همه چیز درباره قلعه تاریخی الموت

همه چیز درباره قلعه تاریخی الموت

قلعه الموت یا معروف به قلعه حسن یکی از مکان های ارزشمند و منحصر به فرد ترین بنا ها و دژ های تاریخ ایران است که اگر شما به عنوان گردشگر علاوه بر طبیعت گردی، علاقه مند به تاریخ، معماری و باستان شناسینیز باشید، قلعه الموت جز مکان هایی خواهد بود که می بایست ببینید. در ادامه شما را با وجه های مختلف این قلعه ی تاریخی آشنا خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی و تاریخی قلعه الموت

قلعه الموت از توابع استان قزوین محسوب می شود و در بخش شمال شرقی و در ارتفاع کوهی در روستای گازرخان واقع شده است.

این قلعه در فراز کوه و میان پرتگاه های عمیق و شکاف های خارق العاده و رو به طبیعتی بی نظیر واقع شده است.

ارتفاع قلعه الموت بر فراز کوه از سطح دریا به 2100 متر می رسد.

طول قلعه الموت حدود 120 متر و عرض آن نیز با توجه به تغییر در بخش های گوناگون قلعه بین 10 تا 30 متر می باشد.

قلعه الموت به طور کلی دارای دو بخش شرقی و غربی می باشد، که به دلیل اختلاف ارتفاع آنها، قلعه ی شرقی را در گذشته با نام های زیر می خواندند:

1) جورقلا ( به معنی قلعه بالا )
2) پیلاقلا ( به معنی قلعه بزرگ )

و قلعه غربی آن را نیز به دلیل کم ارتفاع بود و کوچکتر بودن با نام های زیر می خواندند:

1) جیرقلا ( به معنی قلعه پایین )
2) پیارقلا ( به معنی قلعه کوچک )

دیوار های قلعه ی شرقی به دلیل ساخته شدن از سنگ و گچ آسیب کمتری را نسبت به بخش های غربی متحمل شده اند.

جالب است بدانید تنها راه ورودی و نفوذ به قلعه ی الموت از سمت بخش شمال شرقی آن است، زیرا قلعه الموت بر فراز کوهی ست که هر چهار سمت آن دره قرار دارد.

در گذشته روایاتی بود که بیان می داشت قلعه الموت محل زندانی کرد افراد در دوره ی صفوی بوده است. اما بسیاری از تحقیقات باستان شناسی و تاریخی اذعان داشته اند که این مکان به هیچ عنوان محل زندانی افراد نبوده است، و حتی ساکنین آن افرادی با جایگاه اجتماعی بالا بوده اند.

قلعه الموت را می توان یکی از شگفتی های معماری و تاریخی زمان صفویان دانست. که ساخت آن طبق مستندات پژوهشی به سال 226 هجری قمری باز می گردد، اما در سال 483 هجری قمری قلعه الموت به تصور حسن صباح در می آید.

حسن صباح حدود 35 سال در این قلعه اقامت کرد.

علت معروف بودن قلعه الموت به قلعه حسن

قلعه الموت به دلیل اینکه محل سکونت حسن صباح که یکی از برجسته ترین شخصیت های قوم اسماعیلیه ( از مخالفین فرمانروایان بغداد و سلسله ی سلجوقی ) بوده شهرت فراوانی یافته و در گذشته به قلعه حسننیز شناخته می شد. و به آشیانه ی عقاب نیز معروف بوده.

علل تخریب و ویرانی قلعه الموت

در سال 654 هجری قمری قلعه الموت به دستور هلاکو خان به آتش کشیده شد. و طبق روایات از ویرانه های آن برای نگهداری زندانیان استفاده کردند.

اما دوباره در سال 930 هجری قمری و با شروع پادشاهی شاه طهماسب در دوره ی صفوی، قلعه ی الموت جانی دوباره گرفت و ترمیم شد.

اما ویرانی باقی ماده از آن امروزه، ناشی از تخریب های بخش بخش در دوره ی قاجار برای یافتن گنج بوده است.

زبان مردم ساکن روستای الموت

اهالی روستای الموت و اطراف قلعه الموت به زبان تاتی یا دیلمی سخن می گویند.

مسیر دسترسی به قلعه الموت

دیدار قلعه الموت مستلزم این است که ابتدا به استان قزوین بروید، سپس مسیری در حدود 108 کیلومتر را از قزوین طی کنید. این مسافت چیزی در حدود 2 الی 3 ساعت زمان خواهد برد. زیرا جاده ی رسیدن به الموت پر از پیچ و خم های پی در پی است.

اما طبیعت فوق العاده ای که در طول این مسیر همراهتان خواهد بود چنان چشم نواز و زیباست که طولانی بودن مسیر را برایتان لذت بخش خواهد کرد. و حسن دیگر آن این است که مسیر جاده به الموت مملو از مهمان خانه ها و استراحت گاه هایی ست که می توانید در زمان دلخواه در آنجا توقف و کمی استراحت کنید و دوباره به راهتان ادامه دهید.