اسکلتون

همه چیز درباره ورزش مهیج زمستانی اسکلتون

  • همه چیز درباره ورزش مهیج زمستانی اسکلتون

یکی دیگر از ورزش های هم خانواده ی ورزش های زمستانی ورزش بسیار مهیج اسکلتون SKELETON است. ورزشی شبیه به لوژ سواری که اگز المپیک های زمستانی را دنبال کرده باشید حتما آنها را دز تلویزیون دیده اید. و حتی با فقط تماشای آن نیز آدرنالین در مغزتان ترشح خواهد داشت. اگر بخواهیم به طور مختصر به تاریخچه ی ورزش اسکلتون بپردازیم، گفتنی ست که در سال هاس 1928 تا 1948 و برای اولین بار در سوییس و در شهر سن موریس برگزار شد. پس از آن سالها وقفه ی طولانی ای در برگزاری ورزش اسکلتون به وجود /امد. و تا سال 2002 کسی به این ورزش نپرداخت. اما در سال 2002 بود که دوباره اسکلتون وارد عرصه شد و در شاخه ی رشته های ورزشی المپیک زمستانی قرار گرفت.

شاید پس از دیدن و مقایسه ی لوژ سواری و ورزش اسکلتون با هم، در نگاه اول این دو رشته ی ورزشی برایتان بسیار شبیه به هم به نظر بیایند. اما واقعیت این است که این دو، دو رشته ی کاملا مجزا از هم بوده و در حتی ظاهر نیز تفاوت های ملموسی با هم دارند. اگر کمی توجه کنید متوجه ی حالت قرار گیری شرکت کننده در این دو ورزش روی وسیله ی اسکلتون و لوژ سواری خواهید شد. در لوژ سواری ورزشکار به پشت و به حالت کاملا خوابیده روی سورتمه ی ورزشی اش قرار می گیرد، در حالیکه در ورزش اسکلتون ورزشکار با قفسه ی سینه روی تخته ی اسکلتون قرار گرفته، و با دو دست دو میله ی کناری تعبیه شده در تخته ی اسکلتون را می گیرد و به صورتی مسلط بر وسیله ی ورزشی اش، در پیست شروع به حرکت می کند

ورزش اسکلتون به صورت تک نفره اجزا می شود و حتی ظرفیت سورتمه ی آن نیز برای یک نفر در نظر گرفته شده است. سورتمه های در نظر گرفته شده برای ورزش اسکلتون، سورتمه هایی در اندازه های کوچک هستند که باید در مسیر های پر پیچ و خم و مارپیچی یخی همراه با ورزشکار حرکت کنند. پیست های مسابقات اسکلتون دقیقا همانند پیست های لوژ سواری طولی معادل 1000 متر دارند که شامل 12 پیچ تند نیز می شود و ورزشکار باید سعی داشته باشد با دقت و تمرکز فراوان از این پیچ ها گذر کرده، و ضمن عبور از آنها تعادلش را نیز حفظ نماید. در ورزش اسکلتون شروع حرکت سورتمه به این صورت است که ابتدا ورزشکار مسیری را با سرعت میدود و سپس خودش را با قفسه ی سینه روی سورتمه قرار می دهد و وارد پیست مارپیچ مسابقه ای می شود. تجهیزات اسکلتون نیز مانند لوژ سواری محدود است اما همراه داشتن آنها جز باید های این ورزش است، که علاوه بر قرار گرفتن در دسته ی ورزش های مهیج و لذت بخش، در دسته ورزش های پر خطر نیز قرار می گیرد.

پوشیدن لباس های یکسره ی مناسب برای ورزش اسکلتون و به پا داشتن کفش های ورزشی متناسب و دستکش های مقاوم جز تجهیزات ورزش اسکلتون به حساب می آیند، و مهم تر از همه کلاه ایمنی محافظ سر و صورت است که بدون آن مجاز به وارد شدن به پیست و انجام ورزش اسکلتون خواهید بود.