همه چیز درباره ی دستبند پاراکورد

 چیز درباره ی دستبند پاراکورد

اگر جز علاقه مندان به سفر به طبیعت و ماجراجویی هستید حتما تا حدودی نام دستبند های پاراکورد را شنیده اید و با آنها آشنایی دارید. دستبند های پاراکورد یکی از انوع تجهیزات جانبی ضروری و مهم و پر طرفدار در سفر به طبیعت و کمپینگ کردن در دل طبیعت است. شما تقریبا در سفرهای ماجراجویانه و برای زندگی در طبیعت حتی کوتاه مدت به این دسبند ها نیاز خواهید داشت.

معرفی اجمالی دستبند های پاراکورد و کاربری آنها

دستبند های پاراکورد از طناب هایی با ساختار بافته شده تشکیل شده اند که جنس و نوع این طناب ها، همان طناب های مخصوص ورزش های چتر بازی و پاراگلایدر و مانند اینها ست. طول این طناب 3 متر است و ظرفیت آن چیزی در حدود تحمل وزن تا 250 کیلو گرم است. و برای زندگی در طبیعت یکی از الزامات محسوب می شود. در مواقع ضروری شما با این دستبند قادر خواهید بود کار هایی کنید که برای بقا در طبیعت به آن نیاز دارید. از جمله کاربری های دستبند های پاراکورد می توان به : فیکس کردن و بی حرکت نگه داشتن دست و پای شکسته، بند کفش، تله شکار، ساختن پناهگاه های جنگلی و اضطراری، درست کردن تور ماهیگیری و فرود آمدن از ارتفاع و صعود انفرادی و به پا کردن آتش اشاره داشت.

مزایای دستبند های حرفه ای پاراکورد

دستبند های پاراکورد طناب های بسیار محکم و قدرمتندی هستند که در شرایط سخت با اعتماد بر دوام، توانایی تحمل و مقاومت شان می توانید در هرگونه شرایط جوی و فیزیکی نا مساعد و بد اوضاع را پشت سر بگذارید و تا حد زیادی خودتان را ایمن کنید. دستبند های پاراکورد این توانایی را مدیون استاندارد های نظامی ای است که در ساخت و تهیه ی آنها به کار برده اند.

از دیگر مزیت های دستبند های پاراکورد می توان به کم حجم بودن و کم وزن بودن و سبکی شان اشاره کرد. و ورزشکاران طبیعت گرد و کوهنورد حتما می دانند که حجم و سبک بودن تجهیزات شان در سفر یکی از مهم ترین ارکان و اصول چنین سفر هایی ست. از این جهت می توانند آزادانه و با خیال راحت همیشه و در هر شرایطی این طناب ها را به شکل دستبندی جذاب همراهان داته باشند.

دستبند های پاراکورد برای ماجراجویان و طبیعت نوردان علاوه بر یک تجهیز ضروری بودن و تمام موارد ذکر شده، استایلی خاص و حرفه ایبرای این دسته از ورزشکاران به ارمغان می آورد و این امکان را به آنها می دهد تا با خیالی آسوده بتوانند در طبیعت ماجراجویی کنند و از پس زندگی در طبیعت بدون شرایط و امکانات لازم بر بیایند.

یکی از قابلیت های بسیار جالب دستبند های پاراکورد

دستبند های پاراکورد یک نکته ی بسیار جالب دارند که به جای گیره های ساده در آنها از نوعی آتش زنه ها و چخماق های با کیفیت و با دواماستفاده شده است که این موضوع این قابلیت را در دستبند های پاراکورد ایجاد می کند تا طبیعت گردان و ماجراجویان با مشکلاتی نظیر آتش به پا کردن و آشپزی کردن و ایجاد نور و گرما در شرایط بحرانی ای که نیاز به اینها را ایجاب می کند، مواجه نشوند. البته در برخی از نمونه های آن قطب نما نیز وجود دارد.

کمل بک

کمل بک

کوله پشتی کمل بک

معرفی شرکت کمل بک:

شرکت تولید لوازم کوهنوردی و گردشگری کمل بک در سال 1989 میلادی در شهر تگزاش آمریکا تاسیس شد. موسس این شرکت مایکل ادیسون بود که از قهرمانان مسابقات دوچرخه سواری می باشد. در ابتدای فعالیت شرکت کمل بک تولید نوعی کیسه آب منحصر به فرد بوده که توسط خود مایکل ادیسون طراحی شده است. این محصول در طی چند ماه علاقه مندان زیادی بین ورزشکاران و به خصوص دوچرخه سواران پیدا می کند.

شرکت کمل بک در ادامه تولیدات خود محصولات کوهنوردی و گردشگری را تولید و به بازار ارائه نمود. این شرکت در سال 2006 میلادی نوعی قمقمه به محصولات خود اضافه کرد که با طراحی خاصی که در سوپاپ آن انجام گرفته بود بدون تغییر طعم آب و همچنین با محافظت از نشت آب، نوشیدن آب برای ورزشکاران و استفاده کنندگان به آسانی انجام می گرفت. این محصول در سال 2011 میلادی توانست فروش فوق العاده ای در سطح جهان به خود اختصاص دهد و یکی از محصولات پر فروش ورزشی در این سال بوده است.

 

معرفی و ویژگی های کوله پشتی کمل بک:

کمپانی کمل بک یکی از شناخته ترین شرکت در تولید کوله پشتی های کوهنوردی و گردشگری با استفاده از طراحی های خاص می باشد. از نمونه های خاص تولید کوله پشتی این شرکت، کوله هایی است که در سراشیبی های تند مسیرها کمترین وزن و فشار را به ناحیه کمر وارد می کند و از آسیب دیدگی کوهنوردان جلوگیری می کند. این نوع کوله پشتی به کوهنورد کمک می کند مسیر حرکت خود را آزادانه طی کند.

از ویژگی های خاص کوله پشتی کمل بک سیستم تهویه هوای کوله پشتی است که یک لایه پروپیلن به صورت شیاردار در قسمت پشت کوله تعبیه شده است. وجود شیارها باعث جریان بهتر هوا شده و از تعرق کوهنورد جلوگیری می کند.

از دیگر ویژگی های کوله پشتی کمل بک وجود کیسه داخلی جهت حمل آب و مایعات می باشد. این کیسه به گونه ای طراحی شده که از مایعات درون آن را به طور صحیحی نگهداری می کند و از ریختن آنها جلوگیری می کند.

وجود مخزن آب برای استفاده سریع و آسان کوهنوردان در طی مسیر از نکات ویژه این کوله پشتی می باشد. لوله ای که به این مخزن متصل هست توسط گیره هایی به کوله پشتی وصل شده و کوهنورد به راحتی می تواند با استفاده از این لوله آب بنوشد.

 

یکی از تولیدات جدید کمپانی کمل بک طراحی کوله پشتی ویژه خان ها می باشد. این نوع کوله پشتی که به شکل S می باشد به راحتی بر روی کمر خانم ها قرار می گیرد و بندهای آن بدون ایجاد فشار بر روی قفسه سیته مهار می شود.

از دیگر ویژگی های کوله پشتی کمل بک وجود کمربندهایی برای حمل و نگهداری ملزومات کوهنورد جهت طی مسیر است. همچنین وجود کاورهای مخصوص جهت محافظت از کوله از ورود رطوبت و باران از خصوصیات این نوع کوله پشتی می باشد.

وجود کمربندهایی برای فشرده سازی لوازم درون کوله پشتی از دیگر ویژگی های این کوله می باشد. این کمربندها باعث ایجاد تعادل و افزایش ثبات کوهنورد در هنگام حرکت می شوند.

 

 

کارتینگ

آشنایی با آفرود قسمت چهارم

تجهیزات مورد نیاز برای کارتینگ

همانند تمامی ورزش ها و سرگرمی های دیگر، کارتینگ نیز برای خود از استاندارد هایی برخوردار است، و ملزوماتی دارد که پیش از شروع، و برای رعایت آن استاندارد ها، لازم است ابتدا خود را تجهیز کنیم! تا تجربه ی امن تر و بی خطر تری را داشته باشیم.

گفتنی است که تجهیزات ورزش و تفریح کارتینگ بنا به کاربری تان از این رشته ی ورزشی کمی متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر شما بخواهید به صورت حرفه ای کارتینگ را ادامه دهید، دیگر نمی توانید از خودرو های رنتال یا اجاره ای استفاده کنید و به مرور زمان و میزان پیشرفتتان، بهتر است خودروی کارت خودتان را در اختیار داشته باشید. که لازم به ذکر است برای داشتن خودروی کارت شخصی خود، باید چیزی حدود 12 الی 15 میلیون هزینه کنید. اگر قصد تجربه ی ورزش کارتینگ را دارید، پیش از سوار شدن به ماشین های کارت، نیاز است خودتان را مجهز به حداقل تجهیزات مورد نیاز در کارتینگ که شامل موارد زیر است کنید:

– لباس کارتینگ

( که شامل پوشش های یک سره، با مدل های متفاوت است. به عنوان مثال یکی از این مدل ها Wet Suite است، که شبیه به کاورهای ساده ایست که برای جلوگیری از نفوذ باران طراحی شده است. )

– دستکش های کارتینگ

– کفش های کارتینگ

– کلاه های ایمنی کارتینگ

– Body Protection یا همان جلیقه های محافظت کننده از بدن

( بادی پروتکشن ها جلیقه هایی هستند که با پوشیدن آنها کمر و دنده ها پوشیده و محافظت میشود، و شما را از خطرات احتمالی، در حین تجربه سرعت و هیجان با کارتینگ در امان می دارند. )

– لباس های زیر ویژه کارتینگ

( که شامل بلوز های زیر پوش، شلوار های زیر پوش جذب و جوراب می باشد.)

 

لیستی از پیست های کارتینگ موجود در ایران

تقریبا می توان گفت تا پیش از احداث پیست های کارتینگ و مکان هایی که به طور اختصاصی به اتومبیلرانی پر سرعت تعلق داشتند، چنین تجربه ای را فقط می شد در شهر بازی ها، در مقیاسی به مراتب کوچکتر و محدود تر داشت. اما بعد ها وقتی کارتینگ بیشتر میان مردم جا باز کرد و طرفداران خاص خودش را پیدا کرد، پیست هایی نیز در شهر های مختلف کم کم راه اندازی شدند که این امکان را برای مردم فراهم آوردند تا در شهر خودشان به راحتی کارتینگ را امتحان کنند.

اگر چه تنها پیست کارتینگ موجود در ایران که استاندارد های بین المللی را دارد و مسابقات کارتینگ به صورت حرفه ای در آن برگزار می شود یک مورد است و آن هم پیست “پرند” است، اما ما پیست های دیگری در کشور داریم که از آنها تحت عنوان پیست های تفریحی یاد می کنند که در زیر لیستی از این پیست ها در شهر های مختلف ایران را به شما معرفی خواهیم کرد:

-پیست کارتینگ بین المللی پرند در اتوبان تهران-ساوه

– پیست کارتینگ آزادی در تهران

– پیست کارتینگ در همدان

– پیست کارتینگ و جامپینگ در شیراز

– پیست کارتینگ فرمولا در منطقه آزاد بندر انزلی

– پیست کارتینگ جزیره در کیش

– پیست کارتینگ راکارت در رامسر

– پیست کارتینگ موزه خودرو در جاده مخصوص کرج

– پیست کارتینگ شهر در شیراز

– پیست کارتینگ فراسا در جاده لشکرک تهران

– پیست کارتینگ بابلسر

– پیست کارتینگ فراسا در چالوس

– پیست کارتینگ خلیج فارس در هرمزگان

– پیست کارتبنگ نمک آبرود

اینها نمونه هایی از پیست های کارتینگ موجود در ایران هستند، و علاوه بر اینها میتوان به پیست های کارتینگ در شهر هایی نظیر نوشهر، اردبیل، اصفهان، یزد، اهواز، مشهد و زاهدان و رشت نیز اشاره کرد.

 

باداب سورت

باداب سورت

  • درباره دریاچه شگفت انگیز باداب سورت

به جرات می توان گفت که دریاچه باداب سورت یکی از شگفتی های خارق العاده ی طبیعت و یکی از بی نظیر ترین دریاچه های دنیاست. نمونه ی دریاچه باداب سورت را در هیچ کجای دیگری در ایران نخواهید یافت و جالب است بدانید نمونه ی چنین دریاچه ای در دنیا شاید فقط دو مورد یافت شود.

ساختار پلکانی دریاچه باداب سورت و آبی که سرچشمه اس در دل کوه قرار دارد، و بر روی مسیر پلکانی جاری شده و رنگ هایی که بازتاب حوضچه های آب این مسیر پلکانی ست، همه و همه شما را مجذوب خواهد کرد.

گفتنی ست که دریاچه باداب سورت در سال 1387 ثبت آثار طبیعی ملی ایران شد.

  • موقعیت جغرافیایی دریاچه باداب سورت

دریاچه باداب سورت در جنوب شهرستان ساری و در استان مازندران قرار گرفته است. در بخش چهار دانگه ی شهرستان ساری، و در دهستان پشت کوه و در دل روستای سورت واقع شده است.

ارتفاع چشمه های باداب سورت از سطح دریا به چیزی در حدود 1841 متر می رسد.

مساحت دریاچه باداب سورت را در حدود 3 هکتار تخمین زده اند، که از هر جهت به یکی از شگفتی های طبیعت ختم می شود.

دریاچه باداب سورت از شمال به تپه ها و ارتفاعات مملو از جنگل هایی که با درختان برگ سوزنی پوشیده شده اند می رسد، از سمت جنوب به دره های سبز، از سمت شرق در جوار ارتفاعاتی که دارای گیاهان بوته ای ست و از سمت غرب نیز، به روستای اروست ختم می شود.

  • آنچه در دریاچه باداب سورت خواهید دید

وقتی به روستای سورت رسیدید و به سمت دریاچه باداب سورت راهی شدید از دور با دیدن شکوه و منظره ی خارق العاده ای که این دریاچه ی پلکانی برایتان ایجاد می کند یقینا حیرت زده خواهید شد و همانجا در دلتان خواهید گفت چه خوب که اینجا را دیده اید.

منظره ی باداب سورت ترکیب دلچسب و زیبایی از طبیعت کوهستان، ابرهایی که تا زیر پای تان قرار دارند و دریاچه و آبشاری پلکانی ست که آب از کوه به سمت سطوح نا منظم و طبقاتی پای کوه جاری می شود. و نمی توانید تصور کنید قدم زدن بر روی این صخره ی پله ای که در هر گام تان آب چشمه پای تان را نوازش خواهد کرد، تا چه اندازه رویایی و لذت بخش می باشد. آب های دریاچه ی باداب سورت به تنهایی نیمی از این واقعیت که این دریاچه یکی از شگفتی های طبیعت ایران است را برایتان بازگو خواهند کرد. آب هایی که با رنگ های اخرایی، سبز، سرخ و گاهی حتی سیاه شما را مات و مبهوت وا خواهند داشت. حالا تصور کنید وقتی در این دریاچه قدم میزنید زیر پایتان سنگ هایی با رنگ هایی خاص خواهید دید که در زیر آب و با تابش نور خورشید و بازتابش زیبایی محیط و لذت تان را چندین برابر خواهند کرد.

جالب است بدانید که دریاچه باداب سورت دارای دو چشمه می باشد که آب های شان از نظر رنگ و حتی مزه با هم دارای تفاوت می باشند. این امر یکی از عوامل بسیار نادری ست که به آسانی در هرکجای دنیا شاهد آن نخواهید بود. اما این نیز یکی از شگفتی های دیگر باداب سورت می باشد که آب آن در برخی نقاط شور و در برخی نقاط شیرین است.

 

 

  • وجه تسمیه دریاچه باداب سورت

شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام این دریاچه ی جادویی از کجا آمده است. باداب سورت در لغت به معنای شدت آب های گازدار می باشد. در واقع این واژه ی سورت است که به معنای شدت اثر می باشد. البته گفتنی ست که در زبان محلی به دریاچه باداب سورت “اروست وائو” یا “اروست بادو” نیز می گویند.

 

پاراسل

آشنایی با پاراسل و اسکی روی آب

  • پاراسل Parasel !

اگر که جز علاقه مندان به ورزش های آبی و تفریحات آبی هستی، بی شک پاراسل جز تفریحات مورد علاقه تان هواهد بود. پاراسل یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیز ترین انواع تفریحات و ورزش های آبی است. تعریف کلی پاراسل می شود چتر بازی بر فراز دریا و تجربه ی لذت بخش همزمانی از آب و باد و پرواز است. پاراسل در واقع به چتری که با آن موفق به پرواز می شوید نیز گفته می شود. در این ورزش مهیج شما به وسیله ی چتر هایی که به آنها پاراسل می گویند و به کمک یک طناب محکم به قایق متصل می شوند پرواز را تجربه می کنید. قایق با سرعت در آب حرکت می کند و باعث ارتفاع گرفتن هرچه بیشار چتر پاراسل می شود و شما را به دنبالش در هوا می کشد. در واقع با این اوصاف تقریبا می توان گفت که پاراسل هم در دسته ی ورزش های هوایی قرار می گیرد و هم در دسته ی ورزش های آبی.

پاراسل نیاز به آموزش خاصی ندارد، فقط کافیست پیش از سوار شدن بر چتر های پاراسل، به کمک و با همراهی یک کاربلد در این زمینه، خودتان را به تجهیزات ایمنی لازم برای این کار مجهز کرده و منتظر حرکت قایق و اوج گرفتن تان بمانید. مدت زمان پاراسل های تفریحی عموما 10 دقیقه است و پس از پایان این مدت قایق به سمت ساحل رفته و از سرعتش می کاهدف با اینکار شما به همراه چتر در ساحل به آهستگی فرود می آیید.

 

 

 

  • اسکی روی آب

یکی دیگر از زیر شاخه های پر طرفدار ورزش های آبی، اسکی روی آب است. اسکی روی آب هم مانند زیر شاخه های دیگر ورزش های آبی به دلیل استقبال قابل توجه عده ی زیادی دوستدارانش، جنبه های تفریحی بسیاری نیز پیدا کرده است. و دیده می شود که همه ساله خصوصا در فصول گرم سال یا در سفر به شهر های ساحلی، توریست ها یا بومیان علاقه زیادی به آن نشان داده اند. این ورزش آبی در آمریکا متولد شد و در آنجا پیشرفت چشمگیری در حتی بخش مسابقات بدست آورد.

در اسکی روی آب شما وسیله ی ساده ای در اختیار دارید که اصطلاحا به آن همان اسکی می گویند، آنرا به پا می کنید و روی آن می ایستید، و بعد توسط یک وسیله ی آبی موتور دار یا همان قایق های موتوری، روی آب کشیده می شوید. قایق ها با سرعت حدودا 30 کیلومتر در ساعت شما را به دنبال خود روی سطح آب می کشند، و وظیفه ی مهم شما حفظ تعادل و جهت دهی درست به تخته ی اسکی زیر پایتان است.

اسکی روی آب انواع گوناگونی دارد. مانند اسکی با تخته، اسکی در آب های خروشان، اسکی پرشی و نمایشی، که از جمله اشکال متفاوت اجرای اسکی هستند. مسابقات اسکی معمولا در پیست ها آبی با طول 200 متر و عرض 20 الی 25 متر برگزار می شوند که به وسیله ی توپ های بادی یا گوی های شناور حریمش مشخص شده است. برخورداری از قدرت بدنی کافی و بالا تنه ای قوی از شروط شرکت در این مسابقات و سطح پیشرفته ی آن است. برای اینکه باید بتوانید به خوبی دستگیره ای که با آن توسط یک طناب به قایق وصل شده اید را بگیرید و تعادلتان را حفظ کنید.

 

انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

انواع کلاه و راهنمای انتخاب آن

معمولا در رشته های ورزشی کلاه را برای محافظت استفاده می کنند. این کلاه ها با کلاه هایی که جنبه ی زیبایی دارند کاملا متفاوت هستند. کلاه ها را می توان در اندازه ها و انواع مختلف تهیه کرد که هر کدام با هدف خاصی به بازار عرضه می شوند. برای تعیین اینکه کدام کلاه برای کدام رشته ی ورزشی مناسب است ابتدا می بایست با انواع کلاه و ویژگی های آن آشنا شد.

کلاه طوفان کوهنوردی

معمولا کلاه های طوفان در زمستان برای محافظت از سرما استفاده می شوند. این کلاه نرم و سبک بوده و می تواند بهترین محافظ برای کوهنوردان و کسانی که در سایر رشته های ورزشی زمستانی فعالیت می کنند، باشد. کلاه طوفان جلوی صورت را پوشانیده و گردن، سر و قسمتی از صورت را در برابر سرمای شدید زمستان حفظ می کند.

کلاه ایمنی دوچرخه سواری

معمولا کلاه ایمنی دوچرخه سواری برای محافظت از سر در مقابل صدمات مختلف استفاده می شود. این نوع کلاه به گونه ای طراحی شده است که جلوی دید دوچرخه سوار را نگیرد. از طرفی معمولا کلاه های ایمنی که برای دوچرخه سواری استفاده می شود می بایست مقاومت به ضربه ی بالایی داشته باشد تا فرد با ایمنی بیشتری این فعالیت ورزشی را انجام دهد.

کلاه تکواندو

در ورزش های رزمی همچون تکنواندو، فرد با ضربات مستقیم مورد حمله قرار می گیرد و در صورتی که نتواند از خود دفاع کند ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به وی وارد شود. از همین رو از کلاه تکواندو برای ایمنی بخش مهم بدن یعنی سر، صورت و گردن استفاده می شود. این کلاه قادر است تا ضربات فنی حریف را مهار کرده تا کمترین آسیب به فرد وارد شود.

یکی از بهترین کلاه هایی که از شدت ضربات می کاهد، کلاه تزریقی است. کلاه تکواندو تزریقی از جنس پلی اورتان ساخته شده و می تواند بهترین محافظ گردن و سر باشد. از طرفی در این نوع کلاه ها صفحه ای شفاف روی صورت قرار می گیرد که محافظت از چشم و بینی را ممکن خواهد ساخت. در ورزش های حرفه ای بهتر است، کلاه های با کیفیت بهتر مورد استفاده قرار گیرد تا حجم آسیب ها برای افراد کاهش یابد.

کلاه شنا

امروزه ورزش شنا به یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی تبدیل شده است و اغلب در استخر ها، آموزش های لازم به علاقه مندان داده می شود. در این فضا استفاده از کلاه شنا امری ضروری است. کلاه های شنا انواع مختلفی دارند که هر کدام از موهای افراد محافظت می کنند. از آنجا که در استخر مقدار زیادی کلر برای ضد عفونی استفاده می شود، کاربرد کلاه شنا لازم خواهد بود زیرا ممکن است این مواد به بافت مو آسیب برسانند.

جنس کلاه شنا از لاتکس و سیلیکون می باشد. به افرادی که نمی توانند از کلاه لاتکس استفاده کنند پیشنهاد می شود تا کلاه شنا ی ضد آب سیلیکون را امتحان نمایند.

همچنین افراد حرفه ای تر می توانند کلاه لیکرا را تهیه کنند ولی باید توجه داشت که این نوع کلاه خاصیت ضد آب ندارد و محافظت کمتری از بافت مو می کند.

برای انتخاب کلاه های مختلف عرضه شده ابتدا باید نوع رشته ورزشی و زمان انجام آن را مشخص کرد. سپس انتخاب انواع کلاه راحت تر خواهد بود که باز هم نیاز به نظر متخصصان در این باره وجود دارد.

ابیانه

جاذبه های گردشگری ابیانه

  • درباره ی روستای تاریخی ابیانه

روستای کوهستانی ابیانه یکی از روستاهای دیدنی و خارق العاده ی ایران است که هم از نظر زیبایی بصری و هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پیشینه و آثار تاریخی پر بارش دارای جاذبه های گردشگری بسیاری برای گردشگرانی خواهد بود که ابیانه را برای گشت و گزار انتخاب می کنند. که در ادامه شما را با وجه های گوناگون این روستای تاریخی خوش منظر آشنا خواهیم کرد.

  • موقعیت جغرافیایی روستای ابیانه

ابیانه به طور کلی زیر مجموعه ی استان اصفهان محسوب می شود.

ابیانه از سمت شمال غرب در 40 کیلومتری شهرستان نطنز و از سمت غرب در 20 کیلومتری جاده نطنز و کاشان و از سمت جنوب غرب نیز در 80 کیلومتری شهر کاشان قرار گرفته است. و از سمت جنوب نیز به رودخانهبرز رودمنتهی می شود.

ارتفاع روستای ابیانه از سطح دریا را چیزی در حدود 2220 متر محاسبه کرده اند.

ابیانه در واقع جز روستاهای کوهستانی ایران محسوب می شود. و در قسمت دامنه ی رشته کوه های مرکزی ایران، به نام کوه های کرکس قرار گرفته است. این قرار گرفتن در میان رشته کوه های متعدد ابیانه را دارای ساختاری دره ای شکل کرده است.

تمدن این روستای تاریخی به 4 هزار سال و در واقع به زمان حکومت صفویه بر میگردد. زیرا ابیانه در حالت کلی در منطقه ای ییلاقی قرار داشت و اکثر درباریان دوست داشتند برای تفریحات و فراغت در این روستای خوش آب و هوا اقامت داشته باشند.

ساختار و معماری خانه های ابیانه که از گذشته تا کنون بدون تغییر باقی مانده است به 3 دوره ی حکومت صفویان، سلجوقیان و دوره ی قاجار مربوط می شود. اگر از دور به بافت خانه ها نگاه کنید ساختار مکعبی شکل و رنگ سرخ آنها نظرتان را در ابتدا جلب خواهد کرد. و می توان گفت بافت مسکونی روستای ابیانه از جهاتی شما را یاد روستای پلکانی ماسوله نیز خواهد انداخت.

  • زبان مردم روستای ابیانه

زبان اهالی روستای ابیانه فارسی است. اما دارای لهجه ی خاص جغرافیای خودشان مرسوم به لهجه ی ابیانه ای هستند.

  • آب و هوا و فصول مناسب برای سفر به ابیانه

ابیانه روستایی ییلاقی ست و بهترین فصول برای سفر و گشت و گذار در آن فصول بهار و تابستان می باشند. اما نمی توان گفت دیدار از آن در فصول دیگر خالی از لطف خواهد بود.

اما به طور کلی دارای آب و هوایی ترکیبی از آب و هوای مدیترانه ای و معتدل و خشک است. تابستان هایی بدون باران اما خنک و زمستان های مملو از باران و برف دارد.

  • فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه ی ابیانه

معمولا در روستاهای تاریخی پایبندی به آداب و رسوم و سنت های دیرین در میان مردم پر رنگ تر دیده می شود. ابیانه نیز از این دست روستاهاست که مردمش روی پیشینه و رسوم سنتی خود تعصب خاصی دارند.

  • یکی از این رسوم پوشیدن لباس محلی توسط اهالی آن است، که برای مردان شلوار های پارچه ای گشاد و بلند و معمولا سیاه رنگ است، و شامل پیراهن، قبا و تمون و جلیقه و شال برای کمر و گیوه های محلی می شود. و برای زنان نیز پیراهن های بلند با پارچه های گلدار و چارقد های سفید است که و جزییاتی که شامل سربند، روسری یا همان چارقد، عرقچین و شلیته و یل و جوراب و پاپوش می شود.
  • شغل و حرفه ی اصلی و عموم مردم در ابیانه دامداری و کشاورزی و باغداری است که معمولا نیز از روش های سنتی آن را اداره می کنند. و زنان نیز در این روستا هم پای مردان در اقتصاد و کار فعالیت های چشمگیری دارند. یه عنوان مثال در گذشته یکی از راه های کسب در آمد در میان زنان این روستا، بافتن گیوه هایی با دست بود که مورد استقبال و توجه گردشگران نیز بسیار واقع می شد.
  • از دیگر رسوم باستانی روستای ابیانه می توان به مراسم با شکوه 4شنبه سوری آنها اشاره کرد. که برایشان جز مراسم بسیار ارزشمند و با هویت تاریخی می باشد. طی آن ابتدا به رسم عموم ایرانیان آتش به پا کرده و از روی آن با آیین خاص می پرند. و سپس طی مراسم دیگری به صورت نمادین، از بام هایشان بوته های خشک را آتش زده و به پایین پرت می کنند.
اسکارپا

اسکارپا

محصولات اسکارپا scarpa

معرفی برند اسکارپا:

شرکت اسکارپا در سال 1938 میلادی توسط خانواده پاریسوتا در کشور ایتالیا تاسیس شد. این شرکت در ابتدای فعالیت خود به صورت یک کارگاه کوچک به تولید کفش های دست دوز فعالیت داشت و به تدریج و با رشد و گسترش این کمپانی امروزه برند اسکارپا به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده کفش های کوهنوردی در دنیا شناخته شده است. با توسعه فعالیت این کمپانی و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه علوم فیزیک، شیمی، پزشکی و محیط زیست و با بهره گیری از زیباترین طراحی ها در تولید محصولات خود توانسته گامی بلند در سطح بین المللی بردارد و تولیدات فوق العاده با کیفیت و مدرنی را به بازار جهانی عرضه کند.

شرکت اسکارپا انواع گوناگونی از کفش ها از قبیل کفش پیاده روی، کفش‌های هیمالیانوردی و آلپاین جهت استفاده کوهنوردان و گردشگران را تولید می‌کند. پیشرفت شرکت اسکارپا همچنان ادامه دارد و این برند امروزه تبدیل به یک پیشرو در جهان برای طراحی و تولید کفش های کوهستانی و گردشگری با ارائه طیف وسیعی از محصولات بدل شده است.

معرفی محصولا اسکارپا:

شرکت ایتالیایی اسکارپا جزو فعال ترین شرکت های تولید کفش های کوهنوردی و طبیعت گردی در جهان محسوب می شود. در حال حاضر دو نمونه از تولیدات این شرکت، یکی در رده کفش های فنی و تکنیکال و دیگری در رده کلاسیک و نیمه فنی جزو پر طرفدارترین تولیدات این کمپانی می باشند.

 

کفش Ribelle-Mountain-Tech-OD شرکت اسکارپا در سری کفش های تکنیکال و فنی فوق سبک قرار دارد. این کفش مناسب برای صعودهای سبک می باشد. به واسطه استفاده از نوعی الیاف مصنوعی با قابلیت ارتجاعی بسیار زیاد و همچنین نفوذ ناپذیری آن این مدل کفش فوق العاده راحت در ناحیه مچ، ساق و روی پا می باشد. انعطاف پذیری بالای مچ در این مدل کفش اسکارپا امکان مانورهای سریع و حرکت های انفجاری را به راحتی امکانپذیر می کند. در واقع این مدل کفش با طراحی ویژه و کیفیت بالا راه را برای تولید نسل جدید تولید کفش های کوهنوردی و صعودهای آلپی باز کرده است.

به طور کلی کفش مدل Ribelle کمپانی اسکارپا ویژه کوهنوردان حرفه ای می باشد که سبک بودن و چسبندگی کفش برایشان خیلی مهم است. ویژگی دیگر این مدل کفش با استفاده از لایه میانی و جاذبه ضربه پلی یورتان سبک و عاج های بسیار مدرن چسبندگی بالایی برای سطح های خشک و خیس را داراست. همچنین با طراحی و تعبیه شکاف هایی در قسمت پاشنه کفش عبور از مسیرهای فنی و یخ زده را آسان می کند.

 

 

یکی دیگر از کفش های پرطرفدار کمپانی اسکارپا با عنوان Scarpa Phantom از مدل کفش های صعودهای بلند می باشد. در این نوع کفش از تکنولوژی کفش های سنگین زمستانی استفاده شده است. وجود زیپ های ضد آب در این کفش که مقاومت بسیار بالایی در نفوذ آب و یخ دارد از ویژگی های منحصر به فرد این کفش می باشد. از دیگر ویژگی های این کفش استفاده از لایه از آلومینیم از نفوذ سرما به داخل کفش جلوگیری می کند. همچنین به کارگیری الیاف نارگیل و فیبر کربن در این کفش سبب سبک شدن و راحتی کوهنوردان جهت صعودهای طولانی و سنگین می شود. مدل Phantom 8000 کفش اسکارپا با وزن 1310 گرم یکی از سبک ترین کفش های هیمالیانوردی در جهان محسوب می شود.

گارمین

معرفی جی پی اس گارمین

جی پی اس گارمین

معرفی برند گارمین:

کمپانی گارمین در سال 1989 میلادی توسط گری بول و مین کارو در ایالات متحده آمریکا بنیان گذاری شد. این شرکت از ابتدا در زمینه ساخت و تولید دستگاه های جی پی اس فعالیت داشته است. اولین دستگاه جی پی اس ساخته شده توسط این شرکت به نام پرونا بوده است. کمپانی گارمین در ادامه فعالیت های خود به سبب تولید محصولات مناسب و با کیفیت توانست رشد چشم گیری در سطح بین المللی داشته باشد و گوی سبقت را از دیگر رقبای خود بگیرد. این شرکت با طراحی بی نظیر در زمینه سخت افزار و نرم افزار دستگاه های چی پی اس خود توانسته است به عنوان پر فروش ترین شرکت در تولید محصولات خود در دنیا شناخته شود. شرکت گارمین در محصولات خود جی پی اس های دستی، دریایی، هوایی و خودرویی را تولید و به بازار عرضه می کند.

معرفی محصولات شرکت گارمین

جی پی اس دریایی: این محصول جز نخستین محصولات تولیدی این شرکت می باشد. از آنجایی که صنعت دریانوردی در حال گسترش می باشد شرکت گارمین با تولید جی پی اس های با کیفیت ویژه این صنعت توانسته سهم زیادی از آن را در بازار جهانی نصیب خود کند و امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جی پی اس دریایی در دنیا می‌باشد.

جی پی اس دستی: این نوع جی پی اس که از پر فروش ترین محصول این شرکت به حساب می آید در سال 1991 میلادی برای اولین بار به سفارش نیروهای نظامی آمریکا تولید شده است و سپس با گسترش آن امروزه در بخش های مختلفی مانند نقشه برداری، کوهنوردی، گردشگری و غیره در مدل های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جی پی اس امروزه از اساسی ترین تجهیزات کوهنوردان به حساب می آید و در صعودهای حرفه ای نیاز به داشتن این دستگاه بیش از حد احساس می شود. جی پی اس های دستی شرکت گارمین با ویژگی های منحصر به فرد از جمله شرکت های پیشرو و فعال در تولید این محصول می باشد.

از جمله ویژگی های جی پی اس گارمین طول عمر بالای باتری آن می باشد که در مواقعی حتی تا 25 ساعت نیز می تواند روشن بماند. همچنین این محصول قابلیت نمایش طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا و فاصله و سرعت را نیز داراست.

جی پی اس گارمین دارای قطب نمای الکتریکی و ارتفاع سنج می باشد. همچنین این امکان وجود دارد کلیه اطلاعات نمایش داده شده توسط دستگاه در حافظه آن ذخیره کرد.

گیرنده فوق حرفه ای دستگاه جی پی اس گارمین باعث می شود خطای دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش یابد و احتمال خارج شدن از مسیر در زمان صعود های سخت توسط کوهنوردان بسیار کاهش پیدا می کند.

جی پی اس خودرویی : اولین جی پی اس تولیدی توسط شرکت گارمین در سال 1998 جهت استفاده در سیستم ناوبری خودروهای شخصی به بازار عرضه شد. این نوع جی پی اس که از شناخته شده ترین برندها در سطح دنیا می باشد امروزه توانسته با تولید انواع مختلف از آن بهترین و با کیفیت ترین محصول را در اختیار استفاده کنندگان آن قرار دهد.

جی پی اس هوایی: در سال 2006 کمپانی گارمین جی پی اس هوایی جهت استفاده در هواپیما، هلی کوپتر و غیره را نموده است.

یکی از متنوع ترین محصولات کمپانی گارمین که طرفداران زیادی در بین ورزشکاران، کوهنوردان و گردشگران را داراست نوعی جی پی اس می باشد که روی مچ دست بسته می شود. این محصول به گونه ای طراحی شده که می تواند عملیات مکان یابی را برای آنها انجام دهد.