دره خزینه

درباره دره ی شگفت انگیز خزینه

  • درباره دره ی شگفت انگیز خزینه

شاید برایتان عجیب باشد اگر به شما گفته شود که نمونه دره خزینه را دیگر در هیچ کجای دنیا به غیر از یک جا نخواهید دید! دره خزینه در طی سالها بر اثر پدیده ی فرسایش تشکیل شده است. و تنها نسخه ی مشابه آن در جهان، دره ی گرندکانیون در آمریکا می باشد که آن نیز به جای مانده ی اثرات فرسایشی است.

 

  • موقعیت جغرافیایی دره خزینه

دره خزینه در استان لرستان، در بخش مرکزی شهرستان پل دختر و دهستان جلوگیر واقع شده است. که می توان گفت تقریبا در حد فاصل جاده ایست که پل دختر را به اندیمشک می رساند. و در حاشیه اش نیز روستایی به نام خود این دره، یعنی روستای خرینه قرار گرفته است.

دره خزینه یکی از شگفتی های منحصر به فرد و بی نظیر طبیعت ایران است که از فرسایش سنگ های آن منطقه در طول سالیان دراز به شکل امروزی اش درآمده است.

جالب است بدانید رودخانه ی کرخه نیز از میان سنگ های پر پیچ و خم و ساختار فرسایشی این دره عبور می کند و زیبایی اعجاز آمیزی را به این دره ی اسرار آمیز بخشیده است.

جمعیت آن در اخرین سرشماری در سال 1395 حدود 36 نفر بوده است.

فاصله ی دره خزینه از خرم آباد که مرکز استان لرستان می باشد در حدود 136 کیلومتر، از پل دختر حدود 40 کیلومتر، و از اندیمشک حدود 73 کیلومتر است.

 

  • جاذبه های دیدنی دره خزینه و چرایی سفر به آن

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و دیدنی دره خزینه وجود بزرگترین و مرتفع ترین پل معلق در ایران در این دره و بر فراز رودخانه ی کرخه است. پل معلقی که طولش به 112 متر و ارتفاعش به 85 متر می رسه. و شاید جالب باشه بدونید این پل معلق حتی بلند ترین پل معلق خاورمیانه هم به حساب میاد.

از دیگر جاذبه های توریستی و تفریحی دره خزینه می توان به کوهنوردی و صخره نوردی بر روی سنگ های خوش تراشی ست که در اثر سالیان سال فرسایش به صخره هایی جذاب تبدیل شده اند.

وقتی بر فراز این دره می ایستید، ترکیب رنگ های مات و خاکی رنگ و اخرایی و سبز های خفیفی که حاصل از گیاهان رشد کرده لا به لای سنگ هایی این دره است، با آب جاری رودخانه کرخه در میان آن و بازتابش در اثر نور خورشید، مسخ این تصویر زیبا و شگفت انگیز خواهید شد. و همین امر موجب آن شده که دره خزینه یکی از لوکیشن های همیشه جذاب برای عکاسان حرفه ای به شمار آید.

در سفر به دره خزینه علاوه بر زیبایی های خاص و تکرار نشدی این دره، می توانید از مناظر و جاذبه های طبیعی و گردشگری مناطق اطراف آن نیز بهره مند شوید. که در زیر به معرفی نمونه هایی از آنها خواهیم پرداخت:

  • دره نی گاه لرستان
  • آبشار شیرز لرستان
  • آبشار بیشه لرستان
  • آبشار آب سفید لرستان ( معروف به عروس آبشار های ایران )
  • آبشار نوژیان لرستان ( یکی از بلند ترین آبشار های ایران )

 

 

  • فصول مناسب برای سفر به دره خزینه

برای سفر به دره خزینه لرستان به شما پیشنهاد میشه در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. تا از زیبایی های بهار که به تابستان هم کشیده شده است در این منطقه لذت ببرید. و تو آب و هوای مناسب فرصت استفاده از تمام جاذبه های این دره را داشته باشید. در بهار و تابستان شقایق های وحشی روییده شده اطراف این دره زیبایی های طبیعی ان را به مراتب برایتان دو چندان خواهند کرد.

 

  • اقامت در دره خزینه

در سفر تان به دره خزینه ی استان لرستان این امکان را خواهید داشت که هم در اقامتگاه های اطراف آن نظیر مسافر خانه و میهمان خانه های محلی اش مستقر شوید، و هم گزینه ی جذاب کمپینگ را در اختیار خواهید داشت. پس این تنها به میل به سلیقه ی خودتان بستگی دارد.