آفرود

آشنایی با آفرود قسمت اول

  • همه چیز درباره آفرود! OFFROAD

این روزها که همه به خصوص جوان ترها به دنبال تجربیات و هیجانات جدید و متنوع هستند، حتما نام “آفرود” تاکنون به گوش تان خورده است. آفرود تفریحی جذاب و کاملا متفاوت برای افرادی ست که روحیه ی ماجراجویانه و شجاعی دارند و به دنبال کشف و یافتن ناشناخته ها در دل طبیعت، سفر و جاده هستند.

اگر بخواهیم تعریف درست و نزدیکی به آفرود در اختیارتان قرار دهیم، می توان گفت: آفرود یکی شاخه های رشته ی اتومبیلرانی است، با این تفاوت که شما در یک مسیر صاف و هموار اتومبیل تان را نمی رانید. بلکه آفرود در جاده ها و مسیر های ناهموار راندن است. مسیر هایی صعب العبوری نظیر شنزار ها، بستر رودخانه ها، جاده های پر از گل و لای، پوشیده از برف، تخته سنگ ها یا سنگ ریزه ها، و یا هر مسیر دیگری روی زمین که دست نخورده و بکر بوده باشد و عبور از آنها آسان نباشد.

همانطور که از نامش پیداست، واژه ی آفرود OFFROAD یک واژه ی لاتین به معنای “خارج از جاده” یا همان “بیراهه” است. در واقع آفرود ورزش راندن در بیراهه ها یا همان مسیرهایی ست که جاده ی مشخص و همواری برای آن در نظر گرفته نشده است، مسیرهایی که آسفالت نیستند. مانند مناطق کویری، سنگلاخی، تپه های شنی و غیره… که خوشبختانه کشور ما از این لحاظ دارای امتیاز و شانس ویژه ایست. زیرا تمامی شرایط محیطی و طبیعی را برای تجربه ی انواع آفرود نوردی ها داراست.

 

 

  • انواع متفاوت آفرود و مسیر های آن

آفرود در هر منطقه و هر زمانی بسته به ویژگی های آب و هوایی و جوی آن منطقه، دارای انواع متفاوتی است. به همین دلیل برای یک راننده ی آفرود بودن و حرفه ای شدن در این زمینه باید که مهارت ها و توانمندی های لازم و تکنیک های رانندگی در هر جاده و مسیری، و هر شرایط و منطقه ای را کاملا آموخته، و در آن مسیر ها و شرایط خاص شان قرار گرفته باشید. زیرا هر چه تجربه تان در این زمینه بیشتر باشد زودتر به یک آفرود نورد ماهر و کاربلد تبدیل خواهید شد. و همانطور که میدانید رسیدن به چنین سطحی و بدست آوردن چنین مهارت هایی همانند تمامی ورزش ها یا هر فعالیت دیگری، جدای از داشتن استعداد ذاتی برای رانندگی در شرایط خاص، نیازمند داشتن پشتکار، صرف انرژی و زمان کافی و داشتن صبر و حوصله در این راه است.

همانطور که گفتیم آفرود ها را می توان با توجه به مسیر های متفاوت به انواع متفاوتی نیز تفکیک و دسته بندی کرد. از جمله:

  • آفرود کویری که اشاره به رانندگی در رمل ها و تپه های شن و ماسه ای دارد.
  • آفرود جنگلی که منظور از آن راندن در مسیر های گل آلود است.
  • آفرود برفی که نامش گویای آن است و به رانندگی در برف و یخبندان است.
  • آفرود آبی که همان رانندگی در رودخانه ها و مسیر هایی است که باید از آب گذشت.
  • آفرود مسیر های سنگلاخی که رانندگی روی تخته سنگ های عظیم یا مسیر های مملو از سنگ ریزه هاست.

و انواع و اشکال متفاوت دیگری از جمله اینها…