول ممکن است مسیر عبور از این تنگه ی پر پیچ و خم سخت به نظر بیاید، اما جذابیت های مسیر به گونه ای خواهد بود که شما را به رفتن به دل این تنگه ترغیب و وسوسه خواهد کرد. تجربه ی سفر به تنگه واشی، تجربه ای مملو از زیبایی و شگفتی های طبیعت، هیجان، ماجراجویی و کشف ناشناخته ها در دل طبیعت خواهد بود.

آنچه از تنگه واشی خواهید دید و موقعیت جغرافیایی تنگه واشی

جالب است بدانید به اعتقاد و بررسی بسیاری از زمین شناسان، علت ایجاد تنگه واشی ایجاد یک گسل در محل این تنگه بوده است. به همین دلیل است که وقتی در میان تنگه واشی قدم می زنید و ناشناخته هایش را کشف می کنید متوجه ی عرض کم مسیر عبور از لا به لای سنگ ها و صخره ها می شوید. این گسل باعث ایجاد شکاف های عمیق و متصلیدر دل کوه شده است و یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران را به وجود آورده است.

ارتفاع صخره های تنگه ی واشی در بلند ترین نقاطش به 100 متر هم می رسد و طبعا در برخی نقاط سطح آب در بستر رودخانه نیز با توجه به عمق و ارتفاع کف این تنگه کم یا زیاد می شود. در تمام طول مسیر در گذر از تنگه ی واشی زیر پای تان سنگ ریزه های کف رودخانه را حس خواهید کرد.

تنگه واشی در اطراف تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای ایران را خلق کرده است. که در مسیر جاده ی تهران به سمت دماوند واقع شده است. در واقع 17 کیلومتر پس از عبور از فیروزکوه، یک خروجی در سمت چپ جاده خواهید دید که شما را به سمت روستای جلیزجند و تنگه واشیهدایت می کند.

فصول مناسب برای سفر به تنگه واشی

اگر بخواهیم بهترین فصول برای سفر به تنگه واشی را برایتان بگوییم مسلما فصل های بهار و تابستان را پیشنهاد می کنیم. تقریبا تمام گردشگران در فصل های بهار و تابستان از سفر به این منطقه و ورود به تنگه واشی استقبال می کنند.

درست است که در پاییز و زمستان نیز شاهد زیبایی های خاصی در تنگه ی واشی خواهیم بود، اما باید به مسیر عبور از لا به لای صخره ها و جریان آب در این فصول و بسیاری از اتفاقات جوی و محیطی دیگر در این رابطه نیز توجه داشته باشیم.

ملزومات و نکاتی در سفر به تنگه واشی

اگر قصد سفر و دیدن از این تنگه هیجان انگیز . پر ماجرا را دارید فراموش نکنید که سفر به چنین جاذبه ی طبیعی ای، با سایر سفر های طبیعی تفاوت ها قابل توجهی خواهد داشت.

در سفر به تنگه ی واشی حتما برای کوله ی سفر تان از محافظ های ضد آب استفاده کنید تا محتویات درون کوله تان خیس نشود. زیرا در گذر از مسیر تنگه ی واشی با آبشار ها و رودخانه هایی رو به رو خواهید شد. به کفش سفرتان دقت کنید، کفشی بپوشید که در گذر از بستر مملو از سنگریزه و آب رودخانه و رد شدن از روی سنگ های لیز و بزرگ مناسب باشد و تعادل تان را نگیرد.

و نکته ی آخر اینکه در سفر به تنگه واشی یا تنگه هایی مانند این، سبک و کم وسیله سفر کنید.