درباره ی روستای پله کانی و تاریخی ماسوله

درباره ی روستای پله کانی و تاریخی ماسوله

روستای تاریخی ماسوله که جز معدود روستاهایی ست که بافتی پله کانی دارد، امروزه به خاطر ساختار عجیب و جالبش، معماری خاص وخانه های گلی و بازارچه های سنتی اش توریست های زیادی را از داخل و خارج ایران به خودش اختصاص داده است. و یکی از فعال ترین قطب های گردشگری استان گیلان در تمام فصول است. و یکی از زیباترینو دیدنی ترین مناظر گردشگری استان گیلان می باشد.

به محض ورود به ماسوله با بافت پله کانی آن رو به رو خواهید شد. و شهر کوچکی را روی بدنه ی کوه خواهید دید با کوچه ها و گذر های باریک و پله ای که خانه هایش روی هم قرار دارند. بافت خانه ها و منازل در ماسوله به این صورت است که سقف یک خانه، حیاط خانه ی دیگر یا بخشی از خیابان است.

موقعیت جغرافیای و تاریخچه ی ماسوله

روستای تاریخی ماسوله در استان گیلان است و در ضلع شرقی یکی از رشته کوه های تالش و در سراشیبی کوه واقع شده است. ماسوله به دلیل نوع معماری خانه ها و بافت شهری اش، در ایران و خارج از ایران به شهرت چشمگیری رسیده است. ماسوله به لحاظ موقعیت جغرافیایی در 26 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن و 65 کیلومتری جنوب غربی شهر رشت واقع شده است.

اختلاف ارتفاع از پایین ترین نقطه ی آن تا بالاترین نقطه ی آن چیزی در حدود 100 متر است. ماسوله در گذشته به دلیل بودن تقاطع مهمی از گذر گاه های کوهستانی میانی مناطقی مانند آذربایجان و زنجان و گیلان و تالش دارای موقعیت استراتژیک و نظامی حایز اهمیتی بوده است. و اهمیت این موقعیت نظامی در زمان فتحعلی شاه دو چندان شد زیرا در آن زمان ماسوله به طور کامل در دست ارتش بود و برای توپخانه ی ایران گلوله تولید می کرد.

بومی های قدیمی ماسوله آنجا را دارای دو بخش ماسوله ی قدیم و ماسوله ی جدید می دانند. و می گویند ماسوله ی جدید پس از اینکه اهالی ماسوله ی قدیم آنجا را به دلیل شیوع طاعون ترک کردند در طرف دیگر کوه شکل گرفت.

در ابتدا ماسوله دارای حدودا 6 محله به نام های : کشه سر علیا، کشه سر سفلی، ریحانه بر، خانه بر، مسجد بر و اسد محله ، 2 یا 3 کاروانسرا، 2 حمام و بازارچه ای شامل 400 مغازه ی کوچک بود. که معمولا در زمستان و به دلیل سختی مسیر و کمبود امکانات خالی و سوت و کور می ماند. اهالی ماسوله عموما تالش هستند و زبان آنها به زبان ماسوله ای معروف است.

در ماسوله و لا به لای گذر های پله کانی و باریکش بازارچه ها و کافه های سنتی ای را خواهید دید که لذت نوشیدن یک استکان چای ساده را در آن منظره برایتان چندین برابر خواهد کرد.

جاذبه های دیدنی
1) بافت و معماری ماسوله با خانه های گلی شاید به تنهایی یکی از عوامل و جاذبه هایی باشد که ماسوله را تبدیل به جایی کند که یکبار حداقل آن را میبایست دید.
2) بازارچه ی محلی و سنتی صنایع دستی ماسوله به عنوان یکی دیگر از شاخص های شهری در جاذبه های گردشگری این شهر
3) بازارچه ی محلی با خوراکی های محلی مانند کاکای ماسوله ایو نان روغنی ماسوله
4) پارک جنگلی ماسوله با بناهای سنتی و اصول معماری و مهندسی منحصر به فردش
5) مسجد صاحب الزمان ماسوله ( در محله ی خانه بر ) که با خشت و گل ساخته شده است و ارزش تاریخی بسیاری دارد

اقامتگاه های ماسوله

در ماسوله هم می توانید در هتل ها اقامت داشته باشید و هم در خانه های گلی محلی که توسط بومیان برای اقامت موقت اجاره داده می شود. اقامت در هر دو محیط تجربه ی دلچسبی خواهد بود زیرا شبهای ماسوله بی نظیر است. شهر یا بافت پله کانی اش غرق در سکوت و نورهای ملایم چراغ های تیر برق می شود. و تماشای طلوع آفتاب میان خطوط سبز و آبی آسمان و کوه تجربه ای فوق العاده دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.