درباره ی دریاچه ی اوان در الموت

درباره ی دریاچه ی اوان در الموت

دریاچه اوان یکی زیباترین دریاچه ها و جاذبه های طبیعی کشورمان است. که علاقه مندان به طبیعت باید آن را در لیست جاهایی که می بایست دید قرار دهند. دریاچه اوان یکی از مناطق و جاذبه های گردشگری بسیار زیبا با چشم اندازی خارق العاده رو به کوه هاست، که به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از نظر دسترسی و محیط اطراف یکی از بهترین گزینه ها برای برپا کردن کمپینگ های کوتاه مدت دوستانه و خانوادگی ست.

موقعیت جغرافیایی دریاچه ی اوان

دریاچه ی اوان در منطقه ای کوهستانی و با مناظر کوه در اطرافش، در 75 کیلومتری و شمال شرقی شهر قزوین و در بخش رودبار و منطقه ی معروف الموت واقع شده است. و در نزدیکی آن دو روستا با نام “اوان” و “وربن” قرار گرفته اند.

مساحت دریاچه ی اوان به طور تقریبی 78 هزار متر مربع است

ارتفاع این دریاچه از سطح آب چیزی معادل 1815 متر است.

عمق دریاچه ی اوان را در حدود 6 و نیم متر تقریب زده اند.

اطراف این دریاچه پوشیده از پوشش های گیاهی بسیار زیبایی است که قالبا تا نزدیکی دامنه ی کوه ها روییده اند و زیبایی دریاچه را دو چندان می کنند.

جاده ای که به دریاچه اوان منتهی می شود حدودا 20 الی 30 متر از سطح دریاچه مرتفع تر است.

در ضلع جنوبی این دریاچه محیطی وجود دارد که برای اقامت موقت و لذت بردن از فضا بسیار مناسب است.

دسترسی به دریاچه ی اوان

اگر قصد سفر به دریاچه ی اوان را دارید می بایست از جاده ی قزوین الموت برای رسیدن به آن استفاده کنید.

و در نظر داشته باشید که این جاده علاوه بر مناظر زیبای اطرافش، در تمام طول مسیر پوشیده از پیچ و خم هایی ست که موجب تامل شما در جاده می شود.

جنبه های تاریخی دریاچه ی اوان و نام گذاری آن

روایاتی وجود دارد که دریاچه ی اوان بازمانده ای کوچک از یک دریاچه ی بزرگ و قدیمی ست. و یا طبق نظر برخی از کارشناسان زمین شناسی این دریاچه در حدود 500 سال پیش در راستای لغزش و ایجاد شکافی در زمین حاصل شده است که احتمالا آن لغزش ها در حال حاضر غیر فعال اند و آسیبی به دریاچه نمی زنند و یا آن را از بین نمی برند.

نام این دریاچه بی شباهت به خودش نیست. اوان با تلفظ Ovan به معنی “محل جمع شدن آب” است. و از ترکیب دو واژه ی “او” به معنی آب، و “وان” به معنی محل جمع شدن آب به وجود آمده است.

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخی این دریاچه ی زیبا ثبت آن در سال 1389 به عنوان 89 امین اثار طبیعی ملی کشورمان در سازمان میراث طبیعی ایران می باشد.

آب و هوا و فصول مناسب برای گردشگری در دریاچه اوان

زیبایی ها و جاذبه های تفریحی و طبیعی دریاچه ی اوان آنقدر زیاد است که در هر چهار فصل سال علاقه مندان به سفر را به دیدارش ترقیب می کند. زیرا در هر فصلی جاذبه و تفریحی متناسب با آب و هوای آن فصل دارد.

اما به طور کلی آب و هوای دریاچه و مناطق اطراف آن به دلیل اینکه در ارتفاع بالا و در میان کوه ها قرار گرفته است، زمستان ها و پاییزی سرد و پر برف دارد ولی در سایر فصول گرم سال آب و هوایی معتدل و مطبوع در دریاچه ی اوان در انتظارتان است.

جاذبه های تفریحی دریاچه ی اوان
1. قایق سواری
2. به پا کردن کمپینگ و تور عکاسی
3. کوهنوردی
4. طبیعت گردی و دشت نوردی
5. اسکی
6. آشنایی با زیست بوم خاص منطقه